לקראת קריסת הפסקת האש בסוריה? הטלוויזיה הסורית דיווחה הערב (שבת), כי לראשונה חיל האוויר האמריקאי תקף מוצבים של הצבא הסורי באזור שדה התעופה דיר א-זור, בצפון מזרח המדינה, וכן בהר א-ת'רדה. בתקיפה נהרגו לפחות 62 חיילים סורים ועוד כ-100 נפצעו. על פי הדיווח, לאחר התקיפה החלה מתקפה של לוחמי ארגון המדינה האסלאמית (דאעש) על המוצב. לפני זמן קצר דווח, כי "בתום קרבות עזים", צבא סוריה בסיוע חיל האוויר הרוסי, השתלט מחדש על כל המוצבים בהר ת'רדה עליהם השתלט מוקדם יותר ארגון דאעש.



מוקדם יותר, קרא שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב לוושינגטון להיות מעורבת יותר ביישום הפסקת האש בסוריה. בשיחה עם עמיתו האמריקני ג'ון קרי הוא גם הציע לפרסם את פרטי ההסכם בין שתי המעצמות. הדברים נאמרו לאחר שמשרד ההגנה במוסקבה אמר כי ארה"ב אינה עומדת במחויבויות שלה וכי היא תהיה אחראית לקריסתה של הפסקת האש. "מאז ההכרזה על הפסקת האש בסוריה היא הופרה כ-200 פעמים", נאמר בהודעה. "המצב מחמיר, בעיקר במחוז חלב וחמאה. ארה"ב אינה מוכנה לעשות צעדים לאלץ את המורדים הסורים ליישם את הפסקת האש, וושינגטון תהיה אחראית לקריסת הפסקת האש".



קודם לכן, אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה עם כתבים בקירגיזסטן, כי ארצו ממלאת את חלקה בהפסקת האש בסוריה. לדבריו, הצבא הסורי מציית לחלוטין להפסקת האש, אך המורדים מנצלים אותה כדי לשקם את כוחותיהם.



יש לציין, כי מועצת הביטחון ביטלה אתמול דיון דחוף בעניין אישור ההסכם האמריקאי-רוסי. זאת, לאחר שחברות המועצה, ובהן צרפת, אמרו כי ברצונן לקבל את ההסכם לעיונן. רוסיה הודיעה כי ארה"ב היא שביקשה להותיר את הפרוטוקולים של ההסכם סודיים, למרות מחאתה של מוסקבה שמדובר בהסכם הנוגע למדינות אחרות בסכסוך בסוריה. עם זה, העיתון הרוסי הנפוץ "קומסומולסקאיה פראבדה" חשף כי בין היתר, מדובר על שיתוף פעולה מודיעיני בין שתי המעצמות לאחר הפרדת המורדים המתונים מארגונים קיצוניים – "ג'בהת א-נוסרה" ו"דאעש" – על מנת לצאת למאבק משותף בהם, לאחר העברת סיוע הומניטרי לערים בסוריה, וכן יציאת החמושים מאותן ערים.



בדיווח נטען, כי בעוד קרי רוצה לסיים את הקדנציה שלו עם הסכם שלום, שר ההגנה האמריקני אשטון קרטר מעוניין להותיר את המתיחות בין ארה"ב ורוסיה ערב הבחירות, בתקווה להמשיך את הקו הלוחמני שהוא מוביל נגד מוסקבה בממשל של הילרי קלינטון, בהנחה שהיא תיבחר לנשיאות ארה"ב.