לאחר הברקזיט, גרמניה וצרפת מקדמות תוכנית להקמת צבא אירופי משותף. שרת ההגנה הגרמנייה אורסולה פון דר ליין ומקבילה הצרפתי ז'אן איב לה דריין ניסחו מסמך בן שישה עמודים, שבו פירטו את תוכניתם להקים צבא אירופי חדש, שיכלול מפקדות משותפות ויאחד את צבאות מדינות האיחוד האירופי לצבא משותף. השניים העבירו את מסמך העקרונות לעיונם של שרי החוץ של מדינות האיחוד, שיתכנסו בסוף השבוע לוועידה בברטיסלאבה, בירת סלובקיה. ההצעה צפויה לזכות לרוב ברור, לאחר שמספר ממשלות אירופאיות, בהן הונגריה וצ'כיה, כבר הצהירו כי הן תומכות במהלך.



"בהתחשב בהחלטת בריטניה לעזוב את האיחוד האירופי, עלינו לפעול כעת כ־27 מדינות בלבד. בסביבה ביטחונית מתדרדרת, עלינו לחזק את הסולידריות שלנו ואת יכולות ההגנה האירופיות, כדי להגן בצורה אפקטיבית יותר על אזרחי אירופה וגבולותיה", נכתב במסמך.



ההצעה הגרמנית־צרפתית כוללת בין היתר "הקמת מפקדות משותפות וקבועות, שיאפשרו לצבא האיחוד האירופי להוציא לפועל פעולות בקלות רבה יותר. בנוסף, תוקם מערכת מעקב לוויינית משותפת למדינות האיחוד, ותגובש מערכת לוגיסטית ורפואית כלל אירופאית.



אנגלה מרקל, פרנסוואה הולנד ודיוויד קמרון. צילום: רויטרס
אנגלה מרקל, פרנסוואה הולנד ודיוויד קמרון. צילום: רויטרס




להקים קבינט אירופי מצומצם



ההסכם גם יסדיר את הקמתם של בתי ספר משותפים לקצינים בצבא האירופי. שרי ההגנה של גרמניה וצרפת גם מציעים להקים "קבינט אירופי" מצומצם, שיורכב מנציגי כמה מדינות, אשר יוכלו להורות על פעילות צבאית גם אם לא התקבלה הסכמה פה אחד מכל מדינות האיחוד.  



מקור בכיר במשרד ההגנה הצרפתי אמר כי מטרת הצבא האירופי החדש היא "להפוך את המדיניות הצבאית האירופית לפעילה ושימושית יותר, ללא צורך להחליף את גופי הביטחון הלאומיים, אשר יישארו מפתח לביטחונן של מדינות האיחוד. המסמך מכיל הצעות אפקטיביות, לא רק רעיונות גדולים".



גם שרת ההגנה הגרמניה פון דר ליין התייחסה להצעה, וטענה כי לאחר פרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי יהיה קל יותר לממש אותה. "הדיונים על צבא אירופי משותף שותקו על ידי בריטניה זמן רב. כעת, עם אירופה שלאחר ה"ברקזיט", פריז וברלין יכולות לשחק תפקיד ראשי בעיצוב מדיניות הביטחון של האיחוד האירופי".