יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג הגיב היום (שני) להסכם הנרקם בין ישראל לבין טורקיה ותקף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "ההסכם עם טורקיה הוא חלק מדפוס הפעולה של ראש הממשלה. מתחיל בהצהרות גדולות, ממשיך בהבטחות ונגמר בהתרפסות", כתב הרצוג בעמוד הפייסבוק שלו.



בביקורת על הפיצוי של 21 מיליון דולר למשפחות קורבנות המשט, הוסיף הרצוג: "תדע כל אם עברייה שמנהיגי הימין ישלמו פיצוי לתוקפי בנה. החזרת היחסים עם טורקיה היא יעד מדיני חשוב אבל הפיצוי לתוקפי חיילי צה"ל הוא בלתי נתפש בייחוד כשהחתומים על פיצוי לתוקפי חיילי צה"ל זו שלישיית נתניהו-ליברמן-בנט".



ראש האופוזיציה חיזק את טענותיהן של משפחות הנעדרים, ביניהן משפחותיהם של הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל, ואמר כי "מלבד הפיצוי הבלתי נתפס הלב נקרע לראות את האדישות וההתעלמות מול משפחות הנעדרים הצועקות מדם ליבן וזעקותיהן אינן נכנסות לחדרי הלב האטומים של יושבי הקבינט".



נתניהו במליאת הכנסת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו במליאת הכנסת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



שש שנים לאחר פרוץ המשבר עם טורקיה בעקבות פרשת המרמרה, הוא אמור להסתיים היום בחתימה על הסכם פיוס. בצהריים מתוכננת מסיבת עיתונאים חגיגית ברומא, שבה יכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על השגת ההסכם. במקביל תתקיים מסיבת עיתונאים דומה של נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן בעיר.



מיד לאחר החתימה יוחזר שגריר טורקיה לתל אביב והשגריר הישראלי ישוב לאנקרה ושתי המדינות יסירו את הסנקציות אחת מעל השנייה בכל הנוגע להסכמים בינלאומיים בתחומים שונים כמו אנרגיה ומסחר.



במסגרת ההסכם ישראל תקים קרן לנפגעי משט המרמרה בסך 21 מיליון דולר. טורקיה הביעה נכונות שלא לאפשר פעילות טרור על אדמתה והתביעות נגד חיילי צה"ל יבוטלו. ההסכם יכלול גם סעיף שעוסק ביצוא גז מישראל לטורקיה.




"ממשיכים במאמצים להשבת הנעדרים"



הדרישה הטורקית שנתפסה בישראל כבעייתית ומנעה את ההגעה להסכם – הסרת הסגר על עזה - נפתרה. ישראל תאפשר בנייה טורקית של בית חולים ברצועה, תפעל לשיקום התשתיות ברצועת עזה בעזרתה של גרמניה וטורקיה מצדה הסכימה שכל מוצר שנכנס לעזה - יעבור בדיקה בנמל אשדוד.



בידי ישראל מכתב שבו נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן מורה לסוכנויות בטורקיה לפעול להחזרת השבויים והנעדרים. “המסמך הזה חשוב”, אמר אתמול גורם מדיני בכיר.



ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול בפתח ישיבת הממשלה למחאת משפחות הנעדרים בעזה על רקע גיבוש ההסכם עם טורקיה ואמר: “אנחנו ממשיכים כל העת במאמצים גלויים ובמאמצים נסתרים להשיב לישראל את אורון שאול והדר גולדין ז”ל, וגם את שני הישראלים המוחזקים בעזה. אנחנו נמצאים בקשר רצוף עם המשפחות, ואנחנו לא ננוח ולא נשקוט עד שנחזיר את הבנים הביתה".



המרמרה. צילום: רויטרס
המרמרה. צילום: רויטרס



המשבר בין ישראל לטורקיה החל ב־31 במאי 2010. זאת בעקבות העימות האלים שפרץ במהלך השתלטות לוחמי שייטת 13 על הספינה מאווי מרמרה שניסתה להגיע לעזה. במהלך פעולת השייטת נהרגו תשעה מנוסעי האונייה וכ־20 נוספים נפצעו. עשרה חיילים נפגעו באירוע, שניים באורח קשה.



מארגני המשט שהובילה מאווי מרמרה מטורקיה לרצועת עזה טענו שהוא נועד לשבור את המצור על הרצועה, לעורר את דעת הקהל העולמית ולהעביר ציוד הומניטרי לפלסטינים. בירושלים טענו מנגד שאין מצור על הרצועה ושניתן להעביר סיוע הומניטרי דרך מעברי הגבול היבשתיים – עם ישראל ומצרים. עוד טענו בישראל שהמשט נועד לתמוך בטרור, להתגרות ולעורר פרובוקציה.