מפקד חיל האוויר הטורקי לשעבר, אקין אוזטורק, הודה היום (שני) כי תכנן את ניסיון ההפיכה שבוצע ביום שישי בטורקיה, כך דווח בסוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו". הבכיר לשעבר צוטט על ידי החוקרים באומרו כי "פעל מתוך כוונה לבצע הפיכה". בתוך כך הפיצה סוכנות הידיעות תמונות בהן נראה המפקד לשעבר כשהוא סובל מפציעות בראשו ובפלג גופו העליון. לצד הפרסום על הווידוי, מוקדם יותר אמר הגנרל כי הוא מכחיש כל קשר לניסיון ההפיכה והתעקש כי ניסה לעצור אותה.



עוד דווח על ידי הסוכנות "אנאדולו" כי אוזטורק הוא אחד מ-70 הבכירים בצבא טורקיה שנעצרו. עד כה 11 מתוכם הושמו במאסר. במקביל למעלה מ-8,000 שוטרים הושעו ונדרשו להפקיד את נשקם במסגרת טיהור של פקידים החשודים במעורבות בהפיכה.



במהלך הניסיון הכושל להפיל את המשטר נהרגו למעלה מ-200 בני אדם לאחר שגורמים בצבא ניסו לבצע פוטש, כאשר חסמו את הגשר מעל מצרי הבוספורוס, ביצעו מאמצים להשתלט על שדה התעופה אטאטורק באיסטנבול, הציבו טנקים סמוך לבית הפרלמנט וירו לעברו.



צבא טורקיה בכיכר טקסים באיסטנבול
צבא טורקיה בכיכר טקסים באיסטנבול




ארדואן הוזהר מראש


בתוך כך פרטים נוספים נחשפים על ניסיון ההפיכה הכושל. העיתון "הורייט" חשף היום כי מפקד הארמייה הראשונה, האומיט דונדאר, התקשר לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, שעה אחת לפני ההפיכה, וחשף בפניו את המזימה להפיכה צבאית במדינה. עוד עולה מהדיווח, כי סוכנות הביון האמריקאית CIA הזהירה לפני כחודשיים מאפשרות של "הפיכה צבאית".



הכתב המקורב לשלטונות, עבדלקאדר סילפי, חשף כי דונדאר התקשר לנשיא ארדואן בעת שהיה בבית הקיט במרמריס, והודיע לו: "אתה הנשיא הלגיטימי שלנו. אני עומד לצידך. יש הפיכה גדולה, והמצב יצא משליטה באנקרה. תגיע לאיסטנבול. אני אדאג לך למסלול בטוח להגעה ולהישארות". דונדאר, יש לציין, מונה לרמטכ"ל בפועל, כאשר גנרל חולוסי אקאר נלקח כבן ערובה על ידי יוזמי ההפיכה.



על פי העיתון, יחידות מיוחדות ומסוקים פרצו למלון לאחר שעה כדי לעצור את הנשיא או להתנקש בחייו, אך ארדואן היה כבר בדרכו לאיסטנבול. שלשום טען בכיר בצבא לשעבר, כי "לפחות שני מטוסי F-16 של המורדים הטרידו את מטוס המנהלים של ארדואן בעת שהיה באוויר בדרך לאיסטנבול. המכ"מים שלהם ננעלו על מטוסו ועל שני מטוסי F-16 אחרים שהגנו עליו". הוא תהה, "זו תעלומה. מדוע לא ירו?".