האימאם הטורקי הגולה בפנסילבניה, פתהוללה גולאן, שמואשם כי עמד מאחורי ניסיון ההפיכה בטורקיה בסוף השבוע שעבר, אמר היום (ראשון) כי הוא ישתף פעולה אם ארצות הברית תסגיר אותו לטורקיה. בתוך כך הדגיש כי אינו יודע מי עומד מאחורי היוזמה להפיל את השלטון וכי ישנה האפשרות שנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הוא זה שביים את ניסיון ההפיכה.



"אני לא מודאג באמת מדרישת ההסגרה", אמר גולאן לכתבים באמצעות מתורגמן בפנסילבניה. במקביל טורקיה הבהירה כי היא פועלת להגיש בקשת הסגרה של איש הדת הטורקי. הממשל האמריקאי הבהיר כי הוא ישקול כל בקשה רשמית שתגיע לידיו.



כזכור, אתמול בנאום מול נאמניו באיסטנבול דרש ארדואן מארה"ב להסגיר לידיו את גולאן, שאותו הוא מאשים באחריות לניסיון ההפיכה הכושל. בפנייה ישירה לנשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר ארדואן: "אדוני הנשיא, אמרתי לך בעבר, עצור את גולאן או החזר אותו לטורקיה. לא הקשבת. אני קורא לך שוב, אחרי ניסיון הפיכה - הסגר את האיש הזה לטורקיה. אם אנחנו שותפים אסטרטגיים, עשה מה שנדרש".



הנשיא ארדואן בנאום הניצחון לאחר ניסיון ההפיכה. צילום: רויטרס
הנשיא ארדואן בנאום הניצחון לאחר ניסיון ההפיכה. צילום: רויטרס



לקריאות נאמניו להחיל עונש מוות בטורקיה השיב כי הדבר יישקל בפרלמנט. הוא קרא לאזרחי ארצו להפגין לאורך כל השבוע כדי להבטיח שסכנת ההפיכה תוסר לחלוטין והודה לכוחות הביטחון ולמערכת בתי המשפט על הוצאת צווי מעצר נגד הקושרים.




מכחיש את הטענות



האיש שאת הסגרתו דורש ארדואן הוא האימאם הגולה מאז שנת 1999, פתהוללה גולאן (75), בעבר מקורבו של הנשיא. גולן גינה בחריפות את ניסיון ההפיכה. בתגובה להאשמותיו של הנשיא וראש הממשלה כי הוא עומד מאחורי ההפיכה אמר אתמול: "כמי שסבל בכמה הפיכות צבאיות בחמשת העשורים האחרונים, מעליב במיוחד להיות מואשם בקשר למעשה כזה, ואני מכחיש את הטענות".



כאמור, תנועתו של גולאן, "הברית לערכים משותפים" (היזמט), גינתה את ההפיכה. בהודעתה הגדירה התנועה את האשמות "לא אחראיות" וציינה כי הארגון מתנגד להפיכות צבאיות. "במשך יותר מ־40 שנה, פתהוללה גולאן ואנשי היזמט תמכו והפגינו את מחויבותם לשלום ולדמוקרטיה והתנגדנו באופן עקבי להתערבות הצבא בפוליטיקה המקומית", נאמר בהודעה.



גולאן עצמו מתגורר במתחם מבודד בפנסילבניה. מעדותו של כתב ה־BBC שביקר אצלו עולה כי האימאם מנהל חיים צנועים ונראה בציבור רק לעתים נדירות. הוא מבלה את היום בתפילה ובמדיטציה, ויוצא לטיפולים רפואיים בשל מחלות לב וסכרת שמהן הוא סובל.



חיילים בניסיון ההפיכה בטורקיה. צילום: Getty images
חיילים בניסיון ההפיכה בטורקיה. צילום: Getty images



תנועת "היזמט" מובילה את ניתוק הצבא "מגן החילוניות" מהפוליטיקה במדינה, ואף סייעה בעבר להרשעתם של מאות קציני צבא בגין ניסיון הפיכה, בזכות השפעתה במערכת בתי המשפט. היא אף סייעה לארדואן בבחירות בשלוש מערכות בחירות.



הקרע בין ארדואן לגולאן נוצר לאחרי שהממשלה הכריזה על תוכניתה לסגור בתי ספר תיכוניים פרטיים המכשירים למבחני כניסה לאוניברסיטה. ארדואן, שהיה אז ראש ממשלה, הסביר כי בתי ספר אלה נותנים יתרון לא הוגן למשפחות אמידות. מאחר וכרבע מבתי הספר הללו הם בידי תנועתו של גולאן, רבים ראו בכך צעד לנשל את התנועה מנכסיה.



לגולאן השפעה רבה בטורקיה בזכות קריאתו לממשלה חילונית ודמוקרטית. תנועתו נחשבת למתונה יחסית וקוראת לסובלנות ולדיאלוג בין־דתי, ומתנגדת להתערבות באורח חייהם של האזרחים.