"היו עשרות רעידות משנה, ועם כל רעידה כזו הלב שלי רעד". כך סיפרה שירן, ישראלית מצפון הארץ ששהתה בעיר לאציו, הסמוכה למוקד רעש האדמה שפקד אתמול לפנות בוקר את מרכז איטליה.



רעש האדמה היה כה חזק שהוא הורגש היטב גם בבירה רומא ובעיר בולוניה, השוכנות שתיהן כ־150 ק”מ מהמוקד בחבל אומבריה. "לא האמנתי שהרס כזה יכול לקרות במדינה מערבית”, הוסיפה שירן, “אתה חושב שבאירופה בונים איכותי, אבל הכל התמוטט שם. מפחיד לחשוב מה היה קורה אם רעש בעוצמה כזו היו מתרחש בישראל”.



"האדמה רעדה מתחת לרגלינו", סיפר יונתן יצחקיאן, תושב המרכז המבלה עם משפחתו ברומא, "רצתי עם הילדים לתפוס מחסה, אבל לא תיארנו לעצמנו כמה נזק זה יגרום לעיירות שהיו ליד מוקד הרעש. הבנתי מהדיווחים שהרעידות הורגשו כמעט בכל חלקי איטליה".



האיטלקים שמחים וחברותיים, אבל הרעש שינה את זה



יצחקיאן הוסיף כי האווירה ברחובות רומא השתנתה במהירות לאחר הידיעה על רעידת האדמה הקטלנית. "האיטלקים הם אנשים שמחים, חברותיים מאוד. אחרי הרעש הכל השתנה, והבנו שהם חטפו מכה רצינית".



עד כה לא נמסר על נפגעים ישראלים ששהו באזור האסון. ראש ממשלת איטליה, מתאו רנצי, הודיע כי המשימה שתעמוד בראש סדר העדיפויות של ארצו בימים הקרובים תהיה חילוץ הניצולים מבין ההריסות. הוא הוסיף כי בעתות צרה איטליה מראה את פניה האמיתיות: "שום משפחה, שום עיר ושום כפר לא יישארו לבד", הכריז רנצי.



ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח תנחומים לעם האיטלקי על קורבנות רעידת האדמה ואיחולי החלמה מהירה לפצועים. נשיא המדינה ראובן ריבלין שיגר איגרת ניחומים לעמיתו האיטלקי סרג’יו מטרלה, ובה כתב: "מחשבותינו נתונות לעם האיטלקי ברגעים קשים אלה, שבהם אתם עוסקים בטיפול בפצועים, במתן מקלט לאלו אשר איבדו את בתיהם, ובתכנון השיקום של ההרס הרב. בשמי ובשם אזרחי ישראל כולם, אנא העבר את תנחומי למשפחות הקורבנות ואיחולי החלמה מהירה לפצועים".