שוב מכה פוליטית לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל: מפלגת האיחוד הנוצרי-דמוקרטי (CDU) של מרקל נחלשה באופן משמעותי בבחירות האזוריות שנערכו היום (שני) בברלין, בעוד מפלגת הימין הקיצוני התחזקה והכניסה לראשונה נציגים למועצה המחוזית של בירת המדינה.



לפי תוצאות המדגם שפורסם בערוץ הממלכתי ARD, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD), ששותפה בקואליציה הגדולה של מרקל, הגיעה למקום הראשון עם 23.2 אחוז מהקולות לעומת 28.3 אחוז לפני חמש שנים, בעוד מפלגתה של הקנצלרית קיבלה 17.9 אחוז לעומת 23.3 אחוז בבחירות הקודמות, התוצאה הגרועה בתולדותיה בבחירות בברלין.



במקום השלישי ניצבת מפלגת הירוקים עם תוצאה של 16.7 אחוז שמשמעותה ירידה של 0.9 אחוזים לעומת הבחירות ב-2011 ומיד אחריה הגיעה מפלגת השמאל די לינקה עם 16.2 אחוז, עלייה של 4.5 אחוז מהבחירות הקודמות.



מפלגת הימין הקיצוני, ששמה אלטרנטיבה לגרמניה, רשמה היסטוריה כאשר קיבלה 11.5 אחוז מהקולות והכניסה לראשונה צירים למועצה המחוקקת המחוזית. זאת על אף שבסוף השבוע הזהיר ראש העיר, מייקל מולר, כי אם המפלגה תקבל מספר דו ספרתי, זה "ייראה בכל העולם כסימן לשובם של הימין הקיצוני ושל הנאצים בגרמניה". כעת יש לאלטרנטיבה לגרמניה, אשר מתנגדת למדיניות ההגירה הליברלית של מרקל וידועה בעמדותיה הקיצוניות נגד הזרים, נציגים בעשרה מתוך 16 בתי הפרלמנט המחוזיים של גרמניה.



מאחר שאף מפלגה לא קיבלה רוב מכריע בקרב 130 חברי הפרלמנט של ברלין, ההערכות הן כי המפלגה הסוציאליסטית תקים קואליציה עם מפלגת השמאל ועם הירוקים ובכך תהיה לראשונה לברלין הנהגה על טהרת מפלגות השמאל. "השגנו את היעד שלנו", אמר ראש העיר מולר, מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בברלין. "יש לנו מנדט להקים ממשלה".



התוצאות בברלין מהוות את התבוסה הרביעית ברציפות שסופגת מפלגתה של מרקל בבחירות המקומיות אחרי אובדן משמעותי של מושבים בבתי הפרלמנט של מקלנברג-מערב פומרניה בתחילת החודש, בצפון ריין-ווסטפלייה ובבאדן-וורטמברג. שנה לפני הבחירות הכלליות בגרמניה, כאשר עדיין לא ברור אם מרקל תנסה להתמודד בפעם הרביעית ברציפות. בכיר המפלגה, מייקל גרוס-ברומר, אמר כי "אי אפשר להיות מרוצים" לנוכח התוצאות, בעוד המועמד המוביל של המפלגה בברלין, פרנק הנקל, הודה כי זה "יום שחור".