שר ההגנה האיראני, הגנרל חוסיין דהקאן, ערך היום (שבת) מסיבת עיתונאים בטהרן, בה התייחס לשיתוף הפעולה בין רוסיה לאיראן בחזית הסורית, ואמר כי "בקרוב יהיה אפשר לראות את פירות שיתוף הפעולה בין איראן לרוסיה". דהקאן אמר כי ההחלטה לאפשר לחיל האוויר הרוסי לפעול משטח מדינתו לתקיפת מטרות בסוריה, התקבלה בעקבות בקשה מהממשלה בדמשק. עוד טען כי שיתוף הפעולה בין המדינות הביא את ארגון הטרור לסף קריסה ואף הצהיר כי "דאעש נושם את נשימותיו האחרונות".



לדברי שר ההגנה האיראני, טורקיה הפכה בעבר לאחד הבסיסים הראשיים לתמיכה בדאעש, אולם כאשר הבינו במדינה כי מה שהשקיעו היה לחינם וכי ביטחונם היה בסכנה - אנקרה הגיעה למסקנה כי הארגון פוגע באסלאם. "הפיגועים ברחבי טורקיה באו כדי לאלץ את ממשלת אנקרה לתמוך יותר בטרוריסטים", טען השר האיראני. "עלינו לומר, כי מדיניות טורקיה וחלק ממדינות האזור, תומכות ביישות הציונית".



לוחם דאעש שבוי
לוחם דאעש שבוי




איום חדש לישראל?

כמו כן ציין דהקאן כי רוסיה הציעה לאיראן לרכוש את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-400 ומערכות מתקדמות נוספות, אך אמר כי לאיראן אין כוונה לרכוש אותן. הוא התייחס לעסקת ה-S-300, מערכת ההגנה שאיראן רכשה מרוסיה ב-2007 אך סופקה רק במהלך השנה האחרונה והודיע כי איראן ויתרה על התביעה המשפטית שהגישה אל מול רוסיה, אך עם עסקת הנשק לא תתממש במלואה, היא לא תהסס להמשיך בהליך המשפטי.



מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-300, צילום: רויטרס
מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-300, צילום: רויטרס



עם זאת, העלה הגנרל על נס את מערכת היחסים בין ארצו לרוסיה. "מדובר במערכת יחסים שעלתה עד לשיתוף פעולה אסטרטגי", אמר. "אירוח מטוסי הקרב בשדה התעופה המדאן היה חלק משיפור מערכת היחסים. פתיחת שדה התעופה הייתה לבקשת ממשלת סוריה".