ניסיון הפיכה בטורקיה: בתום לילה סוער נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הכריז היום (שבת) כי כשל ניסיון ההפיכה במדינתו. לאחר שמורדים בצבא טורקיה טענו כי תפסו את השלטון במדינה, המונים יצאו לרחובות והנשיא ארדואן הבהיר כי ידכא את המורדים. במהלך המחאות והירי באנקרה דווח כי נהרגו 265 בני אדם. חיילים שנטלו חלק בהפיכה תועדו נכנעים כש-2,839 נעצרו על ידי כוחות המשטרה. לאחר הדרמה שאירעה במהלך הלילה, הבוקר דווח כי שדה התעופה אטאטורק נפתח בהדרגה לתנועת מטוסים.



אחרי ניסיון ההפיכה שכשל, פנה ארדואן לעם הטורקי והודה לו על תמיכתו. בנאום מול קהל רב באיסטנבול, אמר: "כל עוד תמשיכו את ההתנגדות שלכם כך אנו נצליח, בטורקיה כוחות הביטחון לא שולטים במדינה והם לא ישלטו במדינה". ארדואן הדגיש את הלגיטימיות של שלטונו והוסיף כי "האומה הזאת בחרה ממשל לפי רצון העם. העם בחר נשיא והנשיא הזה בתפקיד. אחיי, אלה שהוציאו את הטנקים האלו מה קרה איתם? העם לקח אותם חזרה. כל עוד אנו חיים, אנחנו נהיה מוכנים למות בשביל להילחם באנשים האלה, אנו נעמוד זקופים ולא נתקפל. אני פונה לאלה שבפנסילבניה (הכוונה לפתהוללה גולאן - איש הדת הגולה המואשם בניסיון ההפיכה - מ.א). הבגידה שביצעת נגד המדינה והעם, מספיקים, אם יש לך את האומץ חזור לכאן. לא תוכל להרוס את טורקיה מהיכן שאתה".



לאחר שדוכא ניסיון ההפיכה, החל ארדואן לבצע שינויים בצמרת הצבא. הבוקר דווח כי טורקיה מינתה רמטכ"ל חדש, אומיט דונדר, זאת לאחר שבמהלך המהומות בטורקיה נאמר אתמול כי הרמטכ"ל הקודם, הולוסי אקאר, נלקח כבן ערובה. הבוקר דווח כי הרמטכ"ל חולץ מידי המורדים ועל כן שב לתפקידו. בטורקיה טרם ברור מי עומד מאחורי ניסיון ההפיכה, אולם אצבע מאשימה הופנתה כלפי שני חשודים עיקריים, האחד איש הדת פתהוללה גולאן הגולה בפנסילבניה, והשני - יועצו של הרמטכ"ל הקודם, מחרם כוסא.




"צאו לרחובות"


במהלך הלילה דווח על חילופי אש ופיצוצים בטורקיה. לקראת חצות קרא ארדואן לאזרחים לצאת לרחובות ולא לתת לחיילים להשתלט על המדינה: "יש כאן קבוצה של אנשי צבא, צאו לרחובות, ותרחיקו אותם משדות התעופה. ההפיכה הזאת לא בוצעה ע"י הדרג הבכיר של הצבא, שמעתי את החדשות על הרמטכ"ל נלקח לשדה התעופה. אנחנו עומדים להגיב בחומרה ובתקיפות, כל אחד שהשתתף בהפיכה הזאת, ישלם על כך".



אמש טנקים ירו לעבר בניין הפרלמנט באנקרה. על אף חילופי האש, האזרחים לא נשמעו להוראות הצבא ויצאו לרחובות, הן תומכי ארדואן והן תומכי ההפיכה. צבא טורקיה פתח באש לעבר מפגינים על גשר הבוספורוס באיסטנבול וצילומים בערוצי הטלוויזיה המקומית הראו רכבים צבאיים שחסמו גשרים מעל מיצר בוספורוס, הקרובים לאיסטנבול, וגם נראו טנקים שהוצבו באזור שדה התעופה בעיר.



חיילים טורקים פרושים ברחובות איסטנבול
חיילים טורקים פרושים ברחובות איסטנבול



לקראת השעה 2:00 הודיע הצבא הטורקי ברשת TRT כי הממשלה הטורקית חדלה מלתפקד. ההסלמה המשיכה כאשר מטוס קרב טורקי הפיל מסוק צבאי שהיה בידי משתתפי ההפיכה מעל אנקרה. העימותים החריפו כשאזרחים השתלטו על טנק ליד שדה התעופה אטאטורק באיסטנבול. לקראת 4:00 דווח כי עשרות חיילים שהשתתפו בניסיון ההפיכה התפרקו מנשקם ומסרו אותם למשטרה. עם זאת, שעתיים לאחר מכן כוחות מורדים עדיין הפגיזו את בניין הפרלמנט באנקרה.



במקביל, החל השלטון הטורקי להתאושש מהמצב. הידיעות לפיהם הופל אחד ממסוקי הקרב של המורדים ע"י הצבא, נתן את המכה הסופית, כשההמונים, המתנגדים וגם התומכים, הבינו שהשליטה חוזרת לידי השלטון. המעגל נסגר כאשר רשת TRT, הרשת עליה השתלטו כוחות הצבא, חזרה לשדר לאחר שנותקה מהשידור, וחזרה לתמוך במשטר.




 ארדואן נואם בשדה התעופה אטאטורק אחרי ניסיון הפיכה. צילום: רויטרס
ארדואן נואם בשדה התעופה אטאטורק אחרי ניסיון הפיכה. צילום: רויטרס