שר החוץ המצרי, סאמח שוקרי, מושך בתקופה האחרונה אש מכל הכיוונים בעולם הערבי והאסלאמי, המתנגד לנרמול היחסים עם ישראל. לאחר שפורסם כי צפה בגמר היורו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הצהרתו הדיפלומטית האחרונה בפני תלמידי תיכון מצטיינים במשרד החוץ בקהיר, שלפיה "הרג ילדים פלסטינים בידי ישראל לא נחשב טרור", שפכה עוד שמן על מדורת המתנגדים למשטרו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי. "הציוני החדש", כתבו פעילים ברשתות החברתיות, ואילו יועצו של הנשיא לשעבר מוחמד מורסי, שהודח בהפיכה צבאית, צייץ: "אם אלו דבריו של שר החוץ המצרי, אז מה תהיה הצהרתו של שר החוץ הישראלי?".



השר המצרי הדגיש בדבריו לפני התלמידים את מחויבות ארצו לסוגיה הפלסטינית ולעם הפלסטיני, והוסיף כי "בהתחשב בהיסטוריה של ישראל, הישראלים מעניקים חשיבות גבוהה מאוד לביטחון והם פועלים מאז 1948 לבצר את ביטחונם". עם זאת, בתגובה על השאלה אם הרג ילדים פלסטינים בידי ישראל נחשב טרור, הגיב שוקרי: "אי-אפשר לתאר זאת כטרור בלי הסכם בינלאומי שמגדיר היטב את הטרור. יש מושגים בינלאומיים כמו מדינת טרור, כשחלק מהמדינות מבצעות אותו נגד עמים מחוץ לגבולותיהן או שהן מדכאות את המתנגדים להן בתוך גבולותיהן במסגרת פוליטית".



כדיפלומט מקצועי, שוקרי אמר את הדברים בעגה דיפלומטית המקובלת בזירה הבינלאומית. הוא הוסיף כי "בהתחשב במסגרת הפוליטית, אפשר לומר כי פעילות צבאית ללא לגיטימיות היא פעולה בלתי לגיטימית אם היא לא תחת מטרייה בינלאומית. התערבות בענייניה הפנימיים של מדינה מנוגדת לאמנת האו"ם, אך אם רוצים לתאר פעולה כטרור - אזי חייבת להיות הסכמה בינלאומית לתיאור זה".



שוקרי, שביקר בישראל בתחילת יולי האחרון, היה הבכיר המצרי הראשון שביקר בארץ מאז 2007. זהו חלק מחימום היחסים בין ישראל למצרים מאז שהנשיא א-סיסי עלה לשלטון ביוני 2014. אז גם מונה מחדש השגריר המצרי חאזם חייראת לאחר שקודמו עאטף סאלם "הוחזר להתייעצויות" בספטמבר 2012, בהוראת הנשיא מטעם האחים המוסלמים מוחמד מורסי, על רקע מבצע "עמוד ענן". אולם למרות נרמול היחסים בין שתי המדינות, ניכר כי השינוי טרם חלחל לרחוב המצרי.



כאמור, דבריו של שר החוץ המצרי שמו אותו ללעג בשתי היממות האחרונות. כמעט ואין טוקבקיסט שלא אמר מה הוא חושב על הדיפלומט הבכיר. היו מי שהזכירו את דבריו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן - האיש האהוב ביותר בעולם הערבי כיום - שטען כי "ההפיכה בקהיר התבשלה במטבח בתל אביב".


לאחר שהגולשים כינו את שוקרי "סנדק הבוגדנות" ו"שר החוץ של משטר טרור", כתב הפעיל סלים אל־כרמי באתר "אל-ג'זירה": "הקהילה הבינלאומית לא מכירה את המונח טרור, אך היא אכן נלחמת בכל כוחה במוסלמים בכל מקום, תחת הכותרת 'מלחמה בטרור'".




סוטה מהמסלול




שוקרי מונה על ידי אברהים מחלב, ראש הממשלה הראשון בתקופתו של א-סיסי, לשר החוץ. מדובר בדיפלומט מצרי בכיר שכיהן כשגריר בוושינגטון בין 2008 ל-2012, בעל תואר במשפטים מאוניברסיטת עין שמס ואב לשני ילדים. הוא החל את דרכו במשרד החוץ במצרים ב-1976, אז עבד בשגרירות מצרים בלונדון ובבואנוס איירס, וכן כחבר המשלחת הדיפלומטית המצרית הקבועה בניו יורק. בשנים 1994-1995 עמד בראש המחלקה לארצות הברית וקנדה במשרד החוץ המצרי. הוא כיהן כשגריר באוסטריה וכן נציג מצרים הקבוע בארגונים בינלאומיים בווינה בשנים 1999-2003. בשנים 2005-2008 כיהן כנציג מצרים במטה האו"ם בז'נווה, וכן ניהל את משרדו של שר החוץ לשעבר אחמד אבו אל-רייט בשנים 2004-2005.



במסגרת מתקפת הנגד פורסמה ידיעה על שוקרי באתרים המקורבים למשטר, ובה הוא מתואר כלוחם ותיק למען העם הפלסטיני וזכויותיו. לא מן הנמנע כי פרסום זה היה יזום על ידי משרד החוץ בקהיר, נוכח המתקפה החריפה ביותר שהייתה על משטרו של א-סיסי בשנים האחרונות.



כבר במרץ 2011 שוקרי עורר עליו זעם מצד משלחת ארצות הברית באו"ם: במברק שהודלף כונה שוקרי "אדם בעל קו תוקפני, שסוטה ממסלול הקו המדיני של המשטר במצרים". המברק נכתב ב-2 ביולי 2008, ונאמר בו כי המשלחת המצרית פועלת לגיוס משלחות של מדינות אחרות נגד הקו המוביל בארצות הברית. בין היתר, מצוטט שוקרי במברק מתוך נאום שנשא במרץ 2008 בישיבת מועצת זכויות האדם, ובו אמר: "יש התנגדות פלסטינית שנלחמת בכובש זר על אדמתה, והתנגדות זו מגנה על עצמה בצורה לגיטימית".



הזעם בבית הלבן נבע מכך שבאותם ימים ממש הייתה קהיר חלק אינטגרלי מהמשא ומתן לשלום בין ישראל לפלסטינים, אך שוקרי בחר שלא להתייחס לכך. מה שהפתיע את הדיפלומטים האמריקאים בז'נווה היה התזמון עצמו: הדברים נאמרו ימים ספורים לאחר שקרא שר החוץ של מצרים לפלגים הפלסטיניים לשמור על איפוק כדי שלא לפגוע בתהליך השלום.



במברק האמור מודגשת עמדתו של שוקרי שלא לתת משקל יתר לארגונים בלתי ממשלתיים (NGO) במועצת זכויות האדם. צוין כי הוא עצמו נמנע מהצבעה שמשתתפים בה ארגונים אלו, אך עוזריו עסקו בגיוס מדינות לטובת העמדה המצרית. המברק מתייחס גם ללבושו של שוקרי ומציין כי הדרו ונימוסו אינם מתאימים לקשיחות שהוא מפגין אל מול הדיפלומטיים המערביים.




המצייצים לא שוכנעו




הדיפת הביקורת מצטרפת לפרסום של משרד החוץ המצרי בדף הפייסבוק הרשמי שלו תחת הכותרת: "דברי שר החוץ הוצאו מהקשרם בכוונה על ידי כלי תקשורת מקומיים וזרים". בהודעה גינה דובר המשרד אחמד אבו זיד את הפרסומים והוסיף כי "מדובר בפרסום צהוב שנועד לפגוע בעמדת מצרים, אשר תומכת בזכויות הפלסטינים מאז ומעולם". הוא קרא לכל אלו ש"מאזינים וגם מבינים" לצפות בתיעוד המפגש הנמצא באתר המשרד. "התלמיד לא שואל ספציפית על הרג ילדים פלסטינים, אלא מפנה שאלה תיאורטית הנוגעת לסיבה שלפיה הקהילה הבינלאומית אינה רואה בפעילות ישראל נגד הפלסטינים טרור, ומתי מכנים מדינה 'מדינת טרור'", הדגיש דובר המשרד וקרא לכל כלי התקשורת "לא ליפול שוב לדיווחים בלתי מקצועיים".



בכל מקרה, נראה כי ההבהרות והידיעות על השר המצרי לא שכנעו כל כך את המצייצים ואת כותבי הפוסטים והציוצים בטוויטר ובפייסבוק.