עומאר מאטין, האיש שרצח 50 בני אדם במועדון להט"בי בפלורידה במה שנחשב לאירוע הירי הקטלני בתולדות ארה"ב, עבד משנת 2007 עבור G4S, חברת האבטחה הגדולה בעולם, ונשא אקדח כחלק מתפקידו. כך מסרה החברה היום (שני). "הוא היה קצין ביטחון חמוש", אמר דובר החברה, דיוויד סטרפילד.  דובר ה-FBI מסר ביום ראשון כי מאטין נחקר פעמיים בשנים 2013 ו-2014 אחרי שמדבריו באוזני עמיתיו לעבודה השתמע כי הוא תומך בקבוצות מיליטנטיות, אך אף תחקור לא העלה ראיות לפעילות פלילית.



מאטין, יליד ניו יורק ותושב פלורידה בן ה-29 היה אזרח אמריקאי ממוצא אפגני. תפקידו בחברת האבטחה היה לאבטח מועדון גולף בפורט סנט לואיס, פלורידה, כך דווח בעיתון מקומי. דניאל קיים, מאבטח שעבד יחד עם מאטין, סיפר כי פגש את היורה שלוש או ארבע פעמים ולא הכיר אותו טוב. "לא ראיתי אותו אף פעם מחייך. אם אמרת לו בוקר טוב הוא פשוט היה חולף על פניך, כמו רובוט". 



דברים דומים סיפרה גם אשתו לשעבר, סיטורה יוסוף, ל-CNN. לדבריה מאטין "לא היה יציב נפשית" ו"היה בעל מזג אלים". לדבריה, למרות כל אלו הוא שאף להיות שוטר. עוד סיפרה כי בני משפחתה הצילו אותה ממנו אחרי ארבעה חודשי נישואים, שבסופם השניים התגרשו.



דווקא מכר שלו מתקופת בית הספר, תיאר מצב שונה. סמואל קינג, הומוסקסואל שלמד שנה מעל מאטין בתיכון, סיפר שהמאטין שהכיר עד שנת 2009 לא הייתה בעיה עם הומואים: "הוא לא היה אנטי גיי, לפחות לא אז. הוא לא הראה שנאה כלפי הומואים. הוא תמיד חייך ואמר שלום". לדבריו, "משהו בטח השתנה מאז". 




"בקושי היו לו חברים"


מנגד, האימאם במסגד אותו נהג מאטין לפקוד במשך 10 שנים,  סעיד שפיק רמאן, סיפר כי הרוצח היה הרבה פחות חברותי. לדבריו, מאטין נהג להגיע בקביעות למקום אך מיעט לתקשר עם הסובבים:  "בקושי היו לו חברים. הוא היה מגיע עם בנו הקטן בלילה כדי להתפלל והיה עוזב מיד לאחר מכן". לדבריו, הטבח הוא "אקט אינדיבידואלי שהתרחש בהתאם למה שהתרוצץ לו בראש. אנחנו לא יודעים, רק אלוהים יודע מה הוא חשב".



רמאן עומד בראש המרכז האסלאמי של פורט פירס, פלורידה, הוסיף כי "מדובר בטרגדיה כפולה ומשולשת עבורנו, כיוון שהאירוע מקושר אלינו. הייתי מופתע והמום כמו כולם". עוד התייחס לגישתו של מאטין להומוסקסואלים, כפי שתוארה על ידי אביו, שסיפר כי ראה זוג הומוסקסואלים מתנשקים, מה שהכעיס אותו ואולי גרם לו לבצע את הרצח במועדון הלהט"בי. לדברי האימאם, מאטין לא שוחח איתו על תחושותיו בנושא. 



מוקדם יותר הערב, יושב ראש בית הנבחרים, פול ראיין, התייחס ללקיחת האחריות של ארגון הטרור דאעש על האירוע ואמר כי "בזמן שאנחנו מתאוששים, אנחנו צריכים להבין מי עשה את זה. האומה שלנו נמצאת במלחמה עם טרוריסטים איסלאמיים". גם דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות פירסם ציוץ בטוויטר על הטבח הנורא בו קרא לנשיא ארה"ב המכהן ברק אובמה להתפטר, ולמתמודדת הדמוקרטית הילרי קלינטון לפרוש מהמירוץ הנשיאותי. בתחילת האירוע, כשהעובדות לא היו ברורות, טען טראמפ כי "צדק לגבי האיום האסלאמי"; בציוץ שפירסם בטוויטר שעות ספורות אחרי התקרית, כתב כי הוא "מעריך את הברכות על כך שצדקתי לגבי איום האסלאם הקיצוני, אך אני לא רוצה ברכות. אני רוצה פעילות ביד קשה". הילרי קלינטון, מצידה, צייצה בטוויטר לקהילה הלהט"בית: "דעו שיש לכם בני ברית רבים ברחבי הארץ. אני בינהם".