הטבח המזוויע שהתבצע במועדון "פולס" באורלנדו אתמול בבוקר (ראשון, שעון ישראל) מסתמן כמקרה הירי ההמוני הקטלני ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית. בראש ובראשונה, הסטטיסטיקה מוכיחה זאת. אחד מכל שלושה אנשים במועדון באותו ליל דמים מתוח נהרג או נפצע לאחר שהיורה, עומר מטין, החל לפתוח באש. הסיבות לחומרת הטבח רבות, ובהן העובדה שמועדון הלילה היה צפוף ורועש, שמטין שהה בו במשך שלוש שעות רצופות, וכן כי בידיו היה תת מקלע סמי אוטומטי עוצמתי ורב מחסניות וכן אקדח 9 מילימטר. כל אלה וסיבות נוספות אחראיות לכך שהטבח הזה נקבע אחד מאירועי הירי ההמוני החמורים ביותר בהיסטוריה העולמית.

פינוי נפגעים מהמועדון באורלנדו. צילום: רויטרס
פינוי נפגעים מהמועדון באורלנדו. צילום: רויטרס

המועדון היה רועש וצפוף

מספרי הרוגי ירי המוני הם בדרך כלל גבוהים יותר מפעולות הרג אחרות, ואין ספק כי מבנים הומים בני אדם, שאינם נמצאים בשטח פתוח, הופכים את משימת הבריחה לקשה ביותר, כך אמר פרופסור פיט בלייר מאוניברסיטת טקסס, המאמן שוטרים להגיב לאירועי ירי, ל"ניו יורק טיימס". גם עוצמת הווליום של המוזיקה במועדון הלילה "פולס" שיחקה תפקיד מרכזי בחומרת הירי ההמוני באורלנדו. עד ראייה סיפר שכאשר מטין החל לירות, הוא חשב בתחילה שמדובר בקול נפצים. עדים אחרים סיפרו כי חשבו שמדובר ברעשים שהנם חלק מהמוזיקה שנשמעה במועדון. בלייר הוסיף כי "מבלי דרכי יציאה אפשריות, זה נראה כאילו לא היה למבלים במועדון דרך קלה לצאת החוצה".

אבלים לאחר הפיגוע באורלנדו. צילום: רויטרס
אבלים לאחר הפיגוע באורלנדו. צילום: רויטרס

היורה שהה במועדון במשך שלוש שעות

המשטרה, למעשה, לא עצרה את אירוע הירי, אלא רק שעות לאחר שמטין החל לירות בבני אדם במועדון. "מדובר בזמן ממושך בצורה בלתי רגילה", אמר אדם לנקפורד, פרופ' באוניברסיטת אלבמה החוקר את היסטוריית הירי ההמוני, ל"ניו יורק טיימס". בנקודה מסוימת, לאחר שהיריות הראשונות נורו, מטין יצא מהמועדון ולאחר מכן חזר אליו, כשהוא מחזיק עמו בני ערובה, כך דיווח ג'ון מינה, מפקד משטרת אורלנדו. עדיין לא ידוע האם מטין הרג עוד בני אדם בזמן שבו המשטרה נערכה לעימות עמו. עם זאת, הזמן שלקח לנציגי החוק להגיב לאירוע הוא גורם משמעותי שהביא למספר ההרוגים הגבוה, כך טען לנקפורד. לנקפורד הזכיר את הירי ההמוני בתיכון "קולומביין" ב-1999, כאשר המשטרה נזקקה ליותר משלוש שעות על מנת להגיע לפצועים, מה שהביא למותם של כמה שהיו זקוקים בדחיפות לטיפול רפואי.

זירת הטבח באורלנדו. צילום: רויטרס
זירת הטבח באורלנדו. צילום: רויטרס

ברשות מטין היה תת מקלע עם כמות רבה של מחסניות

עומר מטין התחמש באותו לילה בתת מקלע סמי אוטומטי עוצמתי מסוג AR-15 ובאקדח 9 מילימטר. התת מקלע הזה פותח לראשונה עבור הצבא האמריקאי והיה בשימוש נרחב במלחמת וייטנאם. לרוב, המחזיקים בתת מקלע זה הם נלהבים התומכים באחזקת נשק תקיפה. הרובה, שבכוחו לירות צרורות רבים של כדורים במהירות גבוהה ביותר, היה בשימוש בכמה מקרי ירי המוני, כולל אלה באורורה, קולורדו, בניוטון, קונטיקט, ובסן ברנרדינו, קליפורניה. הרובה חוקי לרכישה ברוב מדינות ארצות הברית, כולל בפלורידה. ב-1994, הקונגרס האמריקאי העביר איסור על קניית נשק תקיפה, שפג בשנת 2004, שאסר על ייצור AR-15 עם מחסניות רבות עבור שימוש אזרחי.
בסרטון שצולם על ידי עובר אורח במועדון הלילה באורלנדו, שאורכו כמה דקות, נשמעים יותר מ-20 צרורות ירי בתעבורה גבוהה. כמו בכל המדינות, פלורידה לא אוסרת את כמות המחסניות המותרת לשימוש בנשק. חוקי מדינה לא אפקטיביים במיוחד בכל מקרה, מפני שרכישות הנשק חוצות גבולות מדינות וסוגי AR-15 עם כמות מופחתת של מחסניות, שכן מותרים לשימוש אזרחי, יכולים לעבור התאמה מחדש ובקלות לאכלס מחסניות רבות. לדוגמה, היורים בסן ברנרדינו השתמשו ברובים עם כמות מחסניות גבוהה, למרות האיסור של מדינת קליפורניה על שימוש בנשקים סמי-אוטומטיים עם מחסניות הכוללות יותר מעשרה כדורים.

החשוד בירי באורלנדו, עומאר מטין. צילום מסך Mirror
החשוד בירי באורלנדו, עומאר מטין. צילום מסך Mirror

הטבח באורלנדו הוא השלישי בחומרתו בעולם

רק שני מקרי ירי המוני בעולם הביאו למותם של יותר בני אדם ממספר ההרוגים באורלנדו: במתקפה במחנה הקיץ בנורווגיה ב-2011, ובירי על ידי אדם בודד בדרום קוריאה ב-1982, כך לפי מחקר שערך לנקפורד וצוטט ב"ניו יורק טיימס". המחקר כולל מקרי ירי המוני המתעדים היסטורית עד הטבח באוניברסיטת טקסס ב-1966, שנחשב בעיני רבים לאירוע הירי ההמוני המודרני הראשון.