ארצות הברית ורוסיה הודיעו היום (שבת) כי חתמו על תכנית לסיום מלחמת האזרחים בסוריה. במסגרת המתווה המשותף של המדינות, הפסקת האש תחל ביום שני לפנות בוקר. במקביל הוחלט כי ארצות הברית ורוסיה יקימו מטה פיקוד משותף לתיאום הפעולות נגד דאעש בסוריה. ההודעה על התכנית מתרחשת לאחר מקצה שיחות של מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי ושר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב.



במסיבת עיתונאים בז'נבה אמר קרי כי "הממשל והאופוזיציה יצטרכו לעמוד בהתחייבויות שלהם". על רקע זה הבהירה האופוזיציה בסוריה כי היא מוכנה לעמוד בתכנית בתנאי שהממשל בסוריה "יראה את רצינותו". לברוב הבהיר כי המתווה הוצג לממשלת סוריה והיא "מוכנה למלא אותם".



ההסכם כולל גם הבטחת גישה להעברת סיוע הומניטרי. "הפסקת הלחימה מחייבת גישה לכל האזורים הנצורים שקשה להגיע אליהם, כולל חאלב", אמר קרי.



משלחת של סיוע הומניטרי לסוריה. צילום: ארכיון
משלחת של סיוע הומניטרי לסוריה. צילום: ארכיון



שבעה ימים לאחר הפסקת האש, כאמור, יוקם מטה פיקוד משותף נגד דאעש. לברוב הבהיר כי מטרתו תהיה "להפריד בין הטרוריסטים לאופוזיציה המתונה בסוריה". לדברי שר החוץ הרוסי ייערכו תקיפות אוויריות משותפות של ארצות הברית ורוסיה . "הגענו להסכמה לגבי אזורים בהם ייערכו תקיפות", אמר לברוב שהבהיר כי חיל האוויר הסורי יפעל באזורים אחרים.



קרי ולברוב הבהירו כי בכוחה של התכנית לסלול את הדרך לסיום הלחימה בסוריה. לדברי קרי התכנית מרחיקת לכת ותאפשר קיום של משא ומתן דיפלומטי בסוריה. שליח האו"ם לסוריה, סטפאן דה מיסטורה, ברך על ההסכם ואמר כי האו"ם יבצע את כל המאמצים כדי לאפשר אספקת סיוע הומניטרי.