הפסקת האש בסוריה "לא תחזיק מעמד" אמר גורם בכיר מקרב המורדים בחאלב היום (שבת) בעת שהתקיפות האוויריות וההפגזות ממשיכות, ומשלוחי הסיוע לא מצליחים להגיע ליעדם. הפסקת האש באה כתוצאה של ההסכם בין רוסיה שתומכת בנשיא הסורי בשאר אל אסד וארה"ב, שתומכת במספר קבוצות מורדים שפעלה להפסקת הלחימה מאז כניסת ההסכם לתוקף ביום שני. ביום שישי וושינגטון ומוסקבה הסכימו להאריך את הפסקת האש.



המורדים טוענים כי הסכימו בחוסר רצון לעסקה הראשונית, שלדעתם מוטה נגדם, כי היא יכולה להקל על המצב ההומניטרי באזורים הנצורים שבשליטתם, כולל במזרח חאלב. "כפי שהתרענו בפני מחלקת המדינה של ארה"ב, הפסקת האש לא תחזיק מעמד", אמר הגורם הבכיר, והצביע על נוכחות שליח מטעם האו"ם בגבול הטורקי, שמחכה לאישור כניסה לחאלב. "לא אפשרי עבור רוסיה לנהל מלחמה נגד אנשים שגוועים כדי להשיג הפסקת אש, כמו שלא אפשרי עבורה לתת חסות להסכם הפסקת האש בזמן שהיא מפציצה יומם ולילה. וכל זה בזמן שארה"ב צופה מהצד".



מוסקבה האשימה את המורדים עצמם בהפרת הפסקת האש ואמרה שוושינגטון צריכה לעשות יותר כדי לגרום להם לציית לתנאים, כולל להפרד מהארגון הג'יהאדיסטי ג'בהאת פתאח אל אל שם שהפר את הברית באופן רשמי. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי הוא "יותר חיובי מאשר שלילי" לגבי הפסקת האש הרעועה בסוריה, וגם ניצל את ההזדמנות כדי להטיל ספק במחויבות ארה"ב להסכם, ואמר כי היא "סוטה" מקריאתה לפתיחות ושקיפות וכי לא הצליחה לבצע הפרדה בין המורדים המתונים ל"פושעים". עוד ציין כי הוא מקווה שארה"ב תדבוק במחויבותיה לסוריה והוסיף שהוא מאמין שקיום הפסקת האש היא מטרה משותפת עבור וושינגטון ומוסקבה.



מוקדם יותר אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה כי "ארה"ב לא תבצע צעדים נוספים בהסכם עד שנחזה בשבעה ימים שלמים של הפסקת אש ושל מתן גישה לסיוע הומניטרי". בתוך כך, האו"ם מפנה אצבע מאשימה לממשלת סוריה.



אתמול דיווחה ועדת חקירה בינלאומית כי זיהתה שתי טייסות מסוקים אשר השתמשו בנשק כימי מסוג כלור במהלך מלחמת האזרחים בסוריה. הטייסות, שמספרן ה-253 וה-255, שייכות לאוגדה האווירית ה-22 שנשארה נאמנה לממשל אסד. על פי תוצאות החקירה, שתי התקיפות נערכו בין ה-11 לאפריל 2014 ל-21 לאוגוסט 2015.



כמו כן, דיווחה הוועידה כי היא עדיין חוקרת שלושה מקרים שבהם ייתכן ובוצע שימוש בגז כלור. הממשל הסורי דחה את הטענות על שימוש בנשק כימי, ודובר הצבא מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "אמרנו יותר מפעם אחת שלא השתמשנו ולא נשתמש בנשק אסור, בדגש על נשק כימי או רעיל". הדובר האשים גם את האו"ם כי אינו נייטרלי, "אין בנושא אמת, האו"ם משמש ככלי בידי מדינות שתומכות בטרור".