נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר היום (שבת) כי החשוד בטבח השוטרים הלבנים בדאלאס ביום חמישי האחרון, מייקה ג'ונסון, אינו מייצג את קהילת האפרו-אמריקנים בארצות הברית. בתוך כך הבהיר אובמה כי על אף הסערה ששוטפת את המדינה, ארצות הברית אינה מפולגת. אובמה אמר את הדברים בפסגת נאט"ו בוורשה שבפולין ממנה מיהר לשוב למדינתו בשל תקריות הירי.



ג'ונסון, שנורה למוות במהלך התקרית, תמך בקבוצות מיליטנטיות המתנגדות לגזענות ותומכות באלימות נגד המשטרה. בעת המשא ומתן שניהל היורה עם כוחות הביטחון בדאלאס, אמר ג'ונסון כי הוא רוצה להרוג אנשים לבנים ובמיוחד שוטרים, בגלל שכעס על אירועי הירי האחרונים בהם נפגעו שחורים. ג'ונסון בן ה-25 פעל לבדו ובעברו שירת בצבא האמריקני ואף היה באפגניסטן.



מייקה ג'ונסון, היורה מדאלאס. חומרים להרכבת פצצות נמצאו בביתו. צילום: רויטרס.
מייקה ג'ונסון, היורה מדאלאס. חומרים להרכבת פצצות נמצאו בביתו. צילום: רויטרס.



אובמה אמר כי "אמריקנים מכל הגזעים ומכל הרקעים, כולל אלה שמחו, מזועזעים מהרצח בדאלאס". הוא הוסיף כי האחדות המתגלה בארצות הברית נגד הטבח, היא בסיס חשוב. לדברי אובמה, לא מדובר בחזרה לשנות ה-60 בהן היה קרע בחברה האמריקנית. "לא רואים את המשטרה רודפת אחרי המוחים בשקט". לצד הניסיון להרגיע את הרוחות הדגיש אובמה כי יש להטיל פיקוח על נשיאת נשק בארצות הברית. "לכל מי שחשוב לו הביטחון של קציני המשטרה שלנו", צריך לשים את השעת על הנושא הזה.




ההפגנות ממשיכות



במקביל ממשיכות המחאות ברחבי ארצות הברית במהלך סוף השבוע, באטלנטה, יוסטון, ניו אורלינס וסן פרנסיסקו. היום אלפים יצאו לרחובות המפגינים חסמו דרכים בניו יורק סיטי, אטלנטה ופילדלפיה, ואפילו מול הבית הלבן. גם בסן פרנסיסקו ובפניקס התקבצו קהלים גדולים, כשבפניקס שישה בני אדם נפצעו ושלושה נעצרו. במקום התרחשו עימותים בין המפגינים שחלקם יידו אבנים לעבר כוחות המשטרה, שבתורם השתמשו נגד המפגינים בגז פלפל נגד המפגינים שחלקם יידו אבנים לעבר השוטרים, כך נמסר מטעם המשטרה המקומית.






מוחים התרכזו גם באזור באטון רוג', לואיזיאנה שם נורה אלטון סטרלינג בתחילת השבוע, לאחר שדיבר עם שני שוטרים לבנים מחוץ לחנות מכולת. המפגינים במקום צעקו "אין צדק, אין שקט, די לגזענות במשטרה". ההפגנה הגדולה ביותר התרחשה באטלנטה שם אלפים צעדו עם שלטים. ראש עיר אטלנטה, קאסים ריד, צייץ שהצעדה במקום הייתה רגועה ברובה, זאת למרות שכעשרה אנשים נעצרו.



כזכור, ביום חמישי האחרון התרחשה תקרית ירי בהפגנת תנועת "חיי שחורים נחשבים" שהתרחשה בדאלאס, טקסס. מטרת ההפגנה הייתה למחות על שני מקרי אלימות משטרתיים בהם נהרגו שני גברים שחורים. אך בהפגנה עצמה, שעד התקיפה התנהלה באופן רגוע יחסית, ירה ג'נסון בחמישה שוטרים לבנים בעת שהיו בתפקיד והרג אותם, פצע שבעה שוטרים נוספים ושני אזרחים. בחיפוש שבוצע בביתו לאחר המעשה התגלו חומרים להרכבת פצצות, תחמושת מסוגים שונים ויומן שמפרט טקטיקות לחימה, כך דווח בדוח משטרתי.