בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה, דורש הנשיא ארדואן מארצות הברית להסגיר את המנהיג הטורקי הגולה פתהוללה גולן, שחי באמריקה: "בסופו של דבר זה לא יעזור לו, לא תהיה שום הסגרה של פתהוללה גולן", אמר פרופסור איתן גלבוע, מומחה לארה"ב מאוניברסיטת בר אילן, השוהה כעת בלוס אנג'לס. "הכל נראה כאן כעניין פנים טורקי. הנה, יש את מי להאשים ואולי ארצות הברית מעוניינת בהפיכה הזאת, אבל היו גורמים בטורקיה שכבר האשימו את ארצות הברית, זה לא רק עניין של ארדואן עצמו. נוח לו להעביר את זה לארצות הברית, אבל אין סיכוי שזה יקרה", הדגיש באוזניי ניסים משעל ורוני בר-און, ששוחחו אתו ב"רדיו ללא הפסקה 103FM".



בין ארה"ב לטורקיה התנהל "רומן מדיני", מה השתבש


"זה נכון", אישר פרופ' גלבוע, "אובמה בתחילת דרכו בבית הלבן עשה הבחנה בין אסלאם רדיקלי, אל-קאעידה, שבו נלחמים, לבין אסלאם מתון, שארדואן היה בעיניו הגורם המובהק ביותר בו. אובמה חשב שטורקיה תהיה מודל לאסלאם מתון שאפשר יהיה לעבוד אתו ולשתף פעולה, והוא התאכזב קשות. היחסים בין אובמה לארדואן הידרדרו מאוד בשנה האחרונה, ככל שארדואן הוביל את טורקיה לתיאוקרטיה.



"האמריקנים לא יודעים מה לעשות עם הסיפור הזה של טורקיה. מצד שני, לאמריקנים קשה עם הפיכות צבאיות גם כשהן משרתות את האינטרס שלה. ראינו את זה במצרים כשא-סיסי עלה והפל את מורסי, הם יצאו מדעתם מרוב גינויים לא-סיסי, ועד היום היחסים ביניהם גרועים ביותר. הטרגדיה של אובמה היא שהרבה פעמים הוא לא קרא נכון את המציאות, לא שינה את האסטרטגיה שלו, לא בזמן ולא אחרי הזמן, וזה יפגע במורשת שלו".



בנושא אחר, מחר עומדת להיפתח בקליבלנד, אוהיו, הוועידה הרפובליקנית לקראת הבחירות לנשיאות. פרופ' גלבוע ניתח ואמר: "המועמד של דונלד טראמפ לסגן הנשיא הוא מייק פנס. מהתחלה הוא רצה אותו, הוא עוזר לו בכמה תחומים, הוא מפריע לו בתחומים אחרים. הוא עוזר לו הכי הרבה עם האגף השמרני, הקיצוני, האוונגליסטי של המפלגה הרפובליקנית, שלא אוהב את טראמפ, את האמירות ואורח החיים שלו, ולא את היחסים והאמירות שלו לגדי נשים. שם הוא צריך את החיזוק ולכן בחר בו. יש לו (לפנס) גם ניסיון גדול מאוד בוושינגטון, הוא היה חבר קונגרס יותר מעשר שנים, היה חבר בוועדשות לענייני חוץ וביטחון, וטראמפ לא טוב בחוץ וביטחון, אפשר היה לראות מה הוא אמר על המצב בטורקיה".



האם לטראמפ יש סיכוי מול קלינטון?
"אחרי שאמרו עליו שהוא קוריוז, קברו אותו כבר מאה פעמים, והוא צחק ולעג לכולם, בסופו של דבר הוא המועמד של המפלגה הרפובליקנית. אני יושב כאן עכשיו ורואה את השנאה להילרי קלינטון ואיזו רתיעה יש ממנה, אז אני באמת כבר לא יודע מה יהיה הסקרים החשובים הם ב'מדינות ההכרעה', מה שנקרא ה'סווינג סטייטס', אלה שמונה מדינות בארצות הברית שהן תכרענה את הבחירות. נכון להיום קלינטון מובילה בכ-5% ב-4 מתוך 8 המדינות, שזה בטווח הסטטיסטי".



"חשוב מאוד לראות מה יקרה בשתי הועידות האלה", הדגיש פרופ' גלבוע. "הרפובליקנים מחר והדמוקרטים בשבוע הבא. נראה איך המועמדים ייצאו מהן. יש משקל גדול לשתי הועידות ולבחירות במועמדים לסגן הנשיא, כי לשני המועמדים יש פגמים רציניים באישיות והם לא אהודים במפלגות שלהם. השאלה אם הם יכולים מתוך הוועידות כמקפצה רצינית, עם תמיכה לפחות בבסיס שלהם, לקראת הסיבוב המכריע. הוועידות יהיו חשובות יותר מכל הוועידות בעבר, כי לא זכור תקדים כזה שיש כזו מחאה וכזו התנגדות לשני המועמדים בבית שלהם".