נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן הודיע היום (שני) כי טורקיה הרחיבה את הפטרולים שעורכים מטוסי קרב בשמי איסטנבול ואנקרה וכי אסר על מסוקים צבאיים להמריא מאיסטנבול, כך אמר גורם צבאי. לחיל האוויר ניתנה הוראה לפתוח באש ולהפיל מסוק צבאי שטס בשמי איסטנבול, אמר המקור על רקע ניסיון ההפיכה שבוצע בסוף השבוע שעבר בטורקיה.



במטרה להמשיך ולדכא את קולות ההתנגדות, ראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדרים, המשיך והדגיש היום כי יש להסגיר את האימאם הטורקי הגולה בפנסילבניה, פתהוללה גולאן, שחשוד כי עמד מאחורי ניסיון ההפיכה הכושל. יילדרים הגביר את לחץ על ארצות הברית להעביר לידי טורקיה את גולאן שהואשם על ידי ארדואן בניסיון הפוטש.



"אנחנו נהיה מאוכזבים אם החברים האמריקאים שלנו יבקשו מאיתנו להציג הוכחות", אמר יילדרים בשל דרישתם של האמריקאים לספק ראיות לכך שגולאן מעורב בניסיון הפלת השלטון באנקרה. בביקורת על ארצות הברית הוסיף יילדרים, "בשלב זה אנחנו יכולים להעמיד בסימן שאלה את החברות שלנו".



תומכי ארדואן לאחר ניסיון ההפיכה. צילום: רויטרס
תומכי ארדואן לאחר ניסיון ההפיכה. צילום: רויטרס




בידי הממשל הטורקי מסמכים מפלילים


את הדברים אמר יילדרים לאחר שמזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, אמר היום כי על טורקיה להעביר הוכחות המספקות ראיות ממשיות ולא דרישות הסגרה של גולאן. "לארצות הברית יש תהליך פורמלי להתמודדות עם דרישות הסגרה", אמר קרי במסיבת עיתונאים בבריסל. בתוך כך ממשיך גולאן להכחיש בתוקף כל מעורבות בניסיון הפוטש בטורקיה.



לאחר הדרישה שהציג קרי, אמר יילדרים כי לטורקיה ישנם מסמכים המפרטים את ניסיון ההפיכה שכשל. האינפורמציה כוללת לטענתו את האנשים האחראיים ליוזמה להפיל את הממשלה וכן פירוט אילו תפקידים יקבלו הקושרים, מי יקבל על עצמו תפקידים מדיניים ומי תפקידים צבאיים. עוד הבהיר יילדרים כי החקירות ממשיכות וכי המעצרים בעיצומם. 



לצד דרישת ההסגרה, יילדרים, אמר היום כי טורקיה לא צריכה להיות פזיזה בכל הקשור להטלת עונשי מוות על המעורבים בניסיון ההפיכה הכושל. לא נכון לקבל החלטות פזיזות בכל הנוגע לעונש מוות, אך עם זאת טורקיה לא יכולה להתעלם מרצונו של העם, אמר יילדרים. בתוך כך, ההמונים שיצאו לרחובות טורקיה לאחר ניסיון ההפיכה ממשיכים בקריאות כי יש להוציא להורג את המעורבים בהפיכה שכשלה, זאת לאחר שטורקיה הוציאה מחוץ לחוק את עונש המוות במאמציה להצטרף לאיחוד האירופי.



בעוד שבטורקיה קוראים לעונש מוות באירופה מתנגדים לכך. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הדגישה בשיחת טלפון עם נשיא טורקיה, כי ברלין והאיחוד האירופי מתנגדים להשבת עונש המוות בטורקיה. מרקל אמרה כי צעד זה "אינו עולה בקנה אחד בשום פנים ואופן עם הכוונה להצטרף לאיחוד האירופי". היא הביעה דאגה עמוקה מגל המעצרים והפיטורים בטורקיה בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל.



קולות גינוי מצד מרקל. צילום: רויטרס
קולות גינוי מצד מרקל. צילום: רויטרס



ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי אמרה כי ארצה ניצבת איתנה לימינה של הממשלה שנבחרה בדרך דמוקרטית בטורקיה. "אנו קוראים לציות מלא לסדר החוקתי בטורקיה ומדגישים את החשיבות שבשמירה על שלטון החוק", אמרה מיי בדיון בפרלמנט בלונדון. "יש לעשות הכל כדי למנוע עוד אלימות ולהשיב את הרגיעה בטורקיה".



שרי החוץ של האיחוד קראו לארדואן לכבד את זכויות האדם ולנהוג בפושעים על פי החוק והזהירו כי חידוש עונש המוות ימנע ככל הנראה את צירופה של טורקיה לאיחוד האירופי.



מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, הביע תמיכה בממשלה הנבחרת בטורקיה בשיחה עם ארדואן, והוסיף כי "אם טורקיה רוצה להיות שותפה לערכים של קהילה ייחודית, חשוב שכמו כל בני הברית האחרים היא תכבד באופן מלא את הדמוקרטיה ואת מוסדותיה, את הסדר החוקתי, את שלטון החוק ואת החירויות הבסיסיות".