הפיצוץ בגרמניה - פיגוע טרור: סרטונים אסלאמיים נמצאו היום (שני) בטלפון הסלולרי של המפגע ממוצא סורי שפוצץ את עצמו בגרמניה ביום ראשון בערב והביא לפציעתם של 15 בני אדם. בסרטונים נראה המחבל מאיים בערבית כי יבצע "פיגוע נקמה בגרמנים" ונשבע אמונים לדאעש. שר הפנים של בוואריה, יואכים הרמן, אמר כי שני טלפונים, מספר כרטיסי סים ומחשב נייד נמצאו על גופתו וכן במקום מגוריו של המפגע. לדברי השר, בהתאם לממצאים, אין ספק כי מדובר באירוע טרור. לאחר מכן סוכנות הידיעות "אעמאק" המזוהה עם המדינה האסלאמית הודיע כי ארגון הטרור נטל אחריות על הפיגוע שאירע סמוך לפסטיבל המוזיקה באנסבך.



במקביל נבדק האם פעל המחבל לבדו או בשיתוף פעולה עם אחרים. הרשויות בבוואריה, שם בוצע הפיגוע, מסרו כי המטען נבנה בצורה שנועדה להרוג מספר רב של בני אדם. ציוד נוסף שנועד להכנת מטענים נמצא במקום מושבו של המחבל, בין היתר אותרו בנזין וסוללות.



בתוך כך הודיעה גרמניה כי תתוגבר הנוכחות המשטרתית ברחבי המדינה, זאת בשל רצף המתקפות בימים האחרונים. הצבת המשטרה תתוגבר בשדות התעופה ובתחנות רכבת וכן יתקיימו מבצעי חיפוש באזורים הסמוכים לגבולות, כך אמר שר הפנים הגרמני, תומס דה מזייר. "מה שמשמעותי כרגע הוא נוכחות משטרתית מוגברת במרחב הציבורי", אמר השר דה מזייר.




גרמניה תחת מתקפה



המתקפה שכעת מוגדרת כפיגוע טרור, התרחשה אמש בבר באנסבך, גרמניה. מבצע הפיגוע, שנשא על גופו את מטען החבלה, הוא פליט סורי בן 27 שבקשת המקלט שלו נדחתה, כך אמר בכיר בווארי במסיבת עיתונאים. שר הפנים הבווארי אמר כי המחבל ניסה להתאבד פעמיים קודם לכן ואף קיבל טיפול פסיכיאטרי בשל כך.



הפיגוע התרחש בבר שנמצא סמוך לאזור בו התקיים פסטיבל מוזיקה בשטח פתוח, והשר הרמן מסר כי המחבל ניסה להיכנס לאזור הפסטיבל אך נכשל. לאחר הפיצוץ יותר מ-2,000 איש פונו מהמקום, כך דיווחה המשטרה. הרשויות בגרמניה מסרו כי בתרמילו נמצאו ברגים ומסמרים, בניסיון ברור לגרום נזק מרבי. 



הפיגוע מתרחש לאחר רצף התקפות שחוותה גרמניה. רק אתמול גבר רצח אישה הרה באמצעות מצ'טה, ופצע שני שוטרים. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, התוקף פעל ככל הנראה לבדו והוא היה מעורב בתקריות אלימות קודמות, בהן נפצעו בני אדם רבים. עד ראייה, שעמד בסמוך לגבר התוקף, סיפר ל"בילד" הגרמני כי רבים נסו בבהלה בניסיון להימלט מהחמוש. "הוא רץ עם המצ'טה שלו, אפילו ליד הניידת המשטרתית, הוא לחלוטין יצא מדעתו", אמר והוסיף: "נהג רכב שהיה במקום לחץ על הגז על מנת לדרוס אותו, ואז ראיתי אותו שוכב שרוע על הקרקע ולא זז".



התוקף במצ'טה בגרמניה ברגע המעצר. צילום מסך: טוויטר
התוקף במצ'טה בגרמניה ברגע המעצר. צילום מסך: טוויטר



במהלך סוף השבוע התרחשה תקיפה במרכז קניות במינכן בה נרצחו תשעה בני אדם, מהם שבעה נערים. היורה, עלי סונובלי, בן 18 מוצא איראני היה אדם בודד ולוקה בנפשו ולא היה לו קשר לארגון דאעש או לארגון טרור אחר, כך לפי המשטרה המקומית. בחיפוש בביתו נמצאו מסמכים בהם טען שסבל מבריונות בבית הספר וכי לקה במחלת נפש. עוד נתגלה בפשיטה כי הוא קרא על מקרי ירי המוני לפני שיצא למרכז הקניות אולימפיה, שם בוצע הטבח.



זירת אירוע הירי במינכן. צילום: ללא
זירת אירוע הירי במינכן. צילום: ללא