נשיאת ברזיל המושעית, דילמה רוסף, הודחה הערב (רביעי) רשמית מתפקידה, אחרי שחברי הסנאט קבעו ברוב מוחץ כי היא מעלה בתפקידה כאשר ניסתה להסתיר את היקף הגרעון התקציבי של המדינה. בעקבות זאת, יושבע הנשיא בפועל, מישל טמר, לתפקיד הנשיא החדש בניסיון לסיים את המשבר הפוליטי שסחף את ברזיל ועורר הפגנות ענק במדינה.



61 מתוך 81 חברי הסנאט הברזילאי, יותר מהרוב הנדרש של שני שלישים מהבית, הצביעו בעד הדחתה של רוסף אחרי משפט שנמשך כשבוע, ובכך סיימו את 13 שנות השלטון של מפלגת הפועלים. רק 20 מצירי הבית העליון תמכו בהישארותה של רוסף על כס הנשיאות. למרות זאת, ההצבעה על השאלה אם רוסף תוכל לשמור על זכויותיה הפוליטיות לא השיגה את הרוב הדרוש של שני שלישים להטלת קלון. על כן, תוכל הנשיאה המודחת להתמודד בעתיד על משרה פוליטית או להחזיק במשרה ממשלתית, כולל העברת קורסים באוניברסיטאות ממלכתיות.



מישל טמר, צילום: רויטרס
מישל טמר, צילום: רויטרס



כזכור, רוסף הושעתה מהנשיאות במאי האחרון אחרי שהסנאט החליט כי יש מקום לקדם נגדה הליכי הדחה בחשד שהפרה את חוקי האחריות הפיסקאלית כאשר השתמשה לכאורה בכספים מבנקים בבעלות המדינה על מנת להסתיר פערים בתקציב. בעקבות זאת, מונה סגנה של רוסף, טמר מהתנועה הדמוקרטית הברזילאית, לנשיא בפועל. כעת הוא אמור להיות מושבע לנשיא הקבוע עד הבחירות בעוד כשנתיים.




"ניסיון הפיכה על ידי גורמי ימין קיצוני"




לכל אורך הפרשה, טענה רוסף כי היא קורבן לניסיון הפיכה שמובילים טמר וגורמי ימין קיצוניים וכי היא פעלה כשורה. "ההאשמות שכוונו נגדי אינן צודקות", אמרה השבוע כאשר ניצבה על הדוכן במשפט ההדחה בסנאט. "לא ביצעתי את הפשעים שאני מואשמת בהם בשרירותיות וללא הצדקה. אנחנו צעד אחד מהפיכה אמיתית".



תומכי הנשיאה המודחת מוחים נגד ההדחה, צילום: רויטרס
תומכי הנשיאה המודחת מוחים נגד ההדחה, צילום: רויטרס



רוסף, לשעבר לוחמת גרילה נגד המשטר הצבאי שגם עברה עינויים בכלא, נבחרה לנשיאות לראשונה לפני שש שנים אחרי כהונתו של הנשיא הפופולרי, לואיז אינסיו לולה דה סילבה. לפני שנתיים, החלו הפגנות המוניות נגד שלטונה במחאה על יוקר המחיה ועל השחיתות בביורוקרטיה הציבורית וחוסר ההשקעה במערכות החינוך והבריאות לטובת המונדיאל והאולימפיאדה. למרות זאת, היא הצליחה להיבחר לכהונה שנייה לפני כשנתיים.



מוקדם יותר השנה התחדשו ההפגנות על רקע החקירה שגילתה כי פוליטיקאים ודירקטורים בחברת האנרגיה הממלכתית פטרובראס, אחת הגדולות בעולם, קיבלו שוחד מחברות בנייה ובתמורה העניקו להם חוזים יוקרתיים. מאות כתבי אישום הוגשו, כולל נגד בכירים במערכת הפוליטית, וגם הנשיא לשעבר לולה נעצר ונחקר בפרשה.



נגד רוסף, שבעבר הייתה דירקטורית בחברה, לא הועלו טענות לאי סדרים, אולם המעורבות של מקורביה, הניסיון שלה לספק חסינות לקודמה בתפקיד והטענות על הפרת החוקים הפיסקאליים הובילו להמשך ההפגנות של מתנגדיה - לצד הפגנות של תומכיה - ולקידום ההליכים נגדה בבתי המחוקקים.