בשעות הערב החלו מאות תושבי ניס להתקבץ ולהניח זרי פרחים בפינת "טיילת האנגלים" וכיכר מסנה, ליד המחסומים שמעברם ניצבה דוממת מאז אמש משאית המוות הלבנה שקטלה את חייהם של 84 אנשים, מתוכם 10 ילדים; והביאה לפציעתם של 202 אנשים, מהם 54 ילדים ש-50 מתוכם פצועים באורח אנוש, זאת לפי נתונים שמסר התובע פרנסואה מולנס.



ראש הקהילה היהודית מוריס נידאם אמר ל"מעריב" כי עד כה ידוע על נעדר אחד ממוצא יהודי שככל הנראה נהרג בפיגוע הדריסה. גופות רבות מאד לא זוהו בשל מצבן. מדובר בצעיר אמריקני ששם משפחתו כהן-סולל. חמישה אנשים ממוצא יהודי נפצעו ומאושפזים בבית החולים פסטר, בתוכם שתי נשים שמצבן קשה יותר. אתמול ערך אצלם יוסף פינסון, הרב של חב"ד, ביקור בחברת המשפחות כל הנעדרים האחרים. מיום ראשון יערכו שלושה מרבני הקהילה שהם גם הרבנים של בתי החולים הגדולים חיפוש אחרי נפגעים יהודים אפשריים נוספים. בשבת בצהריים יקראו בבתי הכנסת תהלים לזכר הקרבנות ותפילת רפואה שלמה לפצועים.



התובע פרנסואה מולנס סיפר על נהג המשאית מוחמד לוחאג' בוהלל, תוניסאי תושב ניס בן 31, שאמנם נידון לחצי שנת מאסר על אלימות ושימוש בנשק, אך לא נפתח לו כל תיק מודיעיני בחשד לפעילות איסלמית. אשתו ממנה התגרש לאחרונה נעצרה אחרי חיפוש בדירתו ובדירתה. שכניו מספרים על אדם מסוגר ומאיים. אמנם שום נטילת אחריות לא באה מצד דאעש וארגון איסלמי, אך לדבר מולנס, המעשה שעשה מתאים למה שנדרש בתעמולה שמפיץ דאעש באינטרנט. הנשיא הולנד וראש הממשלה מנואל ולס לא הטילו ספק בהשתייכותו של בוהלל לארגון הטרור האיסלמי. עם זאת, שר הפנים ברנר קזנב אמר כי עדיין אי אפשר לומר זאת בפסקנות.


"למה הממשלה לא דאגה לאבטחה?"

בבית החולים המחודש על שם פסטר נפתח אודיטוריום שבו מקבלים צוותים רפואיים ומנהליים אנשים המתלוננים על הלם פסיכולוגי וגם בני משפחה שמנסים למצוא נעדרים. בין היתר, הגיעה למקום משפחה איטלקית שמחפשת את בנה, וחברתו ומנסה לעצור את דמעותיה. התורן מסביר לה שיש להפגין סבלנות וכי ניתן יהיה למסור נתונים מדויקים על המאושפזים בקרוב. איש לא מדובר על הגופות שלא ניתן לזהות. צעיר צרפתי בא לבקר את אשתו שאותה הצליח לגרור לעבר הים מתחת לגלגלי משאית המוות. היא עדיין מאושפזת אבל תצא מזה, הוא אומר. כמה נשים מוסלמיות מכוסות ראש יושבות בפינה בעייפות ומחכות לידיעות על הבנים שלא חזרו.



בשעות היום נראתה ניס כעיר נופש רגילה, אולי עם קצת פחות אנשים ברחובות, אבל מסעדות ובתי קפה סואנים, ונראה שהחיים חזרו למסלולם הרגיל. הטיילת נפתחה כולה שוב בערב, ולראשונה החלו דברי ביקורת וזעם להישמע מפי אנשים שראו את מראות הזוועה, שקרוביהם נפגעו או ניצלו. "אני לא מבין מה עושה הממשלה. מדוע לא אבטחה את אירוע החג הלאומי", שואל בזעם צעיר.



מנהיגי הימין לא נמנעו הפעם מלמתוח ביקורת על מה שנראה להם כמחדל וכאי מילוי התחייבויות הממשלה להבטיח את שלומם של האזרחים. אחרי טקס ההתייחדות עם הקרבנות בקתדרלה של ניס, שבה השתתפה גם מנהיגת הימין הקיצוני בדרום מריון מרשל לה פן, אמר הנשיא לשעבר סרקוזי כי הוא מבין את הכעס וכי צריך יהיה "לומר את הדברים כמו שהם. זמן ההחלטות יגיע". כמה מומחים מתחו ביקורת על כך שצרפת לא מיהרה ללמוד מנסיונן של מדינות כמו ישראל בנושא פיגועי הדריסה.



"נתנו דוגמה יפה לעולם, כי היינו מסוגלים לאחדות. העולם מאמין בנו. עלינו לעמוד בהתחייבויותינו ולא להיכנע למעשים שפלים. צרפת צריכה להיות יותר חזקה מאלה שרוצים לעשות לה רע", הצהיר קודם הנשיא פרנסואה הולנד אחרי ביקור בבית החולים פסטר. אך ההסכמה והעמידה הלאומית שהוא נאחז בה וכה היטיב לשווקה במתקפות הטרור הקודמות, נראית מתנפצת לרסיסים.