מיר מטין, אביו של עומאר מטין, האדם שעל פי דיווחים בכלי התקשורת האמריקאים ביצע את הטבח הנורא במועדון "הפולס" המזוהה עם הקהילה הגאה באורלנדו שבפלורידה, טוען הערב (ראשון) כי הירי שביצע "לא קשור לדת", כך לפי דברים שאמר לרשת NBC News. זאת בהמשך לדיווחים של המשטרה המקומית כי ה-FBI בודק קשר של היורה לארגון טרור איסלאמי קיצוני. האב סיפר כי בנו הפך "כועס מאוד", כשראה לפני מספר חודשים "שני גברים מתנשקים במרכז מיאמי", והוסיף כי הוא מאמין שזה יכול להיות המניע למעשה בנו. "אנחנו לא מודעים לכל פעולה שהוא עושה. אנחנו בהלם כמו שאר אמריקה. זה לא היה קשור לדת", הדגיש האב לרשת החדשות. 



מוקדם יותר פורסמו שמו ותמונתו של מטין (29), אזרח אמריקאי ממוצא אפגני ותושב פלורידה, שכאמור חשוד בביצוע הטבח. היורה, שרצח לפנות בוקר כ-50 בני אדם ופצע כ-53 נוספים, הגיע חמוש למועדון "הפולס", שכאמור מזוהה עם הקהילה הלהט"בית, פתח בירי לעבר הנוכחים ואף לקח עימו בני ערובה. הפצועים הועברו לבתי החולים באורלנדו, אחד מהם שוטר שהיה מעורב בחילופי האש. עדיין לא ברור האם זהו מספר ההרוגים הסופי באירוע, וקרובי משפחה של רבים טרם מצאו את יקיריהם בבתי החולים השונים. 



זירת הטבח במועדון. היום. צילום: רויטרס



שלוש שעות לאחר הירי, החליטו כוחות הביטחון להיכנס למועדון ולנסות להציל את בני הערובה שהיו במקום. במהלך חילופי האש בין הכוחות לחמוש, נהרג היורה ולדברי מפקד המשטרה המקומית ג'ון מינה, נמצאו עליו רובה סער, אקדח ומתקן נוסף, מה שתואם את ההשערה שעלתה כי הוא נשא עליו חגורת נפץ. עוד אמרה המשטרה כי היא חוקרת את האירוע כמקרה טרור וכי מדובר באירוע מקומי. לדברי גורמי הביטחון, עדיין לא ברור האם מדובר ב"זאב בודד", או שמא היו לו משתפי פעולה. כמו כן, הבולשת הפדרלית, ה-FBI, בודק אפשרות כי היורה קשור לטרור אסלאמי רדיקלי.



בהצהרה לתקשורת שמסר קודם לכן מפקד המשטרה, אמר כי "בכל פעם שיש מקרה כזה, אנחנו יכולים להחשיב את זה כמעשה של טרור. בין אם זה משהו מקומי או עולמי, אנו נגיע למי שקשור למעשה ונבין האם מישהו סייע ליורה הזה". 



הקשר לדאעש והמעקב של ה-FBI


כלי תקשורת בארצות הברית דיווחו כי מטין, היה בין השנים 2013-2014  תחת מעקב של ה-FBI בחשד שהשתייך לארגון הטרור דאעש. עוד דווח כי בשל חוסר ראיות, נסגרו התיקים נגדו. במקביל לכך, גורמים המזוהים עם ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) חגגו את המתקפה שביצע היורה במועדון. אחד התומכים של ארגון דאעש כתב בטוויטר: "אפילו אם יהרגו אותך אחי, אנו מתפללים עבורך שתקבל את גן העדן. אנחנו נהיה אחרייך לאחר שהרגת 50 כופרים". מספר שעות לאחר פרסום דברים אלה, נטל ארגון הטרור דאעש אחריות על הטבח




כ-50 הרוגים וכ-53 פצועים. מחוץ לזירת הטבח באורלנדו. צילום: רויטרס


 


באותו השבוע: מקרה רצח נוסף באורלנדו


הירי המזעזע והקשה הזה מגיע רק יומיים לאחר מקרה הרצח הנורא של הזמרת כריסטינה גרימי, מתמודדת לשעבר בתוכנית "דה וויס" שאף העפילה לגמר, במועדון לילה אחר באורלנדו. בסיום הופעתה של הזמרת, היא נורתה ככל הנראה על ידי מעריץ בן 27, שלאחר מכן התאבד. פקידי המשטרה המקומית אמרו כי לפי הערכתם אין קשר בין שני האירועים.



זירת הטבח במועדון, לפנות בוקר. צילום: AFP