ברצועת עזה לא אוהבים את הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה. בכירים בחמאס טוענים כי לא היו מעורבים בהחלטה לחתום על "ההסכם הרע לחלוטין" בין טורקיה לישראל, שנחתם היום (שלישי), והדגישו כי אנקרה דרשה שהם לא יגיבו. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", דווח היום (שלישי), כי גורמים בחמאס לבנון ואיראן הביעו התנגדות להסכם, וכינו אותו "סטירת לחי מצלצלת לכל המצדדים בתפקיד הטורקי ברצועת עזה".



הגורמים טענו, כי "ארדואן התקפל". העיתון, המקורב לחיזבאללה ולכן המתקפה החריפה שלו על המשטר הטורקי, מתאר את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן "כבאי", וטוען כי במסגרת "מסע הפיוסים שהחל עם ישראל ורוסיה, הושטת היד הבאה שלו תהיה כלפי משטרו של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי".



יש לציין, כי לפני מספר ימים נועד ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ושיבח אותו על עמדתו העקרונית התומכת בחמאס. אולם יש כאלה שמתנגדים להסכם. נציג חמאס בלבנון, אוסאמה חמדאן, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי ההסכם הוא החלטה טורקית שחמאס לא היה מעורב בה. נציג חמאס באיראן, ח'אלד אל-קדומי, אמר כי "הנירמול הוא רוע מוחלט, ולא ייתכן שיקבל לגיטימציה על ידי קשירת שמו של ארגון כמו חמאס".



"ההסכם מנציח את הפילוג"


גם ברשות הפלסטינית מתחו ביקורת על ההסכם. גורמים ברשות מסרו כי ההסכם מנציח את הפילוג, ולא יתרום דבר לרצועת עזה. "ישראל ומפלגתו האסלאמית של ארדואן הם היחידים שייהנו מההסכם", אמר הגורם הפלסטיני.



הבכיר הדגיש כי ארדואן התעלם מהכללים הדיפלומטים בין חברים, וכן התעלם לחלוטין מהצד הפלסטיני, כאשר הציב משוואה חדשה: בנייה מחדש של הרצועה מול המשך הפילוג, והמשך שליטת חמאס על רצועת עזה למרות המאמצים הפלסטינים. "ישראל תמצא את התירוצים לביטול הבניה מחדש של הרצועה, כך שבסופו של דבר תוצאת ההסכם לגבי הפלסטינים תהיה אפס", אמר הגורם. "נשיא טורקיה רצה להוציא את אנקרה מהבידוד הבינלאומי בשל מדיניותו, ולכן היה מעציב לראות אותו רודף אחר ישראל, כדי להשיג הסכם חלש".



הבכיר הפלסטיני העריך, כי לא יהיה שינוי בכל הנוגע לסוגיית השבויים הישראלים אצל חמאס בצל ההסכם, כיוון שחמאס רוצה לשפר את היחסים שלה עם מצרים, ועל כן ההערכה היא שמצרים תוביל את הסוגייה הזו. "חמאס תנסה לנגן על הסכם זה", סיכם הבכיר. "אבל, ההסכם יתברר כתרמית מדינית בה השתמש ארדואן ברצועת עזה".



אתמול התגאה ארדואן כי ישראל "נתנה לנו את כל מה שביקשנו". בתום סעודת האיפטאר שנערכה בארמון הנשיאות באנקרה, אמר ארדואן בהתייחסו להסכם, כי "הצבנו שלושה תנאים וקיבלנו אותם". לדבריו, אנקרה השיגה את כל הדרישות שהציבה במסגרת המשא ומתן עם ישראל: "הראשונה הייתה התנצלות על אירועי המרמרה, כשנתניהו התנצל לגביה ב-2013, פיצויים למשפחות הקורבנות והקלת המצור על עזה כדי לשפר את חיי הפלסטינים. את כל התנאים קיבלנו", הדגיש ארדואן והוסיף, עם זה, כי יורגש שיפור ביחסים הכלכליים עם ישראל לאחר השגת ההסכם בין שתי המדינות.



נשיא טורקיה הוסיף עוד, כי ספינה ועליה 14 אלף טונות של מוצרי מזון, ביגוד, תרופות וחומרי בנייה תצא מנמל מרסין בדרום טורקיה ביום שישי, ואמורה להגיע לתושבי הרצועה לפני חג אל-פיטר שיחול באמצע השבוע הבא. "נבנה קווי חשמל, נספק מים, מזון וסיוע רפואי לעזה", אמר. "במקביל, טורקיה תקדם את בניית אזור התעשייה בג'נין".