העצומה בעד קיום משאל עם חוזר על החברות הבריטית באיחוד האירופי הגיעה היום (ראשון) ליותר משלושה מיליון חתימות, אולם עדיין לא ברור מתי הפרלמנט – שצריך לדון בכל עצומה שמשיגה לפחות 100 אלף חותמים – יקיים את הדיון בסוגיה הטעונה או אם תיערך הצבעה כלשהי על משאל עם שני. חבר הפרלמנט מטעם הלייבור, דיוויד לאמי, הביע תמיכה ביוזמה הציבורית. "תתעוררו. אנחנו לא צריכים לעשות את זה (לפרוש מהאיחוד). אנחנו יכולים לעצור את הטירוף הזה ולהביא את הסיוט הזה לסיומו עם הצבעה בפרלמנט", אמר. "הפרלמנט הריבוני שלנו צריך כעת להצביע אם עלינו לעזוב את האיחוד האירופי. משאל העם היה בלתי מחייב ולצורך התייעצות. המצע של מחנה הפורשים כבר התערער ויש מי שמתחרטים על כך שהצביעו בעד פרישה".



מנהיג מפלגת העצמאות הבריטית, נייג'ל פראג', יצא נגד החותמים על העצומה וטען כי אין לה כל בסיס. "זה הדבר האחרון שאני רוצה לראות", אמר לסאנדיי מירור. "זה לא משחק של הטוב משלושה ניסיונות". פרופ' ג'ון קורטיס, אחד ממומחי הבחירות המובילים בבריטניה, העריך כי אין סיכוי שתתקיים הצבעה חוזרת, בוודאי לא בעתיד הקרוב, בשל המתיחויות הפנים מפלגתיות שיצר משאל העם בשבוע שעבר. "לא טוב שאנשים חותמים כעת על העצומה, הם היו צריכים לעשות את זה קודם. גם אז, העצומות האלה לא תמיד בעלות משמעות", אמר. "היא אמנם חצתה את הרף לדיון בפרלמנט, אך כל מה שזה אומר זה שחלק מחברי הפרלמנט יגידו 'זו בושה נוראית', אחרים יגידו 'הללויה'. ואז הכל יסתיים".



משאל העם בבריטניה
משאל העם בבריטניה



במקביל, האיבנינג סטנדרד חשף כי מי שיזם את העצומה המקורית הוא אוליבר הילי, פעיל של מפלגת הימין הקיצוני "הדמוקרטים האנגלים". לטענת הילי, הוא החל את העצומה לפני יותר מחודש, מאחר שסבר שהמשאל יסתיים בניצחון תומכי ההישארות ורצה הזדמנות מחודשת לעזוב את האיחוד. "בשל התוצאה, העצומה נחטפה על ידי מחנה ההישארות", אמר הילי, שציין כי הוא נאבק שנים נגד האיחוד האירופי. "אני מאמין שלמען טובת המדינה, עלינו לעמוד מאחורי רצון העם הבריטי, להתאחד ולנוע קדימה עם התהליך של עזיבת האיחוד".



בתוך כך, ביום שלישי בערב צפויה להתקיים הפגנה בהשתתפות רבבות בני אדם בכיכר טרפלגר בלונדון במטרה למחות על תוצאת משאל העם ולהראות תמיכה בחברות באיחוד האירופי. המפגינים נקראו להביא דגלים ופריטים "שמסמלים קישוריות". "לונדון מתאחדת כדי להישאר מחוברת וסיפור האהבה האירופי נמשך", כתבו המארגנים בפייסבוק שקראו לערים נוספות לקיים הפגנות דומות. "הפגנת 'לונדון נשארת' נועדה להראות שבלי קשר לתוצאת המשאל, אנחנו עומדים לצד עמי אירופה ומראים שאנחנו יחד, פתוחים וסבלניים, כדי להבין כיצד אנחנו יכולים להפוך את ההחלטה לחיובית עבור כולם. אנחנו נשארים עם אירופה".