תוצאות משאל העם בבריטניה הן עניין גמור, הבוחר הבריטי החליט לעזוב את האיחוד האירופי ולהתמודד עם עתיד לא צפוי מחוץ לו. כעת, צפוי מאבק על השלטון, לאחר התפטרותו של ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, מנהיג המפלגה השמרנית שזכה ללא מעט הישגים במהלך כהונתו. עם היוודע תוצאות משאל העם עלו במערכת הפוליטית בבריטניה קריאות, בעיקר מצד חברי מפלגת העצמאות הבריטית, להתפטרותו של קמרון. לאחר שעות ספורות קמרון התפטר בשידור חי והודיע כי נדרשת מנהיגות חדשה בבריטניה.



מי שעשוי להרוויח מפרישתו של קמרון הוא לא אחר ממנהיג מחנה הפרישה מהאיחוד האירופי, המנצח הגדול של השעה, ראש עיריית לונדון לשעבר וחבר המפלגה השמרנית, בוריס ג'ונסון. ג'ונסון הוביל את מחנה העזיבה מול מחנהו החזק של קמרון במפלגה השמרנית והוא הדמות המובילה במפלגה לרשת את קמרון.



החברות האישית בין ג'ונסון לקמרון היא ארוכת שנים, עוד מהימים בהם למדו השניים באותו מוסד יוקרתי כשהיו נערים. סגנונו הפומפוזי של ג'ונסון, ואמירותיו הקשות, העכירו לא מעט את היחסים בין השניים, יחד עם עמדותיהם החלוקות בנושאים רבים בהם היחס לאיחוד האירופי והגירה.



חברים ויריבים, דיוויד קמרון. צילום: רויטרס
חברים ויריבים, דיוויד קמרון. צילום: רויטרס



ג'ונסון, אחד הדוברים העקביים ביותר למען יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי, זעזע את המערכת הפוליטית במדינה כשלפני כמה חודשים יצא בהצהרה קשה המשווה בין האיחוד האירופי לצורר הנאצי, אדולף היטלר, בניסיון להסביר את תמיכתו ביציאת בריטניה מהאיחוד. על פי דבריו של ג'ונסון, שאיפתו של האיחוד האירופי להקים מדינת-על דרך איחוד היבשת תחת גוף ממשלתי נבחר, היא זהה לשאיפתו של היטלר לכבוש את אירופה ולנהל אותה. "נפוליאון, היטלר, מגוון של אנשים ניסו לאחד את היבשת", אמר לעיתון הבריטי "דיילי טלגרף", "האיחוד האירופי מנסה לעשות את אותו הדבר באמצעים שונים", הוסיף ראש העיר לשעבר הידוע בהתבטאויותיו החריפות.