שרת הפנים וראשת הממשלה המיועדת של בריטניה, תרזה מיי, נאמה היום (שני), לראשונה מאז שהבטיחה את מינויה. בנאום הודתה מיי לקודמה, ראש הממשלה הפורש, דיוויד קמרון, והציגה את החזון שהיא מייעדת לבריטניה שלאחר היציאה מהאיחוד האירופי. מיי התחייבה להמשיך בפרישת בריטניה מהאיחוד, למרות שהיא עצמה התנגדה למהלך. "לכבוד הוא לי להיבחר על ידי המפלגה השמרנית ולהפוך למנהיגתה", אמרה מיי, "אני רוצה להודות למועמדים האחרים במירוץ ולאנדרה לידסום על המעשה המכובד שהיא עשתה היום. אני רוצה גם להודות לדיוויד קמרון על הנהגת המפלגה והאומה".



יגיש את התפטרותו למלכה ביום רביעי, דיוויד קמרון. צילום: רויטרס
יגיש את התפטרותו למלכה ביום רביעי, דיוויד קמרון. צילום: רויטרס



לאחר מכן החלה מיי לפרט את חזונה לעתידה של בריטניה. לדבריה צפויים למדינה זמנים קשים, הן פוליטית והן כלכלית. לטענתה במהלך הקמפיין הדגישה את החשיבות בהתמודדות עם השינויים הצפויים: "הצורך בהנהגה מוכחת שתוביל אותנו במה שתהיה תקופה קשה פוליטית וכלכלית, הצורך להשיג את העסקה הטובה ביותר בשביל בריטניה לקראת יציאתה מהאיחוד, ולחצוב את מקומה של בריטניה מחדש בעולם". עוד התחייבה מיי כי "היציאה מהאיחוד, משמעה יציאה מהאיחוד, ואנו נצליח בזה, שנית, אנחנו נאחד את האומה ושלישית, אנו צריכים חזון חדש, חיובי וחזק לאומה. חזון של מדינה שפועלת לא למען המעטים בעלי הכוח, אלא בשביל כולנו. אנחנו עומדים לתת לאנשים יותר שליטה על חייהם ורק כך, ביחד, נקים בריטניה טובה יותר".



מיי מוכרת כתומכת נלהבת של ישראל, ואף בעבר נאמה בבית כנסת בלונדון ביום העצמאות, שם הביאה את תמיכתה במדינה. בנאום שנשאה ב-2015, אמרה מיי כי "ישראל המודרנית היא תוצאה של מאבק של דורות רבים, וכי היא מכבדת את זכרם של אלו שנפלו למען הגשמת החלום הזה".





מינוי מוקדם מהצפוי



מיי צפויה להתמנות לראשת הממשלה מוקדם מהצפוי, לאחר שקמרון הודיע כי יתפטר מתפקידו ביום רביעי הקרוב. בנאום שנשא  בכניסה לבית ראש הממשלה הציג קמרון את עתידו ואמר "בכוונתי לנהל ישיבת קבינט אחרונה ביום שלישי, ולענות על שאלות בפרלמנט הבריטי ביום רביעי. לאחר מכן אגש לארמון בקינגהאם, ואגיש את התפטרותי למלכה. אני מצפה שתהיה ראש ממשלה חדשה עד יום רביעי בערב".



בתוך כך, אנדראה איגל, חברת הפרלמנט ממפלגת הלייבור, הודיעה כי תתמודד מול ג'רמי קורבין. לדבריה, קורבין לא מסוגל לנצח את המפלגה השמרנית. "קורבין אינו מסוגל לספק את המנהיגות שהמפלגה זקוקה לה. אני מאמינה שאני כן", אמרה איגל והוסיפה: אני לא ממחנה בלייר, לא ממחנה בראון (גורדון בראון, לשעבר ראש הממשלה-מ"א) ולא ממחנה קורבין. אני אישה עצמאית". קורבין נבחר לראשות המפלגה רק בשנה שעברה, בעיקר על בסיס תמיכת האגף השמאלי של מפלגת הלייבור. אולם מאז הוא היה על מסלול התנגשות עם חברי הפרלמנט של המפלגה, שהביעו בו אי אמון גורף, ורבים האשימו אותו שלא ניהל קמפיין מספיק חזק להישארות בריטניה באיחוד האירופי.



,  "לא מסוגל לספק את המנהיגות שהלייבור זקוק לו"  ג'רמי קורבין. צילום: רויטרס
, "לא מסוגל לספק את המנהיגות שהלייבור זקוק לו" ג'רמי קורבין. צילום: רויטרס



כזכור, ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, התפטר מתפקידו לאחר שבתוצאות משאל העם בבריטניה הוחלט על יציאה מהאיחוד האירופי, בניגוד למדיניות אותה ניסה להוביל ולקדם על מנת למנוע יציאה מהאיחוד. תחילה דובר שהמועמד המוביל לתפקיד יהיה ראש עיריית לונדון לשעבר, בוריס ג'ונסון, שהיה מהמובילים לפרישה מהאיחוד, אולם הוא פרש לאחר שהבין שלא יזכה לתמיכת חבריו.