צפון קוריאה טוענת כי הניסוי הגרעיני החמישי שלה בוצע בהצלחה. ההצהרה פורסמה הבוקר (שישי) בתקשורת המקומית של המדינה, שעות לאחר שהתרחשה רעידת אדמה בקרבת המתקן בו התרחש הניסוי. לטענת המדינה הניסוי כלל ראשי נפץ גרעיניים חדשים ועכשיו ביכולתה להרכיב מתקן גרעיני על טילים בליסטיים. ההצהרה מאששת את חשדותיהם של גורמים בכירים במערב, שהתעוררו בעקבות רעש אדמה שאירע לפנות בוקר.



המדינה המבודדת מבצעת ניסויים רבים בטילים בליסטיים בשנים האחרונות ומאיימת להשמיד את ארצות הברית בגרעין. דרום קוריאה מאמינה כי הפעם מדובר בניסוי הנרחב ביותר שביצע הצפון. אנליסטים הביעו חשש כי חלה התקדמות ביכולות הגרעין של צפון קוריאה, וכי הצפון התקרב למטרתו להשיג נשק גרעיני שמיש. פקיד בממשלת דרום קוריאה אמר קבינט המדינה יתכנס לדיון חירום בסיאול. צבא דרום קוריאה מעריך כי תשואת הפיצוץ הנוכחי גדולה כמעט פי שתיים מזו של הניסוי הקודם שנערך בינואר.



נשיאת הדרום, פארק ג'ון היי, כינתה את האקט "הרס עצמי" שחושף את ה"פזיזות ההרסנית" של קים ג'ונג און מנהיג הצפון, שמתעלם לחלוטין מקריאת הקהילה הבינלאומית להפסיק את המרדף שלו אחר נשק גרעיני. הנשיאה פארק שקטעה ביקור שקיימה מחוץ לארצה טענה כי הניסוי מהווה "קריאת תיגר חמורה" על הקהילה הבינלאומית, כזה ש"רק יגרום להטלת סנקציות נוספות ובידוד נרחב יותר על צפון קוריאה". לדבריה, "הפרובוקציה הזאת תאיץ את ההרס העצמי של המדינה". הנשיאה שוחחה בנושא עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שהכריז כי הפעולות הפרובוקטיביות של צפון קוריאה יביאו ל"השלכות חמורות". אובמה חזר על המחויבות של ארה"ב לביטחון בנות בריתה באסיה ובעולם.



"הקהילה הבינלאומית צריכה לנהוג באיפוק"


שר החוץ הסיני אמר כי המדינה מתנגדת לפעולות צפון קוריאה וקרא לה להפסיק בפעולותיה ולא להחמיר את המצב. עוד נמסר מטעם המדינה בהודעה הרשמית הראשונה לארוע כי כל הגורמים בקהילה הבינלאומית צריכים לנהוג באיפוק כיוון שאף אחד לא מעוניין שהניסוי יוביל למלחמה בחצי האי. ביצוע הניסוי "אינו חכם", אך החלטת דרום קוריאה לפרוס מערך אמריקאי מתקדם נגד טילים פגעה קשות בבמאזן האסטרטגי האזורי. 



ראש הממשלה של יפן שינזו אבה אמר כי מדינתו "לא יכולה לסלוח" על ביצוע הניסוי וכי היא "תמחה בתוקף" על העניין. "הפיתוח הגרעיני של צפון קוריאה הופך לאיום חמור על ביטחונה של יפן ופוגע בשלום ובבטחון השורר באזור וגם בקהילה הבינלאומית", אמר. יפן שלחה שלושה מטוסים לערוך בדיקות קרינה באזור אתר הניסוי, ודובר הממשלה אמר כי טוקיו תשקול סנקציות חד צדדיות נוספות נגד צפון קוריאה לאחר שבוצע הניסוי הגרעיני. צרפת הצטרפה לגל הגינויים וקראה למועצת הביטחון של האו"ם להגיב להפרת החלטותיה. 



כאמור, החששות שמדובר בניסוי גרעיני עלו בעקבות רעידת אדמה בעצמה של 5.3 לפנות בוקר, בקרבת המתקן הגרעיני. כמו בניסויים גרעיניים קודמים, צורת הגל שיצר הצביעה על כך שמדובר ברעידת אדמה מלאכותית. לפני כחודשיים ארגון אמריקאי שעוקב ומנתח את צפון קוריאה, "38 North", טען כי תמונות לוויין מעידות שישנה פעילות מוגברת באתר ניסויים גרעיניים של צפון קוריאה. 



המטות המשולבים של דרום קוריאה מסרו היום כי מדובר ב"ניסוי החזק ביותר של הצפון". לדבריהם, לפיצוץ הייתה תשואה גדולה פי שתיים בהשוואה לניסוי הקודם שהתרחש בינואר, שלטענת צפון קוריאה כלל פצצת פחמן.