למרות ספקנותם של רבים, הפסקת האש בסוריה מחזיקה מעמד עד כה. על פי ארגוני זכויות אדם הפועלים במדינה, חרף כמה הפרות שאירעו בשעות הראשונות לאחר כניסתה לתוקף, ב-48 השעות הראשונות של הפסקת האש היא נשמרה באופן יחסי. "הפסקת האש מיושמת היטב, למרות כמה הפרות. עד עתה היא שומרת ומגינה על אזרחי סוריה ששילמו מחיר כבד", אמר ראמי עדבול רחמן מהמרכז הסורי לזכויות אדם.



הבעיה העיקרית כעת, לדברי פעילי זכויות האדם בסוריה, היא הסיוע ההומניטרי ובעיקר הבאת מזון ותרופות לתושבי הערים הנצורות, בהן חלב ואידליב. "אנשים ממתינים בקוצר רוח למזון ולתרופות באזור שלנו", סיפר עומאר אל ערב, פעיל זכויות אדם במזרח חלב. אנשי האו"ם הנמצאים בסוריה הודיעו כי הם ממתינים לאישור על מנת להיכנס לערים המוחזקות על ידי המורדים, כדי להעביר את הסיוע ההומניטרי לכ־250 אלף תושבים שלא זכו לקבלת סיוע מיולי האחרון.



משלחת של סיוע הומניטרי לסוריה. צילום: ארכיון
משלחת של סיוע הומניטרי לסוריה. צילום: ארכיון



שליח האו"ם לסוריה סטפן דה מיסטורה מסר לעיתונאים בז'נבה כי אנשי האו"ם ממתינים לאור ירוק מהמשטר הסורי כדי להיכנס לחלב ללא סכנה שיופגזו מהאוויר. "אנו רואים שחלה ירידה משמעותית באלימות. בשעות האחרונות אין דיווחים על הפצצות מהאוויר", אמר דה מיסטורה, שדחק בראשי המשטר הסורי לאפשר את כניסת הסיוע ההומניטרי במהירות האפשרית.



ניסיון שני לעצור את שפיכות הדמים


מנגד, משטרו של הנשיא בשאר אסד הודיע כי לא יאפשר העברת סיוע הומניטרי מטורקיה לערים הנצורות, משום שהממשלה הטורקית תומכת בארגוני המורדים. הפסקת האש היא הניסיון השני של שתי המעצמות לעצור את מלחמת האזרחים בסוריה, לאחר שהפסקת האש הקודמת שהוכרזה בפברואר לא צלחה. אם הפסקת האש הנוכחית תחזיק מעמד לפחות שבוע, יחלו ארה"ב ורוסיה בתיאום צבאי מוגבר על מנת להילחם יחדיו בארגוני האסלאם הקיצוני הנמצאים על אדמת סוריה, בעיקר דעאש וג'בהת אל-נוסרה.



מלחמת האזרחים בסוריה נמשכת כבר חמש שנים וחצי, וגבתה עד היום את חייהם של 400 אלף בני אדם. כחמישה מיליון אזרחים סורים נאלצו להימלט מהמדינה, מה שהביא למשבר הפליטים הבינלאומי. בתוך כך, למרות השקט היחסי, נמשכת זליגת הלחימה לרמת הגולן. אתמול נפלה פצצת מרגמה נוספת בשטח ישראל.