היום (ראשון) ימלאו בדיוק 15 שנה לפיגוע הקשה ביותר בתולדות ארה”ב, כשאנשי אל קאעידה השתלטו על ארבעה מטוסי נוסעים. שניים מהם אולצו לפגוע במגדלי התאומים בניו יורק, השלישי צלל לתוך מבנה הפנטגון בוושינגטון והרביעי הופל בשדה פתוח בפנסילבניה. קרוב ל־3,000 בני אדם נהרגו. טקסי זיכרון רבים ייערכו ברחבי ארה”ב, אחד המרכזיים שבהם בגראונד זירו בניו יורק. המועמדת לנשיאות הילרי קלינטון כבר הודיעה שתשתתף בטקס אולם טרם ידוע אם תישא דברים. ואגב, שני המועמדים לנשיאות הודיעו שישעו את הקמפיין שלהם למשך 24 שעות, לזכר הקורבנות.



הנשיא ברק אובמה נשא הצהרה מיוחדת שבה הכריז כי היום הוא "יום הפטריוט, הזיכרון והשירות הלאומי". "לפני 15 שנה חייהם של כמעט 3,000 בני אדם חפים מפשע, גברים, נשים וילדים, שחיו את שגרת חייהם כרגיל, נלקחו מאיתנו, ומנעו ממשפחותיהם ויקיריהם חיים שלמים של רגעים יקרים מפז", אמר. "אבל אירועי הטרור של ה-11 בספטמבר 2001 נועדו לא רק לפגוע באנשינו ולהפיל בניינים. הם נועדו לשבור את רוחנו ולהרוס את הערכים שמאחדים אותנו כאמריקאים".



הפיגוע במגדלי התאומים. צילום: רויטרס
הפיגוע במגדלי התאומים. צילום: רויטרס



אובמה הדגיש כי בשנים לאחר האסון היכולת לאהוב ולקוות, "התחזקה והפכה להיות עמידה מתמיד. עם זכרונותיהם של אלה שאיבדנו חקוקים לנצח בזיכרוננו, אנו מדגישים שוב את האופטימיות הבלתי מתפשרת והכוח הבלתי נגמר שאיחד אותנו בשעתנו הקשה ביותר, ואנו נחושים לתת מעצמנו בשירות למען אחרים באותה הרוח".



אובמה הוסיף כי למרות שצעירים אמריקאים רבים נולדו בלי להכיר ממקור ראשון את זוועות אותו היום, הרי ש"חייהם עוצבו מאותו מקום". בהמשך פירט ושיבח את מעשי הגבורה של אנשים רבים שסיכנו את חייהם באותו יום, כמו אותם נוסעים שהסתערו על תא הטייס של המטוס והסיטו אותו עד שהתרסק בשדה נטוש בפנסילבניה, וגם את את אלה ש"הסתערו לתוך האש להציל אחרים".



אובמה ציין כי המחוייבות של האומה האמריקאית היא "לעזור לשכנינו ולהאמין שאנו חזקים יותר כשאנו ניצבים זה לצד זה". הוא הדגיש: "ניצבים יחדיו, אין דבר שיכול לעמוד בדרכנו".




"הזדמנות אחרונה לניצחון"




כל הממלכתיות הזו לא הפריעה למועמד הרפובליקני דונלד טראמפ לטעון בסוף השבוע כי אם הוא היה בשלטון באותה עת, ספטמבר 2001, "אוסמה בן לאדן היה נתפס, הרבה לפני שמגדלי התאומים נפלו”. ובכלל, נדמה שטראמפ מנצל את השבועות לפני הישורת האחרונה במרוץ לבית הלבן כדי לפזר הצהרות בוטות מתמיד. באחד מכנסי הבחירות שלו טען כי מצבה הנפשי של יריבתו אינו יציב. "היא יכלה להיכנס לזירה הזו כעת ולירות במישהו ישר בלב, כש-20 אלף בני אדם צופים בכך, ועדיין לא תועמד לדין”, אמר כשהוא מכוון לעובדה שקלינטון לא הועמדה לדין בפרשת המיילים.



טראמפ המשיך לירות לכל כיוון וטען: "אני לא מכיר את האדון הזה - נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין”. בכנס בפלורידה שלשום אמר: "פוטין נחמד אלי אבל זה לא אומר דבר אלא אם כן נעשה כמה עסקאות טובות עבור המדינה שלנו”. הוא לא שכח לאיים על איראן והטיח: "כשהם מקיפים את המשחתות היפות שלנו עם הסירות הקטנות שלהם, ועושים מעשים שאסור להם לעשות, הם יירו אל מחוץ למים”.



דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס



כשנדרש לנושא החם של הבחירות, ההגירה הלא חוקית, הכריז: "בחירות 2016 יהיו האחרונות שבהן הרפובליקנים עדיין יכולים לנצח. אם לא אנצח בבחירות האלה, מהגרים לא מורשים יהפכו לחוקיים תחת שלטונה של קלינטון ויורשו להצביע, ואנחנו יכולים לשכוח מניצחון בעתיד”.



בשבועות האחרונים תקף טראמפ את קלינטון וטען כי ניצלה את תפקידה כמזכירת המדינה כדי להעניק יחס מועדף לתורמים ל”קרן קלינטון” ועתה נשמעות בימים האחרונים קריאות לחקור אם טראמפ עצמו היה מעורב בפרשיית שוחד. בשנת 2013 תרם טראמפ 25 אלף דולר לקמפיין הבחירות של פאם בונדי, התובעת הכללית של פלורידה, ארבעה ימים בלבד לאחר שבונדי הודיעה כי היא מתכוונת לפתוח בחקירה נגד "אוניברסיטת טראמפ” בחשד לעבירות מירמה. חודש לאחר מכן הודיעה בונדי כי החליטה לא לפתוח בחקירה נגד האוניברסיטה ולסגור את התיק. הסיפור עלה לכותרות שוב בשבוע שעבר, כאשר פורסם כי טראמפ נאלץ לשלם קנס בסך 2,500 דולר לרשות המיסים האמריקאית, לאחר שהתברר כי התרומה לבונדי הועברה באמצעות קרן הצדקה שלו ולא מחשבונו האישי. לפי החוקה האמריקאית, אסור לארגוני צדקה להעניק תרומות פוליטיות. התגובה של טראמפ היתה: "מעולם לא דיברתי עם בונדי בנושא הזה. היא אדם ללא דופי”.



קלינטון תפסה אף היא כותרות בסוף השבוע כשטענה כי רבים ממצביעיו של טראמפ הם גזענים. בפגישה עם תורמים אמרה: "אפשר לשים חצי ממצביעיו של טראמפ בתוך סל של צער. גזענים, סקסיטיים, הומופוביים, שונאי זרים, איסלאמופוביים - תקראו לזה איך שתרצו. למרבה הצער הוא הרים אותם ונתן פרסום לאתרי האינטרנט שלהם”.



לאחר שהסקרים האחרונים הצביעו כי איבדה את היתרון המשמעותי שלה, קלינטון יכולה להתעודד לאחר שדסטין מוסקוביץ’, מייסד שותף בפייסבוק, הודיע שיתרום 20 מיליון דולר לארגונים המזוהים עם המפלגה הדמוקרטית ופועלים לבחירתה. "אנו מקווים שהמאמצים הללו יסייעו לקלינטון להמשיך בסדר היום אותו התוותה ולשמש כאות אזהרה למפלגה הרפובליקנית כי שימוש בקמפיין המבוסס על הפחדה ועוינות, מביא אנשים לפעול מנגד”, הסביר מוסקוביץ’, שהונו האישי נאמד ב-10 מיליארד דולר.



הילרי קלינטון. צילום: רויטרס
הילרי קלינטון. צילום: רויטרס



בניסיון להשיב למבקריה הטוענים כי היא קרה ו”משדרת חוסר אנושיות”, פרסמה קלינטון בסוף השבוע מאמר בבלוג הפופולרי "Humans of New York”, שבו כתבה: "אני יודעת שאני נתפסת כמרוחקת, קרה או חסרת רגש, אבל כאישה צעירה הייתי צריכה ללמוד לשלוט ברגשות שלי. אתה צריך להגן על עצמך ולהראות יציבות, אבל לא אטימות”. המאמר נכתב שעות ספורות לאחר שהיא וטראמפ התארחו, בנפרד, ברשת NBC, והשיבו לשאלות צופים. כמה מבכירי הרפובליקנים טענו כי נראתה "זועפת”.