אולי זה האיום מהאיחוד האירופי, או הגינויים העולמיים, או שאפילו הרגיעה שלאחר ניסיון ההפיכה, אבל לפי מה שנראה כעת, טורקיה החליטה שלא להחזיר את עונש המוות לספר החוקים שלה. ראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדירים, אמר היום (שלישי), כי משפט הוגן יהיה עונש קשה יותר למשתתפי ניסיון ההפיכה הכושל מאשר גזר דין מוות".



האמירה, שנראית כנסיגה מהאיומים להחזיר את השימוש בהוצאות להורג באה לאחר לחץ אירופאי רב על טורקיה שלא להפעיל את האמצעי הקיצוני. יילדירים התייחס לעונש הצפוי למשתתפים בניסיון ההפיכה במהלך ישיבת מפלגה שהתקיימה בפרלמנט ואמר כי "אדם מת פעם אחת כשמוציאים אותו להורג, אך יש דרך קשה יותר בשבילם והיא משפט הוגן ונטול משוא פנים".



אמירה זאת באה בניגוד להצהרות נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי טורקיה תחדש את השימוש בהוצאות להורג, שהוצאו מחוץ לחוק ב-2004 כחלק מניסיונה של טורקיה להצטרף לאיחוד האירופי. אמירות אלו של ארדואן הכעיסו את בריסל והאיחוד האירופי שטענו כי מדובר בצעד קיצוני ושלילי שמעמיד את מעמדה של טורקיה כמדינה המחויבת לזכויות אדם בספק.




המתיחות נמשכת: טורקיה וארה"ב דנו בהסגרת גולן


במקביל לכך, מקורות במשרד החוץ הטורקי דיווחו כי שר החוץ של המדינה, מבלוט צ'בושולו, שוחח עם מקבילו האמריקאי, ג'ון קרי, בנוגע להסגרתו של פתהוללה גולאן, אשר השלטונות מאשימים אותו באחריות לניסיון ההפיכה הכושל, לטורקיה. כמו כן דיברו השניים על ההתפתחויות האחרונות במלחמה בסוריה, כגון המצב בערים מנביג' ובחלב. 



יוסגר לטורקיה? פתהוללה גולאן. צילום: AFP
יוסגר לטורקיה? פתהוללה גולאן. צילום: AFP



כזכור, חלקים בצבא טורקיה ניסו לבצע הפיכה צבאית ולהדיח את ארדואן מהשלטון במדינה. כוחות צבא וחיל אוויר השתלטו על נקודות מפתח בערים איסטנבול ואנקרה וכוח קומנדו אף ניסו לחסל את ארדואן במלון בו שהה בזמן ההפיכה, אך הגיעו לאחר שעזב אותו. במהלך ניסיון ההפיכה, אזרחי טורקיה יצאו לרחובות והכשילו את ניסיון ההפיכה, במהלך האירועים נהרגו 240 אזרחי המדינה ועוד 34 אנשי צבא שהשתתפו בניסיון ההפיכה. לאחר מכן, החל ארדואן במבצע מעצרים וטיהורים שכלל עשרות אלפי מעצרים ופיטורין של אנשים שנחשבים למקורבים לגולאן או מתנגדים של מפלגת השלטון.