משאל העם על הישארות בריטניה באיחוד האירופי הוכרע בפער נמוך של ארבעה אחוזים בלבד והוביל להחלטה ההיסטורית להיפרדות, בעקבותיה גם החלטתו הדרמטית של ראש הממשלה הבריטי דיוויד קמרון, שהודיע בשידור חי על התפטרותו. הקולות בבריטניה היו חצויים ולצד השמחה הגדולה של התומכים בעזיבה, שדווקא לפני פרסום התוצאות הסופי הודיעו בצער על תבוסה אפשרית, נרשמה תדהמה גדולה במחנה ההישארות שאנשיה לא ציפו לתוצאות אלה. כעת, נדמה שחלק מהתומכים בעזיבה מתחרטים על הצבעתם ואף היו בוחרים להצביע אחרת אילו הייתה להם האפשרות.

לפי הדיווח בדיילי-מייל הבריטי, חלק מהמצביעים שבחרו לעזוב סיפרו היום (שישי) כי הם מצטערים על הבחירה והדגישו כי התפטרותו של קמרון וחוסר הוודאות הפיננסי שבעקבות העזיבה גורם להם לאי נוחות. חלקם טענו כי הם "הסתנורו מהשקרים" שמכרו להם מנהלי קמפיין העזיבה, ולא חשבו כי קולם יהיה כה משמעותי. אחת מהן, שהוצגה בשם "מנדי", סיפרה כי היא "מאוכזבת" וכי במידה והייתה לה אפשרות נוספת - הייתה מחליפה את הצבעתה. עוד הוסיפה מנדי כי היא קיבלה את ההחלטה בשל הלחץ שהציג מחנה ההישארות: "למרות הצבעתי, אני ממש מאוכזבת מהתוצאות. הבוקר התעוררתי והבנתי שההשלכות לא יהיו חיוביות". 

שמחו מהר מידי? מחנה ה"מנצחים" במשאל העם בריטניה. צילום: רויטרס

 

"שדדו אותנו"

מצביע נוסף שבחר לעזוב סיפר כי הוא "מזועזע" ואמר שהוא העדיף להצביע כך רק כיוון שלא חשב שמחנה המעדיפים לעזוב יהיה כה גדול. אדם נוסף שזוהה בשם "אדם" סיפר ל-BBC: "אם להיות כן, אני קצת בהלם. לא חשבתי שזה יכול לקרות או שהקול שלי ישפיע כך". לדבריו, "התפטרותו של דיוויד קמרון היממה אותי. אנחנו בתקופה של חוסר ודאות ואני מודאג". 
אזרחי בריטניה התייחסו גם ברשתות החברתיות למהלך ההיסטורי, וגם שם חלק מהמצביעים שבחרו יציאה הביעו את אכזבתם. אחד מהם כתב ברשת הטוויטר: "אני אישית הצבעתי לעזוב, אבל האמנתי לשקרים שמכרו לי ואני מצטער על זה יותר מכל דבר אחר, אני מרגיש שנשדדתי בהצבעתי". גולש נוסף כתב: "אני באמת מצטער על ההצבעה שלי עכשיו."

מבלים בפאב בבריטניה מגלים את תוצאות המשאל. צילום: רויטרס


 

"נדרשת מנהיגות חדשה"


דרמה גדולה נרשמה הבוקר בבריטניה, כשתומכי עזיבת האיחוד האירופאי זכו ברוב במשאל העם, עם רוב של 52% מהאזרחים לעומת 48% שרצו להישאר. למרות מזג האוויר הסוער והגשמים הרבים, שיעור ההצבעה במשאל הסתכם ב-71.8% כשלמעלה מ-30 מיליון בני אדם פקדו את הקלפיות. מדובר בשיעור הצבעה גבוה במיוחד ובמספר שיא בהשוואה לכל מערכות הבחירות בבריטניה מאז 1992. 

תוצאות המשאל הדרמטיות הובילו לטלטלה נוספת, כשראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, שהשתייך למחנה ההישארות, הודיע בשידור חי כי הוא מתפטר מתפקידו. במסיבת עיתונאים שערך הודיע קמרון: "נלחמתי בקמפיין בדרך היחידה שאני יודע, אמרתי מה שאני חושב ומרגיש, הייתי שקוף, האמנתי שעדיף לבריטניה להישאר באיחוד. הבריטים הבהירו כי הם בוחרים בדרך אחרת ולכן נדרשת מנהיגות חדשה, אעשה הכל כדי להעביר את השלטון. זו לא החלטה שקיבלתי בקלות. נדרשת מנהיגות חדשה, אנחנו צריכים להגיע למינוי של ראש ממשלה חדש עד אוקטובר".

לדברי קמרון, המו"מ עם האיחוד האירופי יבוצע על ידי ראש הממשלה החדש. עוד הוסיף כי "העם הבריטי ביצע החלטה שיש לכבד. בריטניה היא מדינה מיוחדת, יש לנו יתרונות רבים. אנחנו לא מושלמים אך אנחנו מודל לדוגמה. עם ההחלטה לעזוב אנחנו צריכים למצוא את הדרך הטובה ביותר ואעשה הכל כדי לסייע למדינה להצליח".

מנהיגי 27 המדינות הנותרות באיחוד האירופי יקיימו ביום רביעי הקרוב את פגישת הפסגה הראשונה שלהם מאז תוצאות משאל העם בבריטניה, וידונו על הצעדים הבאים של האיחוד בעקבות המהלך. הפגישה תתקיים ללא נוכחותו של קמרון.