נשיא מצרים עבד א-פתח א-סיסי פנה באופן ספונטני לישראל בבקשה לעשות שלום עם הפלסטינים במהלך נאומו הלילה (רביעי) בעצרת האו"ם בניו יורק. "הרשו לי לסטות מהנאום הכתוב כדי לפנות להנהגת ישראל ולעם ישראל. יש לנו הזדמנות אמיתית לכתוב דף חדש בתולדות אזורינו ולהתקדם לעבר השלום. כמו שישראל עשתה שלום עם מצרים בשנת 1978, היא יכולה לסיים את הקונפליקט עם הפלסטינים. הניסיון עם מצרים נפלא וייחודי וניתן לשחזר אותו מול הפלסטינים, באמצעות הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל שתאפשר ביטחון ושלום לשני העמים".



זו הפעם השנייה שא-סיסי פונה לישראל בספונטניות לפעול למען השלום במהלך נאום פומבי. כשקרא מנאומו, אמר כי "הקונפליקט הישראלי פלסטיני ממשיך להיות הסיבה לאי יציבות במזרח התיכון". א-סיסי אמר שמצרים פועלת למען "סיום הכיבוש" ולמען חזרה לשולחן המשא ומתן על מנת להגיע לפתרון שתי המדינות.



"מצרים מאשרת כי היד לשלום עדיין נותרה מושטת בצורת יוזמת השלום הערבית", ובכך התייחס לתכנית שהוצגה בשנת 2002 שהציעה לישראל לנרמל את היחסים עם שכניה בתמורה לנסיגה לקויי 1967. לדברי א-סיסי יש לנקוט בצעדים בונים כדי להגיע לשלום, והסביר כי הצעדים כוללים הפסקה של הבנייה בהתנחלויות, עצירת תהליכים ש"פוגעים במורשת הערבית בירושלים", ופתיחה במשא ומתן.



נאומו האחרון של אובמה


המנהיג המצרי היה אחד מכמה דוברים שנאמו ביום הראשון של עצרת האו"ם וקראו לחזרה למשא ומתן שיפתור את הסכסוך. נשיא ארה"ב ברק אובמה שנשא את נאומו האחרון בעניין מדיניות חוץ לא הציע יוזמה חדשה אך העלה צעדים ששני הצדדים צריכים לנקוט על מנת לקדם את המצב: "אם הפלסטינים יפסיקו בהסתה ויכירו בישראל וישראל תפסיק בכיבוש ובבנייה בהתנחלויות, המצב יהיה טוב יותר".



ברק אובמה בעצרת הכללית של האו"ם. צילום: רויטרס
ברק אובמה בעצרת הכללית של האו"ם. צילום: רויטרס