קורא להטיל עונשים: ראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדרים הגיב היום (שבת) על ניסיון ההפיכה הכושל שבוצע במדינתו ואמר כי הוא מפציר בארה"ב להסגיר את איש האופוזיציה הטורקי, איש הדת פתהוללה גולאן, הגולה בפנסילבניה, בהיותו חשוד במעורבות בהתקוממות. יילדרים הבהיר כי עדיין נמשכים המעצרים והודה לעם בטורקיה שהתייצב לצד המדינה וסייע לסכל את ההפיכה. לדבריו, בתום לילה של חילופי אש, הושגה שליטה במדינה.



"אנחנו מגנים על הדמוקרטיה, אני מודה לאזרחים שלנו, הם עשו אותנו גאים שהדגל האדום מונף בגאווה בשמיים והגיבו בצורה הטובה נגד הטרור". יילדרים הודה גם לאנשי כוחות הביטחון שהתאחדו כדי לגבור על המורדים. יילדרים בירך את "כל מי שאוהב את המולדת ולא תמך בניסיון הזה, מדובר בקצינים וחיילים שצריך לתת להם את הכבוד. אזרחים ופעילים פוליטיים מילאו את הרחובות, לחמו בגבורה וסיכנו את חייהם, כוחותינו והשוטרים".



יילדרים הבהיר כי המעורבים בניסיון הפיכה ייענשו בחומרה. "אנשי הכנופיה נמצאים במערכת המשפט הטורקית, והם ייענשו בתהליך הזה. אלה שהשתמשו במסוקים ובטנקים, וירו על האזרחים שלנו, הם בוגדים מהמורדים הכורדים והם ייענשו". עוד הוא הוסיף: "כל מי שתומך בבוגדים אני לא חושב שתהיה מדינה אחרת שתגבה אותם. מנהיג המורדים צריך להיענש כפי שאפשר". עד כה נעצרו 2,839 חיילים בצבא טורקיה, בחשד לניסיון ההפיכה, בין העצורים קצינים ובכירים ובצבא.




רה"מ הטורקי קורא לאזרחים לשוב לשגרה. צילום: רויטרס
רה"מ הטורקי קורא לאזרחים לשוב לשגרה. צילום: רויטרס




המאבק נמשך



ראש הממשלה הטורקי הבהיר כי הושגה שליטה, אך המאבק נמשך. "האזרחים חוזרים לחייהם הנורמליים, אבל מצד שני, אנחנו נילחם במורדים שמנסים להרוס את השלטון ואנחנו נביס את האנשים הללו בצורה החלטית וכך נציין את פסטיבל הדמוקרטיה שלנו".



בקריאה להמשיך בשגרה הוסיף יילדרים: "אחרי האירועים שקרו הלילה, אני מצפה שאנשים ישטפו את הרחובות בדגליהם ואני מודה לראשי המפלגות שהביעו רוח אחידה, והאספה הכללית תערוך מפגש בעקבות האירועים האחרונים".



עוד התייחס ראש הממשלה הטורקי ללקיחתו כבן ערובה של הרמטכ"ל, הולוסי אקאר, שחולץ הבוקר. "חבריי היקרים, אין צורך להיות מודאגים בנוגע לרמטכ"ל והמפקדים של הצבא, הם חזרו לעבוד ולפעול".



"הרבה אנשים נעצרו מן המורדים והרבה מן המארגנים ואנשי האסטרטגיה. זה חלק ממזימה מאורגנת של כוחות הביטחון בצורה מאורגנת", אמר יילדרים שהודה לתביעה הכללית במדינתו. 



ניסיון ההפיכה בטורקיה
ניסיון ההפיכה בטורקיה



בתום לילה סוער נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הכריז הבוקר כי כשל ניסיון ההפיכה במדינתו. לאחר שמורדים בצבא טורקיה טענו כי תפסו את השלטון במדינה, המונים יצאו לרחובות והנשיא ארדואן הבהיר כי ידכא את המורדים. במהלך המחאות והירי באנקרה דווח כי נהרגו 265 בני אדם, מתוכם 161 אזרחים ושוטרים ו-104 תומכי ההפיכה. חיילים שנטלו חלק בהפיכה תועדו נכנעים כש-2,839 נעצרו על ידי כוחות המשטרה.



לאחר ניסיון ההפיכה שכשל, פנה ארדואן לעם הטורקי והודה לו על תמיכתו. בנאום מול קהל רב באיסטנבול, אמר: "כל עוד תמשיכו את ההתנגדות שלכם כך אנו נצליח, בטורקיה כוחות הביטחון לא שולטים במדינה והם לא ישלטו במדינה". ארדואן הדגיש את הלגיטימיות של שלטונו והוסיף כי "האומה הזאת בחרה ממשל לפי רצון העם. העם בחר נשיא והנשיא הזה בתפקיד. אחיי, אלה שהוציאו את הטנקים האלו מה קרה איתם? העם לקח אותם חזרה. כל עוד אנו חיים, אנחנו נהיה מוכנים למות בשביל להילחם באנשים האלה, אנו נעמוד זקופים ולא נתקפל. אני פונה לאלה שבפנסילבניה (הכוונה לפתהוללה גולאן - איש הדת הגולה המואשם בניסיון ההפיכה - מ.א). הבגידה שביצעת נגד המדינה והעם, מספיקים, אם יש לך את האומץ חזור לכאן. לא תוכל להרוס את טורקיה מהיכן שאתה".