קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הביעה היום (שבת) את תמיכתה בממשלה בטורקיה, זאת לאחר ניסיון ההפיכה הצבאי שבוצע אמש. מרקל הבהירה כי יש לכבד את הדמוקרטיה בטורקיה וכי ברלין תומכת בממשלתו של הנשיא הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן. "יש לכבד את הסדר הדמוקרטי בטורקיה, צריך לעשות הכל כדי לשמור על חיי האזרחים במדינה", אמרה מרקל בטוויטר. לדברי הדובר של מרקל, זייברט סטפן, הקנצלרית נמצאת בקשר הדוק עם שר החוץ פרנק ואלטר שטיינמאייר וכי הם תומכים בממשלה הנבחרת בטורקיה.



מוקדם יותר הלילה, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה ומזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, שוחחו בטלפון על האירועים בטורקיה והסכימו גם הם כי יש לתמוך בממשלה הנבחרת בטורקיה, לגלות איפוק ולהימנע מאלימות. "מחלקת המדינה האמריקאית תמשיך להתמקד בשמירה על שלומם וביטחונם של האזרחים בטורקיה. הנשיא ביקש ממזכיר המדינה להמשיך ולעדכן אותו בהתפתחויות", נמסר מהבית הלבן.



בתוך כך שוחח קרי עם מקבילו הטורקי, שר החוץ מבלוט צ'בושולו והדגיש כי ישנה "תמיכה מוחלטת" מצד ארצות הברית בממשלה הטורקית. "שוחחתי עם שר החוץ הטורקי והדגשתי את הגיבוי המוחלט של ארצות הברית בשלטון הדמוקרטי, בממשלה הנבחרת ובמוסדות הדמוקרטיים", נאמר בהודעה מטעמו.



שוטרים עוצרים חיילים בטורקיה. צילום: ללא
שוטרים עוצרים חיילים בטורקיה. צילום: ללא




ניסיון הפיכה שכשל



בתום לילה סוער הכריז הבוקר ארדואן כי ניסיון ההפיכה במדינתו כשל. לאחר שמורדים בצבא טורקיה טענו כי השתלטו על השלטון במדינה, המונים יצאו לרחובות והנשיא ארדואן הבהיר כי ידכא את המורדים. במהלך המחאות והירי באנקרה דווח כי נהרגו 265 בני אדם. חיילים שנטלו חלק בהפיכה תועדו נכנעים על ידי כוחות המשטרה. במהלך העימותים בין המורדים לתומכי ארדואן, הופלו שני כלי טיס והופצץ הפרלמנט הטורקי.



לאחר ניסיון ההפיכה שכשל, פנה ארדואן לעם הטורקי והודה לו על תמיכתו. בנאום מול קהל רב באיסטנבול, אמר: "כל עוד תמשיכו את ההתנגדות שלכם כך אנו נצליח, בטורקיה כוחות הביטחון לא שולטים במדינה והם לא ישלטו במדינה". ארדואן הדגיש את הלגיטימיות של שלטונו והוסיף כי "האומה הזאת בחרה ממשל לפי רצון העם. העם בחר נשיא והנשיא הזה בתפקיד. אחיי, אלה שהוציאו את הטנקים האלו מה קרה איתם? העם לקח אותם חזרה. כל עוד אנו חיים, אנחנו נהיה מוכנים למות בשביל להילחם באנשים האלה, אנו נעמוד זקופים ולא נתקפל. אני פונה לאלה שבפנסילבניה (הכוונה לפתהוללה גולאן - איש הדת הגולה המואשם בניסיון ההפיכה - מ.א). הבגידה שביצעת נגד המדינה והעם, מספיקים, אם יש לך את האומץ חזור לכאן. לא תוכל להרוס את טורקיה מהיכן שאתה".



כאוס בשדה התעופה אטאטורק. צילום: טוויטר
כאוס בשדה התעופה אטאטורק. צילום: טוויטר



לאחר שדוכא ניסיון ההפיכה, החל ארדואן לבצע שינויים בצמרת הצבא. הבוקר דווח כי טורקיה מינתה רמטכ"ל חדש, אומיט דונדר, זאת לאחר שבמהלך המהומות בטורקיה נאמר אתמול כי הרמטכ"ל הקודם, הולוסי אקאר, נלקח כבן ערובה. עם זאת, הבוקר דווח כי הרמטכ"ל חולץ מידי המורדים. 



בטורקיה טרם ברור מי עומד מאחורי ניסיון ההפיכה, אולם אצבע מאשימה הופנתה כלפי שני חשודים עיקריים, האחד איש הדת פתהוללה גולאן הגולה בפנסילבניה, והשני - יועצו של הרמטכ"ל הקודם, מחרם כוסא.