בית משפט בוושינגטון הבירה קבע היום (רביעי) כי ג'ון הינקלי ג'וניור, שניסה להתנקש בחייו של נשיא ארצות הברית לשעבר רונלד רייגן לפני 35 שנה ופצע אותו באורח קשה, ישוחרר בימים הקרובים מהמוסד הפסיכיאטרי בו הוא מאושפז, מאחר שאינו מהווה יותר סכנה. הינקלי טען אז כי ניסה לרצוח את הנשיא מאחר שביקש להרשים את השחקנית ג'ודי פוסטר, ובהשראת הסרט "נהג מונית". 
השופט הפדרלי פול פרידמן פסק היום כי הינקלי בן ה-61 יוכל להשתחרר באופן מלא לביתה של אמו הקשישה בוויליאמסבורג שבווירג'יניה, לא מוקדם מ-5.8.17. זאת מאחר שהוא כבר לא נחשב איום לעצמו או לאחרים כיוון שהדיכאון וההפרעה הפסיכוטית שלו נמצאות בנסיגה כבר 20 שנה. עם זאת, הוא עדיין יהיה כפוף לעשרות תנאים מקבילים וטיפולים זמניים, אשר יבוטלו בהדרגה בתוך שנה עד שנה וחצי, אם הוא יציית להם. 
בין השאר, נאסר על הינקלי לצאת מטווח של 80 קילומטר מוויליאמסבורג, הוא חייב למסור לרשויות מידע על הטלפון הנייד שלו ועל כלי הרכב שבהם ישתמש ונאסר עליו להשתמש באתרי מדיה חברתית, להעלות תכנים באינטרנט או למחוק את ההיסטוריה של הגלישה שלו. פרידמן הבהיר כי אם הוא יפר את ההוראות, יוחזר הינקלי באופן מיידי לבית החולים הפסיכיאטרי סנט אליזבת. 

רונלד רייגן. צילום ארכיון: רויטרס

הקליע שפספס את ליבו של רייגן

כזכור, ב-30 במרץ 1981 פתח הינקלי ג'וניור באש לעבר הנשיא רונלד רייגן, עת שיצא ממלון הילטון בבירה וושינגטון אחרי נאום שנשא. אחד הקליעים פגע בריאה של הנשיא דאז ופספס במעט את הלב שלו. רייגן אושפז במצב קשה במשך שבועיים עד שחזר לתפקידו בבית הלבן. 
מהירי נפצעו גם המאבטח טים מקארתי, השוטר תומס דלהנטי ודובר הבית הלבן ג'יימס בריידי, שהפך למשותק בשל פגיעה בראשו. בריידי הלך לעולמו לפני שנתיים ונקבע כי מדובר בתוצאה של הירי, אולם התביעה לא המשיכה בהליכי רצח נגד הינקלי. רייגן עצמו הלך לעולמו בגיל 90 בשנת 2004 אחרי שסבל ממחלת האלצהיימר. אשתו, ננסי רייגן, מתה בחודש מרץ השנה, כשהיא בת 94.

"מעשה היסטורי - כדי להשיג את אהבתך"

במכתב ששלח לפני ניסיון ההתנקשות, הצהיר הינקלי כי הוא מתכוון לפגוע בנשיא מאחר שהוא רוצה למשוך את תשומת לבה של השחקנית ג'ודי פוסטר, אחריה עקב במשך חודשים אחרי שצפה בסרט "נהג מונית". "הסיבה שאני ממשיך עם הניסיון הזה, היא כי אני לא יכול לחכות יותר כדי להרשים אותך", כתב אז. "המכתב הזה נכתב רק שעה לפני שאני עוזב למלון הילטון. ג'ודי, אני מבקש ממך להסתכל לתוך לבך ולפחות לתת סיכוי, עם המעשה ההיסטורי הזה, להשיג את אהבתך והערכתך". 
חבר מושבעים פדרלי קבע אחרי משפט שנמשך שמונה שבועות, כי הינקלי אינו אשם בשל חוסר שפיות ושלח אותו לאישפוז תחת פיקוח בבית חולים פסיכיאטרי. בעקבות זאת, פעלו הממשל ועשרות מדינות לשנות את החוקים על מנת להעלות את רף ההוכחה לאי שפיות מצד ההגנה במשפטים. 


נשיא ארה"ב לשעבר רונלד רייגן. צילום: רויטרס
מאז שנות התשעים התאפשר להינקלי לקבל בהדרגה ביקורים של בני משפחתו תחת פיקוח ולאחר מכן לצאת מבית החולים הפסיכיאטרי לתקופות של עד 17 יום בבית אמו, ובין השאר הוא נראה בחנויות ספרים ובבתי קולנוע בוויליאמסבורג. למרות ההקלה בתנאים, השירות החשאי עדיין ראה בו איום והמשיך לעקוב בהתמדה אחרי הינקלי מחוץ לבית החולים. 
עורך דינו של הינקלי, בארי לווין, בירך היום על ההחלטה לשחררו. "הינקלי מכיר בכך שמה שהוא עשה היה מחריד", אמר. "אבל חיוני להבין שמה שהוא עשה לא היה מעשה של רוע. זה מעשה שנגרם ממחלת נפש. הוא מתנצל מעומק לבו ומאחל שהוא היה יכול לקחת את היום ההוא חזרה, אבל הוא לא יכול. הוא חי במשך עשורים עם הכרה בכאב שגרם לקורבנות שלו, למשפחותיהם ולאומה".