הושלמה השתלטות כוחותיו של ארדואן: לילה ארוך עבר על פני תושבי טורקיה, לאחר שבוצע ניסיון להפיכה צבאית במדינה שכשל וגבה חיי אדם רבים והיום (שבת), הכריזו כוחותיו של הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן, כי הצליחו להשתלט על המורדים. 265 בני אדם נהרגו, מתוכם 161 אזרחים ושוטרים ו-104 תומכי ההפיכה בעימותים שהחלו בליל שישי סביב השעה 23:00 (שעון ישראל) ולמעלה מ-1,400 נפצעו. מיד לאחר הכרזת הממשל כישלון ההפיכה החל מסע המעצרים: יותר מ-2,800 אנשי צבא שהשתתפו בהפיכה נעצרו ברחבי טורקיה וכמו כן, מעל ל-2,700 שופטים הושעו על-ידי הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, מתוכם חמישה שופטי בית המשפט העליון. בנוסף, נעצר מפקד הארמייה השנייה בצבא הטורקי כחשוד במעורבות בניסיון ההפיכה, מדובר בקצין הבכיר ביותר שנעצר עד כה.





בתוך כך, מסוק של צבא טורקיה נחת ביוון כשעליו שבעה חיילים ואזרח. סוכנות הידיעות הרשמית באתונה דיווחה כי השמונה הובאו לתחנת משטרה מקומית, שם ביקשו לקבל מקלט מדיני ביוון. מיד לאחר הפרסום, צייץ שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושאולו בחשבון הטוויטר שלו כי ביקש מיוון להסגיר לטורקיה את השמונה "שנמלטו לשטחה". מנגד, מקורות בממשלת יוון מסרו כי הם בוחנים את בקשת המקלט שהוגשה.



פתהוללה גולאן, איש הדת הגולה שהואשם בניסיון ההפיכה שאירעה בטורקיה יצא כנגד ההאשמות והכחיש בתוקף כי הוא האחראי לניסיון הפוטש. גולאן אמר כי "אני מגנה בכל לשון את ניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה. כמי שסבלו תחת הפיכות צבאיות רבות במהלך חמשת העשורים האחרונים, זה מעליב במיוחד שמאשימים אותי בקשר לניסיון זה, אני מכחיש האשמות אלה".



תומכי ארדואן לאחר ניסיון ההפיכה. צילום: רויטרס
תומכי ארדואן לאחר ניסיון ההפיכה. צילום: רויטרס



מוקדם יותר הנשיא ארדואן נחת באיסטנבול והתקבל בתשואות על ידי אלפים מתומכיו. ארדואן אמר כי חסידיו של גולאן בצבא טורקיה היו אחראים לניסיון ההשתלטות בליל שישי. בנאום מול קהל רב באיסטנבול, אמר: "כל עוד תמשיכו את ההתנגדות שלכם כך אנו נצליח, בטורקיה כוחות הביטחון לא שולטים במדינה והם לא ישלטו במדינה". ארדואן הדגיש את הלגיטימיות של שלטונו והוסיף כי "האומה הזאת בחרה ממשל לפי רצון העם. העם בחר נשיא והנשיא הזה בתפקיד. אחיי, אלה שהוציאו את הטנקים האלו מה קרה איתם? העם לקח אותם חזרה. כל עוד אנו חיים, אנחנו נהיה מוכנים למות בשביל להילחם באנשים האלה, אנו נעמוד זקופים ולא נתקפל".



בנוסף, ראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדרים הגיב לניסיון ההפיכה הכושל שבוצע במדינתו ואמר כי הוא מפציר בארה"ב להסגיר את איש האופוזיציה הטורקי, איש הדת פתהוללה גולאן, הגולה בפנסילבניה, בהיותו חשוד במעורבות בהתקוממות. יילדרים הבהיר כי עדיין נמשכים המעצרים והודה לעם בטורקיה שהתייצב לצד המדינה וסייע לסכל את ההפיכה. לדבריו, בתום לילה של חילופי אש, הושגה שליטה במדינה.



ארדואן נואם בשדה התעופה אטאטורק אחרי ניסיון הפיכה. צילום: רויטרס
ארדואן נואם בשדה התעופה אטאטורק אחרי ניסיון הפיכה. צילום: רויטרס



"אנחנו מגנים על הדמוקרטיה, אני מודה לאזרחים שלנו, הם עשו אותנו גאים שהדגל האדום מונף בגאווה בשמיים והגיבו בצורה הטובה נגד הטרור". יילדרים הודה גם לאנשי כוחות הביטחון שהתאחדו כדי לגבור על המורדים. יילדרים בירך את "כל מי שאוהב את המולדת ולא תמך בניסיון הזה, מדובר בקצינים וחיילים שצריך לתת להם את הכבוד. אזרחים ופעילים פוליטיים מילאו את הרחובות, לחמו בגבורה וסיכנו את חייהם, כוחותינו והשוטרים".