לקראת פרישה: קיסר יפן, אקיהיטו, אמר היום (שני) כי הוא חושש שבשל גילו ומצב בריאותו המידרדר, הוא יתקשה להמשיך בתפקידו. דבריו של הקיסר בן ה-82 נאמרו בנאום טלוויזיוני, בפעם השנייה אי פעם שהוא מצולם נואם בטלוויזיה, כאשר הפעם הראשונה הייתה לאחר שפקדה את האזור רעידת אדמה חזקה, שגרמה לצונאמי קטלני ולמשבר הגרעין בצפון מזרח יפן בחודש מרץ 2011. הקיסר לא השתמש במילה "להתפטר", אבל הוא הדגיש שהוא מבקש למסור את חובותיו. ראש הממשלה, שינזו אבה, אמר כי הממשלה תיקח את הערותיו ברצינות לאור גילו ותדון מה אפשר לעשות.



אזרחים צופים בנאומו של אקיהיטו. צילום: רויטרס
אזרחים צופים בנאומו של אקיהיטו. צילום: רויטרס



נאומו של הקיסר ארך 10 דקות שהוקלטו מראש ובו הוא אמר כי הוא מקווה שחובות הקיסר כסמל המדינה יוכלו להמשיך ללא כל הפרעה: "אני מודאג כי זה עלול להיות קשה בשבילי לבצע את תפקידי כסמל של המדינה בכל הווייתי כפי שעשיתי עד עכשיו". אקיהיטו, אשר עבר ניתוח לב וטופל בסרטן הערמונית, מכהן בתפקידו מאז מותו של אביו, הירוהיטו, ב-1989. בנו הבכור, בן 56, נארוהיטו, הוא יורש העצר והוא הראשון בתור לכס המלוכה. אחריו נמצא אחיו הצעיר הנסיך אקישינו. נשים אינן מורשות לרשת את כס המלוכה ולכן הנסיכה אייקו, בתו של הנסיך נארוהיטו, לא תוכל להמשיך את שושלת אביה.




סקרי דעת קהל מראים שרובו המכריע של הציבור ביפן מזדהה עם הרצון של הקיסר לפרוש, אבל צעד כזה מצריך שינויים בחוק. אקיהיטו באחרונה קיצץ בתפקידיו הרשמיים, אותם העביר ליורשו, הנסיך נארוהיטו.