נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר היום (שני) כי עומאר מאטין, היורה במועדון באורלנדו בליל שבת, קיבל השראה מתעמולה אסלאמית קיצונית שהופצה במרשתת, אך שאין עדויות שמצביעות על כך שהוא הוכוון על ידי פעילי המדינה האסלאמית או כי המתקפה היתה חלק מתוכנית רחבה יותר. אובמה דיבר במסיבת עיתונאים בחדר הסגלגל לאחרי שגורמים משטרתיים בכירים ויועצים לביטחון לאומי עדיכנו אותו בדבר החקירה ההולכת ומתבהרת. אובמה הדגיש כי מדובר בסוג הטבח ש"הטריד זה זמן רב גורמים מדיניים".
"זו דוגמה לקיצוניות שגדלה מבית שכולנו היינו מודאגים ממנה במשך זמן רב", אמר אובמה. הוא הדגיש את הצהרת האמונים של מאטין למדינה האסלאמית, ועמד על העדר ההוכחה לקשרים ישירים של מאטין לקבוצה, וכן הוסיף כי הנסיבות דומות לאלה של מתקפת הטרור בסן ברנרדינו, שגרמה למותם של 14 בני אדם בדצמבר. "לא משנה כמה אפקטיביים מאמצי ארצות הברית לכופף ולהפחית את כוחו של דאעש מחוץ לארצות הברית, זה חשוב באותה מידה להילחם בסוג כזה של תעמולה וסטייה של האסלאם שנולד באינטרנט, וכן ביכולת שלו לחלחל למוחותיהם של יחידים מעורערים או חלשים", אמר אובמה.

נשיא ארה"ב הביע את צערו על מה שכינה "התקפה מצערת על כל האמריקאים. זה היה יכול לקרות בכל מקום במדינה. אנו חשים סולידריות עמוקה וצער עם המשפחות שנפגעו מהטבח", הוסיף אובמה, והצביע כל הקלות שבה יכל מאטין לרכוש נשק תקיפה כבד שעמו ביצע את המתקפה. אובמה קבל על אקלים פוליטי שבו מקרי ירי המוני מתקבלים כשגרה ועל מערכת פוליטית שלא מסוגלת לענות להם.

מוקדם יותר היום, האשים המועמד הרפובליקני המסתמן לנשיאות ארצות הברית דונלד טראמפ את הקהילה המוסלמית במדינה בכך שאינה מדווחת על אנשים כמו עומאר מאטין, שירה למוות ב-49 בני אדם במועדון. בריאיון לרשת CNN טען טראמפ כי מאטין היה מוכר לחברים בקהילה המוסלמית בפלורידה כאדם שעלול לעורר אלימות. "תוכלו לראות שהרבה אנשים שהכירו אותו הרגישו שהוא היה משוגע, ושמשהו כזה יכול היה לקרות. אנשים שהכירו אותו - הם לא דיווחו. מסיבה כלשהי הקהילה המוסלמית לא מדווחת על אנשים כאלה", אמר.
 
אמש טען טראמפ כי הוא ניבא שתתרחש מתקפת טרור על אדמת ארצות הברית. "אמרתי שזה מה שהולך לקרות", אמר. "זה קרה בגלל שמנהיגינו חלשים, וזה רק הולך להחמיר. אסור לנו להרשות לעצמנו להמשיך להיות תקינים פוליטית". טראמפ קרא לנשיא, ברק אובמה, להתפטר מתפקידו, והוסיף כי "אובמה סירב היום בדבריו להגיד את המילה 'אסלאם קיצוני', ורק בגלל זה עליו להתפטר".
"אנחנו עושים את זה מאוד קל עבור יחידים מעורערים או כאלה שרוצים לבצע פעולות אלימות לרכוש נשק מאוד חזק מאוד מהר", אמר אובמה, "וזאת בעיה קשה".