הקלפיות נסגרו הלילה (שישי) במשאל העם בבריטניה שנועד להכריע האם בריטניה תישאר או תפרוש מהאיחוד האירופי. בעוד ספירת הקולות נמשכת במרץ, שני סקרים שערכו אתר YOUGOV וחברת הסקרים הצרפתית IPSOS MORI, עולה כי תומכי ההישארות באיחוד מובילים בפער קטן על תומכי הפרישה. 



בסקר שערך אתר YOUGOV עולה כי תומכי ההישארות איחוד מובילים עם 52 אחוזים מקולות הבוחרים בעוד תומכי הפרישה מקבלים 48 אחוזים מקולות הבוחרים. הסקר של IPSOS MORI מצביע על פער גדול יותר לטובת תומכי ההישארות באיחוד ושם את שיעור התומכים בהישארות ב-54 אחוזים מקולות הבוחרים.



בימים האחרונים, לאחר שהתפרסמו סקרים שנותנים רוב דחוק למצביעי ה"כן" להישארות באירופה, החלו שער הלירה סטרלינג ואגרות החוב הבריטיות לעלות שוב. לאחר ההתרגשות והטונים הגבוהים אליהם הגיע הוויכוח, עד השיא הטרגי של רצח חברת הפרלמנט ג'ו קוקס, חלה בימים האחרונים רגיעה בדיון הציבורי ובסיקור. היום (חמישי) שררה ברחובות אווירה פלגמטית, כשפרט לכרזות בודדות דבר אינו מצביע על ההצבעה החשובה. ההצפות הגדולות בלונדון ודרום מזרח המדינה, כשמי נהר התמזה עלו על גדותיהם, הקשו על המצביעים להגיע ל-41 אלף הקלפיות ברחבי המדינה, כשכמה מהן לא נפתחו בגלל השטפונות. קשה היה לנוע אתמול לונדון ובסביבותיה. חלק מן הרכבות וקווי הרכבת התחתית לא עבדו, עד כדי כך שעלתה השאלה האם גם אלוהים הוא פרו אירופי והתערב במשאל העם ומאיים במבול.



סקר אחרון של עיתון ה"איבנינג סטנדרד" נתן 52% לאלה הרוצים "להישאר בפנים". מנגד, סקרים של מכוני מחקר מעניקים מצידם יתרון לאומרי ה"לא", 43% מול 41% או 45% מול 44%, אך הם מדווים גם על שיעור גבוה של כאלה שדיין לא החליטו.



ההנחה המקובלת היא שהמהססים יצביעו בסופו של דבר עבור ההישארות, במיוחד מאז הרצח של ג'ו קוקס. אבל במנצ'סטר לא בטוחים בכך. כאן נראה שהקול ה"עממי" הולך למתנגדים: "ממילא מצבנו גרוע. מה אירופה עשתה עבורנו", אמר לי סטיבן, אוהד של ה"יונייטד". ג'ו מצידו הצביע היום בעד אירופה בקלפי בספריה העירונית מרכזית. הוא מוסיקאי ויבשת פתוחה חיונית עבורו כדי לתפקד, כמו לאמנים ואינטלקטואלים רבים אחרים. אבל הוא היה היחיד שבא להצביע בתחנת הקלפי השוממה בספריה המרכזית, כשביקרתי בה.



מוקדם יותר, בלונדון, שמעתי ממרצה באוניברסיטה ברכבת התקועה בגלל השטפונות, שהיא לא מתארת את עצמה את בריטניה בלי אירופה. "פעם לא היו תפוזים מספרד", אמרה. אבל היא ממהרת לרכבת היורוסטאר לפריז ולא תצביע. קשיי מזג האוויר נחשבו כמסייעים למצביעים נגד, שנחושים יותר לבוא לקלפי.



ההערכה הכללית בבריטניה, אבל בעקר בקרב המשקיפים המודאגים האיחוד אירופי ובמדינות האירופיות המרכזיות, היא ש"דיוויד קמרון אחראי למהומה" כשלקח את "הימור" משאל העם, כהגדרת העיתון "לה מונד" רק כדי לפתור עימות בתוך המפלגה השמרנית השלטת ועכשיו נאלץ לעשות שמיניות באוויר כדי למנוע את העזיבה. עכשיו אורב לו בפינה ראש העיר לונדון לשעבר, בוריס ג'ונסון, שרוצה לרשת אותו אם "היציאה" תנצח.



קמרון עצמו הצביע במרכז פריז, מנהיג הלייבור ג'רמי קורבים בצפון העיר ומנהיג מפלגת הימין הקיצוני UKIP, נייג'ל פאראג' בצפון קנט. הימין הקיצוני במדינות אחרות, כמו החזית הלאומית של מרין לה פן בצרפת, תומך, כמובן, בפירוק אירופה. נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר כי מדובר ב"מבחן לעתיד האיחוד האירופי" והודיע כי ייצא בשבוע הבא לברלין לפגוש את הקנצלרית מרקל.



החשש במדינות המובילות, אך גם בבירת האיחוד בריסל, הוא כי עזיבתה של בריטניה תשים קץ לחלום הביטחון האירופי המשותף. בריטניה וצרפת הן המדינות היחידות שיכולות לעסוק בנושאי ביטחון אזורי ובינלאומי ושמשתתפות בפועל במערכות הבינלאומיות הנוכחיות. מובן שגם המשקל הבינלאומי של אירופה, למשל, בנושא המזרח התיכון יפחת בלי בריטניה. כך יושם קץ לתנועה החופשית בתוך היבשת, מה שיפגע בראש ובראשונה בחברות עצמן, מעבר לתרומה לכאורה לפתרון בעיית הפליטים ואיומי הטרור.