פעיל האסלאם הקיצוני הודה והתנצל על הרס עתיקות. אחמד אל מאהדי, פעיל בארגון אנסאר א־דין, ששלט בצפון מאלי בשנת 2012, הודה אתמול בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כי הרס יחד עם קבוצת חמושים מבני דת עתיקים בעיר טימבוקטו.



אל מאהדי, העומד לדין בגין פשעי מלחמה, מואשם כי הרס יחד עם חבריו 14 מתוך 16 המאוזוליאומים של טימבוקטו, מאחר שהם ראו בהם מקדשים לעבודה זרה. המאוזוליאומים נכללו ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו.



"אני מודה באשמה בצער גדול ובכאב עמוק. אני באמת מצטער ומלא חרטה על כל הנזקים שמעשיי גרמו. אני גם מייעץ למוסלמים אחרים שלא לעשות מעשים דומים, כי הם לא יובילו לשום דבר טוב עבור האנושות", אמר אל מאהדי בבית המשפט.



"רוחות רעות השתלטו עלי"


זוהי הפעם הראשונה שבה מוגש כתב אישום בגין פשע מלחמה נגד אדם שהרס עתיקות, ואל מאהדי הוא הראשון שמודה באשמה מסוג זה מאז הוקם בית המשפט בשנת 2002. אף שהעונש המרבי על פשעי מלחמה עומד על 30 שנות מאסר, הודיעה התביעה כי תדרוש להטיל על אל מאהדי 9 עד 11 שנות מאסר בלבד.



"אני מקווה שהתקופה שלי בכלא תסייע לי להיטהר מהרוחות הרעות שהשתלטו עלי", אמר אל מאהדי בבית המשפט. כזכור, ארגון אנסאר א־דין שלט בצפון מאלי בשנת 2012, ונעזר בסיוע של אל־קאעידה. לאחר ההשתלטות על טימבוקטו, השליטו אנשיו את חוקי השריעה במקום, אסרו על השמעת מוזיקה וכפו על הנשים המקומיות לחבוש בורקה ולכסות את הפנים שלהן.



אל מאהדי, מורה במקצועו, נחשב לאחד המנהיגים הבכירים של הכוח ששלט במאלי. כמה חודשים מאוחר יותר נאלצו חברי הארגון האסלאמי לסגת מהאזור, לאחר כניסתם של כוחות צרפתיים. אל מאהדי נעצר בשנת 2014 בניז'ר הסמוכה, ופסק הדין נגדו אמור להינתן בשבוע הבא.