חודש לניסיון ההפיכה: שר המשפטים הטורקי, בקיר בוזדאג, אמר היום (שלישי) כי 16 אלף בני אדם נעצרו באופן רשמי בשל חשד לקשר עם ניסיון ההפיכה שאירע במדינה בחודש שעבר וכי 6,000 עצורים עדיין תחת טיפול. עוד 7,668 אנשים היו תחת חקירה אבל לא נעצרו, כך אמר בוזדאג בראיון עם סוכנות אנאדולו הממלכתית, בשידור חי ששודר בערוצי טלוויזיה טורקיים.



עשרות אלפים ממערכת המשפט, הצבא, המשטרה או השירות הציבורי נעצרו או הושעו בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל שאירע ב-15 ביולי, כאשר סיעה של הצבא ניסתה להדיח את הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן. בניסיון ההפיכה הכושל יותר מ-240 בני אדם נהרגו וכמעט 2,200 בני אדם נפצעו כאשר סיעה של הצבא הפקיעה מטוסי קרב, מסוקים צבאיים וטנקים ופתחה באש על אזרחים כשניסתה להפיל את הממשלה.



ניסו להדיח אותו. הנשיא ארדואן. צילום: רויטרס
ניסו להדיח אותו. הנשיא ארדואן. צילום: רויטרס



מאז ניסיון ההפיכה, חיילים, שוטרים, שופטים, עיתונאים ועובדי מדינה רבים נעצרו כאמור, מה שגורם לדאגה רבה בקרב בעלות הברית המערביות, שחוששות כי ארדואן מהדק את אחיזתו בשלטון בעקבות כך. טורקיה מאשימה את האימאם הגולה מאז שנת 1999, פתהוללה גולאן, בן ה-75, שבעבר היה מקורבו של הנשיא. גולאן נמצא בארצות הברית ומכחיש בתוקף כי עמד מאחורי ניסיון ההפיכה: אני מגנה בכל לשון את ניסיון ההפיכה הצבאית בטורקיה. כמי שסבלו תחת הפיכות צבאיות רבות במהלך חמשת העשורים האחרונים, זה מעליב במיוחד שמאשימים אותי בקשר לניסיון זה, אני מכחיש האשמות אלה".



השתמשו באפליקציית הודעות חכמות


בתוך כך, השלטונות הטורקיים טוענים כי חסידיו של גולאן השתמשו באפליקציות של הודעות חכמות כדי לתקשר אחד עם השני וכי סוכנות המודיעין הלאומית של טורקיה, פיצחה את התכנית והצליחה לאתר עשרות אלפי אנשים שהשתמשו באפליקציה. פקיד טורקי בכיר אמר כי טורקיה זיהתה לפחות 56 אלף פעילים ברשת של גולאן שהשתמשו באפליקציית ההודעות החכמות, הידועה בשם ByLock וכי הקבוצה החלה להשתמש באפליקציה בשנת 2014. לדבריו, כבר בשנה זו המודיעין הטורקי הצליח למפות את הרשת. "ההערכה שלנו היא כי 150 אלף פעילים השתמשו באפליקציה כדי לתקשר עם אחרים", אמר גורם טורקי בכיר והוסיף כי הקבוצה גם השתמשה באפליקציה נוספת בשם "איגל", שיכולה להיראות כמו אפליקציות מסרים מיידיות פופולריות אחרות כמו ווטסאפ וטנגו. "אנו מעריכים כי 'איגל' שימש פעילים לשתף פרטים מבצעיים שונים וכן בשלבי התכנון של ניסיון ההפיכה ב-15 ביולי", הפקיד אמר והוסיף כי הרשת עדיין קיימת.



פתהוללה גולאן. צילום: רויטרס
פתהוללה גולאן. צילום: רויטרס



עיתון "האברטורק" הטורקי דיווח כי המועצה העליונה של שופטים ותובעים (HSYK) ביצעה סיבוב נוסף של טיהורים בשורותיה וכי 1,500 שופטים ותובעים הודחו אחרי שכמעט 3,000 מהם הושעו בימים שלאחר ניסיון ההפיכה.