ראש ממשלת פורטוגל לשעבר, אנטוניו גוטרש, צפוי לזכות בתפקיד מזכ"ל האו"ם הבא אחרי שהגיע למקום הראשון בהצבעה החשאית שנערכה היום (רביעי) אחר הצהריים במועצת הביטחון. המינוי עדיין מצריך את אישור העצרת הכללית לפני שגוטיירז יחליף את באן קי-מון בינואר הקרוב. 



בתום הצבעה חשאית שישית בקרב 15 חברות המועצה, התברר כי גוטרש (67) זכה לתמיכה גורפת בלי וטו מצד אחת מחמש החברות הקבועות. הוא גבר על 11 מתמודדים נוספים, בהם שר החוץ לשעבר של סרביה ווק ירמיץ', שרת החוץ של ארגנטינה סוזנה מלקורה, מזכ"לית אונסק"ו הבולגרית אירינה בוקובה ובת ארצה, סגנית נשיא הנציבות האירופית, קריסטלינה גאורגייבה.
מחר צפויה מועצת הביטחון לקבל רשמית את ההחלטה על ההמלצה כי גוטרש יהיה מזכ"ל האו"ם התשיעי ב-71 שנות הארגון, והגבר התשיעי שמחזיק בתפקיד על אף הקריאות של גורמים שונים, בהם המזכ"ל הנוכחי באן קי-מון, למנות אישה בפעם הראשונה. ההצבעה המכרעת תהיה בקרב 193 חברות העצרת הכללית, וגוטרש צפוי להיכנס לתפקיד בתחילת ינואר 2017. 

גוטרש, שרק בשבוע שעבר פתח חשבון בטוויטר, מיהר להודות על הבחירה. "הושג הסכם. חברות מועצת הביטחון יבחרו בי בתור מזכ"ל האו"ם החדש. אני מרגיש מלא כבוד ושמח", צייץ.
גוטרש נכנס לראשונה לפרלמנט בפורטוגל בשנת 1976 מטעם המפלגה הסוציאליסטית ובשנת 1992 מונה למזכ"ל המפלגה. הוא החזיק בתפקיד ראש הממשלה בין אוקטובר 1995 לאפריל 2002 ואף שימש נשיא האינטרנציונל הסוציאליסטי בין 1999 ל-2005. ביוני 2005 הוא מונה לנציב העליון של האו"ם לענייני פליטים, תפקיד בו שימש עד סוף דצמבר 2015, ובמהלכו הוא פעל לבצע רפורמה מקיפה בארגון על מנת להתמודד עם גלי הפליטים הגדולים ביותר מאז תום מלחמת העולם השנייה.