התפטרות בשידור חי: ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמר היום (שישי) כי הוא מתפטר מתפקידו, זאת לאחר פרסום תוצאות משאל העם בבריטניה שהכריעו כי תעזוב את האיחוד האירופי. במסיבת עיתונאים הודיע קמרון בשידור חי: "נלחמתי בקמפיין בדרך היחידה שאני יודע, אמרתי מה שאני חושב ומרגיש, הייתי שקוף, האמנתי שעדיף לבריטניה להישאר באיחוד. הבריטים הבהירו כי הם בוחרים בדרך אחרת ולכן נזקקת מנהיגות חדשה. אעשה הכל כדי להעביר את השלטון. זו לא החלטה שקיבלתי בקלות. נדרשת מנהיגות חדשה, אנחנו צריכים להגיע למינוי של ראש ממשלה חדש עד אוקטובר".



לדברי קמרון, המשא ומתן עם האיחוד האירופי יבוצע על ידי ראש הממשלה החדש. "העם הבריטי ביצע החלטה שיש לכבד. בריטניה היא מדינה מיוחדת, יש לנו יתרונות רבים. אנחנו לא מושלמים אך אנחנו מודל לדוגמא. עם ההחלטה לעזוב אנחנו צריכים למצוא את הדרך הטובה ביותר ואעשה הכל כדי לסייע למדינה להצליח", הוסיף ראש הממשלה המתפטר.



קמרון הודיע בשידור חי על התפטרותו. צילום: רויטרס
קמרון הודיע בשידור חי על התפטרותו. צילום: רויטרס



לצד האכזבה שנחל, קמרון הביע את הערכתו ליריביו: "המדינה לקחה חלק בפעילות דמוקרטית הגדולה בהיסטוריה. אנשים מכל רחבי הממלכה אמרו את דברם. אנחנו צריכים להיות גאים שאנחנו סומכים על האזרחים. הבריטים בחרו לעזוב את האיחוד ויש לכבד זאת. אני מודה לכל מי שלקח חלק בקמפיין והאמינו באינטרס הלאומי. אני מברך את מי שתמכו בעזיבה על הפעילות שלהם".



על רקע הצניחה הדרסטית בשערו של הפאונד והחשש מפני זעזוע כלכלי במדינה וביבשת אירופה, הוסיף קמרון: "זו לא החלטה שהתקבלה בקלות, רבות נאמר על חשיבות ההחלטה אז אין ספק לגבי התוצאות. ברחבי העולם אנשים הביטו על המתרחש בבריטניה, אני מבטיח שהכלכלה הבריטית תישאר יציבה. לא יהיה שינוי באופן התנועה של הסחורות ביבשת. אנחנו צריכים להיערך למשא ומתן עם האיחוד האירופי כדי להבטיח שהאינטרסים של הממלכה המאוחדת מובטחים".



מוקדם יותר היום אזרחי בריטניה הכריעו כי הם מעוניינים לעזוב את האיחוד האירופי. התקשורת המקומית בממלכה המאוחדת דיווחה כי בניגוד לתחזיות ועל אף הסקרים הצמודים במשאל העם, נרשם רוב למצביעים שבחרו להיפרד מהגוש האירופי. לאחר ספירת הקולות, מספר התומכים בהישארות עומד על 48.1% ואילו מספר המצדדים בעזיבה עומד על 51.9%.



למרות מזג האוויר הסוער והגשמים הרבים, שיעור ההצבעה במשאל הסתכם ב-71.8% כשלמעלה מ-30 מיליון בני אדם פקדו את הקלפיות. מדובר בשיעור הצבעה גבוה במיוחד ובמספר שיא בהשוואה לכל מערכות הבחירות בבריטניה מאז 1992.