נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שבחודשים האחרונים לא היסס להזהיר בפומבי כי עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי תהיה מהלך שגוי שייפגע כלכלית במדינה, התייחס היום (שישי) להחלטת בריטניה שהתקבלה במשאל העם לעזוב את האיחוד, ואמר כי היחסים של ארצות הברית עם בריטניה יימשכו למרות ההחלטה. בהצהרה שמסר אמר הנשיא האמריקאי כי "הבריטים קיבלו החלטה ואנחנו מכבדים זאת. בריטניה והאיחוד האירופי יישארו שותפים הכרחיים של ארצות הברית, גם כאשר הם מנהלים מו"מ על המשך היחסים ביניהם".



בסוף חודש אפריל, בעת ביקור שערך הנשיא האמריקאי בלונדון, הוא קרא לבריטניה להישאר באיחוד האירופי, והדגיש את העובדה כי חברותה בארגון העצימה את מקומה של בריטניה בעולם והפכה את הגוש האירופי לחזק יותר ולמתקדם יותר. אובמה אף פרסם מאמר ב"דיילי טלגרף" הבריטי תחת הכותרת: "כחבר, אני אומר לכם, האיחוד עושה את בריטניה גדולה יותר", בו כתב כי "האיחוד האירופי לא מקטין את ההשפעה הבריטית - הוא מגדיל אותה". יממה לאחר ביקורו בלונדון ביקש להדגיש אובמה כי שיתוף הפעולה המודיעיני בין סוכנות הביון הבריטית וארצות הברית יימשך, גם במידה ובריטניה תחליט על עזיבתה את האיחוד האירופי. "צוותי המודיעין שלנו והצבאות שלנו עובדים בצורה הדוקה, וזה לא הולך להשתנות", אמר אז אובמה בראיון לרשת BBC.



ברק אובמה והמלכה אליזבת השנייה. צילום ארכיון: רויטרס



גם המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, הילרי קלינטון, התייחסה היום להחלטת בריטניה לעזוב ואמרה כי היא "מכבדת אותה". עם זאת, הדגישה קלינטון כי "כעת ארצות הברית צריכה לוודא כי חוסר הוודאות הכלכלי שנוצרה בעקבות האירועים הללו לא יפגע במשפחות האמריקאיות". מוקדם יותר התייחס דונלד טראפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית שהגיע היום לסקוטלנד, לדרמה שהתחוללה בבריטניה. "הבריטים לקחו בחזרה את השליטה על ארצם", אמר איש העסקים שהגיע לממלכה לפתיחה מחודשת של מגרשי גולף. עוד הוסיף כי ההתנתקות מהגוש האירופי "זה דבר גדול".



קמרון התפטר בשידור חי: "זו לא החלטה קלה"


תוצאות המשאל הדרמטיות שפורסמו היום בבריטניה והכריעו על עזיבתם את האיחוד הובילו לטלטלה נוספת, כשראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, שהשתייך למחנה ההישארות, הודיע בשידור חי כי הוא מתפטר מתפקידו. במסיבת עיתונאים שערך הודיע קמרון: "נלחמתי בקמפיין בדרך היחידה שאני יודע, אמרתי מה שאני חושב ומרגיש, הייתי שקוף, האמנתי שעדיף לבריטניה להישאר באיחוד. הבריטים הבהירו כי הם בוחרים בדרך אחרת ולכן נזקקת מנהיגות חדשה. אעשה הכל כדי להעביר את השלטון. זו לא החלטה שקיבלתי בקלות. נדרשת מנהיגות חדשה, אנחנו צריכים להגיע למינוי של ראש ממשלה חדש עד אוקטובר".



לדברי קמרון, המו"מ עם האיחוד האירופי יבוצע על ידי ראש הממשלה החדש. עוד הוסיף כי "העם הבריטי ביצע החלטה שיש לכבד. בריטניה היא מדינה מיוחדת, יש לנו יתרונות רבים. אנחנו לא מושלמים אך אנחנו מודל לדוגמא. עם ההחלטה לעזוב אנחנו צריכים למצוא את הדרך הטובה ביותר ואעשה הכל כדי לסייע למדינה להצליח".



קמרון הודיע בשידור חי על התפטרותו. צילום: רויטרס