בהיעדר מנהיג ערבי מוסלמי ראוי, כך סוברים מיליוני מוסלמים, רג’פ טאיפ ארדואן הוא “הסולטן” הטורקי המציל את העולם הסוני. ארדואן זוכה להערצה. רבים וטובים שינו בימים האחרונים את תמונת הפרופיל שלהם לתמונתו. ואם לא לשלו, אז לתמונה של מדינתו, שהביסה בסוף השבוע האחרון את ההפיכה הצבאית. אחד הממים הפופולריים של הגולשים בפייסבוק, ששותף על לא מעט קירות ברשת החברתית, מציג תמונה של טורקים מתפללים לאחר הפוטש הכושל לצד תמונה של מצרייה הרוקדת ברחובות לאחר ההפיכה שהוביל הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי. האחרונה אומרת הרבה למתנגדים לנשיא מצרים.
במקביל, ציוצי שמחה לאיד של אנשי תקשורת מצרים, שחגגו את ההפיכה בטורקיה - המדינה שהודיעה כי משטרו של א־סיסי אינו לגיטימי וכי הוא מהווה הפיכה צבאית - זכו לשיתופים נרחבים ברשת החברתית, עם בוז ולעג לאותם עיתונאים. בכלל, סיקור התקשורת הערבית את ההפיכה שווה לבדו עבודת מחקר נרחבת. "איפה ארדואן?", שאל בעוקצנות העיתונאי אחמד מוסא, "שמורסי (נשיא מצרים המודח) ומוזה (אמו של שליט קטאר, תמים) יעמדו לצדך. אל־ג'זירה באבל". העיתונאית למיס אל־חדידי צייצה: "קבוצת האחים הטרוריסטית הושלכה לאשפת ההיסטוריה. טורקיה". ואילו אברהים עיסא כתב: "תעמוד לצד האחים שלך". כמובן, לאחר כישלון ההפיכה, הם מילאו פיהם מים, שכן מישהו דאג להפיץ תמונה של כל הציוצים של אנשי התקשורת המצרים שהקדימו את המאוחר, בדיוק כמו שעשו הכותרות של עיתוני מצרים.
גם בשטחי הרשות הפלסטינית נחלקו אנשי התקשורת לשניים: אלה שמצדדים באש"ף, שעמד לצד ההפיכה, ואלה המצדדים בחמאס, שחגג את כישלון ההפיכה. ברצועת עזה חגגו ברחובות עם דגלי טורקיה ותמונותיו של ארדואן, וחילקו סוכריות וכנאפה. 

תמונה שהפיצו גולשים - מצרים לאחר ההפיכה מול טורקיה לאחריה. צילום מסך

בימים האחרונים מנסים בעולם הערבי לתור אחר כל ידיעה הנוגעת למעורבות ערבית בכישלון הפוטש. ערבים ישראלים שהיו בטורקיה בזמן ההפיכה ירדו לרחובות יחד עם הטורקים וסיכנו את חייהם. מי בכלל רצה לשמוע לאזהרות של משרד החוץ בישראל, שדרש מהישראלים לא לצאת מבתי המלון.
אחד מגיבורי ההפיכה הכושלת הוא הצעיר המרוקאי ג'ואד מרוואן (33), המתגורר זה שש שנים בטורקיה יחד עם אשתו, שנושאת ברחמה את בנם הראשון. הוא הפך ליקיר השלטונות באנקרה ושל כלי התקשורת, לאחר שהוכרז שהיד למען החופש בטורקיה. מרואן נורה למוות על ידי אנשי ההפיכה כשניסה לעצור טנק ברחובות איסטנבול. "הוא הגיע כדי לחיות בחופש ובחירות, תחת מפלגת הצדק והפיתוח", נאמר בערוץ TRT, "אך הוא סיים עם שני כדורים של הבוגדנים, שהובלו על ידי הישות המקבילה והבוגדנית של פתהוללה גולן. הוא היה אמור להגיע לעיר טנג'ה עם בני משפחתו, לחופשת מולדת, שם ישתה כוס תה. אך כוס התה תתקרר ואילו משפחתו המורחבת תמשיך לבכות על הבן שהלך לאחר שנענה לקריאה להגן על הדמוקרטיה".
הפובליציסט הטורקי פחרדאין אלטון כתב בעיתון "סבאח": "ניסיון ההפיכה הזה של החונטה הגולנית נכשל, מאחר שהאזרחים בטורקיה מייחסים חשיבות לממשל דמוקרטי וליציבות במדינה, כמו גם לשלום בית ושקט. הם הוכיחו זאת על ידי יציאה לרחובות כדי להגן על עתידם. חלק חשוב בכישלון ניסיון ההפיכה הוא הנוכחות החזקה של מנהיג שמסוגל להתמודד עם הפיכה, כולל לקחת סיכונים. אבהיר את דברי - זאת המנהיגות האמיצה של רג'פ טאיפ ארדואן".
"הדמוקרטיה הטורקית עומדת על הרגליים", קובע אלטון במאמרו, "זוהי הנקודה שהעולם המערבי צריך לראות ולהבין. טורקיה כבר אינה טורקיה הישנה. ישנה טורקיה שמוסדותיה התבססו ושתרבותה הפוליטית התבגרה. טורקיה שבה האזרחים דואגים לרווחתה וליציבות ולשלום בה".
***
עוד קודם לחשיפת העיתון "הורייט" את העובדה שמפקד הארמייה הראשונה, אומיט דונדאר, התקשר לנשיא ארדואן בבית הקיט שלו במרמריס שעה אחת לפני ההפיכה וחשף בפניו את המזימה להפיכה צבאית במדינה, עלו בעולם הערבי סיפורים שונים על "מעורבות אזרחים ערבים בכישלון ההפיכה". הם נעזרו במדיה החברתית, שממנה סלד נשיא טורקיה עצמו, ולבסוף הייתה חלק חשוב מהצלת שלטונו.
בירדן דווח על שתי סטודנטיות ירדניות הלומדות בטורקיה, אשר השתמשו בסנפצ'ט, ולדבריהן חשפו כך את המזימה. בידיעה נכתב כי הסטודנטיות צילמו במקרה את הטנק הראשון שנכנס לרחוב שבו הן מתגוררות באיסטנבול והעלו את התמונה. הדבר הביא למצב חירום בקרב כוחות הביטחון. בממלכה ההאשמית פקפקו בידיעה זאת, וציינו כי "אף כלי תקשורת לא דאג לבדוק אם מדובר בפוטושופ".
בכלל, המשטר הירדני לא ידע איך לבלוע את ההתפתחויות הדרמטיות. למחרת ההפיכה הכושלת יצאה התקשורת בכותרת אחת: הפיכה צבאית בטורקיה. אף לא מילה אחת על כישלון הפוטש.
פרשנים מסבירים את העיכוב בגינוי ממשלת ירדן להפיכה הצבאית ביחסים העכורים בין הממלכה לארדואן. גם בהודעת הגינוי שלה דאגה הממשלה ברבת עמון לא להפגין שום סימפתיה לממשלת ארדואן ולמשטרו. היא הביעה רק “דאגה” מהמצב.
בימים האחרונים מתפרסמות שמועות על כך שקצינים מהאמירויות מעורבים בפוטש. ירדן הרשמית ידועה כמי שאינה אוהבת את ארדואן, העומד לצד האחים המוסלמים במדינה, והפעם, למען יציבות בטורקיה, היא הלכה בין הטיפות.
פרשנים מסבירים כי ירדן הרשמית רואה בארדואן "נותן חסות לטרור בסוריה". על כן, את היחסים עם טורקיה היא מנהלת בזהירות דיפלומטית שמרנית, אך לא מנהלת יחסים אסטרטגיים עם אנקרה. גם בביקורו בעמאן של ראש הממשלה לשעבר אחמט דאווטאולו, בניסיון לחזק ולו במעט את היחסים, הובהר לאורח כי הממלכה לא רואה בעין טובה את התמיכה הבלתי מסויגת של ארדואן באחים המוסלמים בארצם.
אך ברחוב, המשוואה הזאת משתנה לחלוטין: אלפים יצאו לרחובות בחגיגות ספונטניות, כשהם מניפים את דגלי טורקיה וחוגגים את כישלונם של המהפכנים. חלקם חילקו ממתקים ברחובות ומתחם שגרירות טורקיה הפך למעין במה ספונטנית של חגיגות. האחים המוסלמים המתחזקים גינו את ההפיכה והדגישו את חשיבות הדמוקרטיה הטורקית.
פקידים בכירים בממלכה ממזרח אמרו כי הממשלה התחשבה באהדה העממית לארדואן ברחוב הירדני, אך עם זאת, אין ספק שהיא חשה מאוימת ממנה. “הדבר מדאיג את ממשלת ירדן”, צוטט אחד הפקידים באתר “א־סאאות” (“הקול”) הירדני, “זה מפחיד את המדינה”.
העיתונאי הירדני איימן א־ספאדי תמצת את מה שאירע בעולם הערבי בנוגע לטורקיה בארבע מילים בכותרת של מאמרו בעיתון “א־רד” (“המחר”): “הלם של יום שישי”. את המאמר הוא כתב ביום ראשון, לאחר שהוא, עמיתיו, והעולם כולו התפכחו מאירועי יום שישי שחלף לו.