סוכנות הביון המרכזית האמריקאית, ה־CIA, אחראית בעקיפין לפיגועים במגדלי התאומים בניו יורק ובמשרד ההגנה האמריקאי בוושינגטון (הפנטגון) ב־11 בספטמבר 2001 משום שעודדה, בגלל הערכה מודיעינית לקויה, את שהותם בארה"ב של שניים מהמחבלים המתאבדים הסעודים. כך מגלה סוכן הבולשת הפדרלית לשעבר (ה־FBI) מרק רוסיני, שהיה בשעתו אחראי לביטחונם של סוכני יחידת העלית של ה־CIA, בראיון לאתר השוויצרי "סאט".



לטענת רוסיני, בינואר 2000 התכנסו בקואלה לומפור, בירת מלזיה, מנהיגי ארגון הטרור אל־קאעידה כדי לתכנן את פיגועי הענק בארה"ב. לשירותי הביון האמריקאיים הגיע מידע מודיעיני על המפגש, אך הם היו משוכנעים כי הפיגוע ייערך בדרום־מזרח אסיה. לכן כשנודע להם על כוונתם של שניים מן המחבלים, חאליד אל מינדר ונוואף אל חאמזי, להגיע לארה"ב, הם החליטו שלא להפריע ואפילו לעודד שהות זו כדי לנסות ולגייס את השניים כסוכנים כפולים שיוכלו להוביל אותם למנהיג אל־קאעידה, אוסמה בן לאדן.



אסון התאומים. צילום: רויטרס
אסון התאומים. צילום: רויטרס



רוסיני, שידע על הגעתם של שני הטרוריסטים הצעירים, סיפר כי נדרש שלא לדווח על כך לממונים עליו ב־FBI, בגלל התחרות בין הגופים. לדבריו, ה־CIA מנע כל חקירה חיצונית לגבי השניים. ה־CIA אכן הצליח לגייס אחד משני המחבלים, אך בסופו של דבר התברר כי הוא שימש כסוכן משולש שהצליח להרדים את עירנותם של השירותים האמריקאיים - והשתתף עם חבריו בפיגוע ההתרסקות על בניין הפנטגון בטיסת אמריקן איירליינס 77.



לדברי רוסיני, חוליית המחבלים נהנתה בארה"ב מסיוע של סוכני ביון סעודים, שבלי עזרתם הפיגוע לא יכול היה לצאת לפועל משום שהמחבלים לא דיברו אנגלית ולא ידעו להטיס מטוס. לפיכך, הסעודים סייעו להם לקחת שיעורי טיסה על מכשיר הדמיה (סימלטור). הסוכן לשעבר אומר כי הממשל האמריקאי צנזר 28 של ועדת החקירה בנושא הפיגועים, כדי לא לחשוף את קשריו עם השירותים הסעודים.