לפני שלוש שנים, נטליה פוטנינה הייתה נשואה לאחד האנשים העשירים בעולם. היא גרה בארמון, שעוצב בהשראת ארמון וורסאי בלב מוסקבה, ונהגה לנפוש באחת משתי היאכטות הגדולות שהחזיקו בני הזוג בדרום צרפת. עםזאת, אחרי האידיליה פוטנינה נאלצת להתמודד כעת עם מה שאפשר לכנות "נפילה לעוני" של עולם המיליארדרים לאחר שהפרידה בינה לבין בעלה, האוליגרך הרוסי ולדימיר פוטנין, הפכה לתיק הגירושין הגדול בהיסטוריה ולקרב תקשורתי מכוער.   

פוטנינה מספרת כי בשנת 2013, כשהשניים ישבו יחד לשתות תה, בעלה הכריז בקרירות כי הוא מעוניין להתגרש ממנה מאחר והוא מקיים פרשית אהבים עם עובדת זוטרה בחברה הנמצאת בבעלותו. כששאלה אותו פוטנינה לגבי הסדר כספי, השיב לה כי היא "לא צריכה כסף". פוטנינה סירבה לחתום על מסמכי הגירושין. כעת היא דורשת לא פחות ממחצית מהונו של בעלה, המוערך בלא פחות מ-14 מיליארד דולר. "הכרתי אותו כשהיה סטודנט סובייטי חסר פרוטה", מציינת פוטנינה. 
 
אחת משתי היכטות של פוטנין בים התיכון. צילום: רויטרס
אחת משתי היכטות של פוטנין בים התיכון. צילום: רויטרס

 

ולדימיר פוטנין הוא האיש הרביעי בעושרו ברוסיה וממוקם במספר 78 בעולם. פוטנין הוא נשיא ומחזיק השליטה העיקרי בתאגיד הבינלאומי "אינטרוס". בתוך כך, פוטנינה נותרה תקועה בלונדון, לאחר שבית משפט ברוסיה דחה את טענתה הראשונה לחלקה בהון המשותף בהסבר התמוה כי לפוטנין אין נכסים משמעותיים שניתן לחלק. ביינתים היא לא קיבלה מבעלה דבר. 
במרכז הסכסוך בין השניים נמצאת האחוזה המשפחתית, הממוקמת ביער שליו בפרבריה של מוסקבה אותה חלקו בני הזוג עם שלושת ילדיהם המשותפים. בשנת 2014, החברה שעל שמה נרשם הבית החליטה למכור את הנכס לחברה אחרת ולא הייתה מסוגלת לעשות זאת, משום שפוטנינה עדיין התגוררה באחוזה. החברה הגישה נגד האישה תביעה בסך של לא פחות מ-1.1 מיליון דולר. 
 
הבעל, המיליארדר ולדימיר פוטנין. צילום: רויטרס
הבעל, המיליארדר ולדימיר פוטנין. צילום: רויטרס

 
מאחורי התרגיל המשפטי הקפקאי נמצא לא אחר מבעלה של פוטנינה, שהחברות שסחרו בביתם המשותף שייכות לו. פוטנין ידוע בהסתרת המניות שלו והחזקה בהונו ב"שלט רחוק", מה שסייע לו להמנע מלשלם מזונות או פיצויים. 
 
מקושר ומסתיר את נכנסיו בתרגילים ביורוקרטיים, פוטנין בפגישה עם נשיא רוסיה פוטין. צילום: רויטרס
מקושר ומסתיר את נכנסיו בתרגילים ביורוקרטיים, פוטנין בפגישה עם נשיא רוסיה פוטין. צילום: רויטרס

 
"לצערי זו המסורת ברוסיה", מספר פוטנינה לעיתון ה"גרדיאן" בלונדון. "לשלול ממני כסף, להוציא אותי מביתי ולסבך אותי בחובות פיקטיביים שגרמו לי לפחד לחזור לרוסיה, מחשש שאאבד את הדרכון שלי" היא ממשיכה. פוטנינה מתגוררת כעת בדירת שלושה חדרים אופנתית במרכז לונדון ומחכה להכרעה של בית הדין העליון במוסקבה בעניינה.