"לא מדובר במלחמה הקרה, אלא בקונפליקט של ממש". היחסים בין ארצות הברית לרוסיה התדרדרו לאחרונה באופן דרסטי כתוצאה ממגוון אירועים שהובילו להאשמות ולחילוקי דעות בין שתי המעצמות. אלה נובעים מהמצב השורר בסוריה, ומתווספים אליהם חילוקי דעות בנוגע למדינות מזרח אירופיות, ובמיוחד לאור ההסלמה במלחמת הסייבר.



"מדובר בקונפליקט של ממש, אין על כך ספק", אומר הלילה (חמישי) מת’יו רוג’נסקי, מנכ"ל ארגון קינן במכון ווילסון בראיון לרשת CNN. רק ביום שלישי אמר דובר הבית הלבן ג’וש ארנסט, כי ארצות הברית שוקלת להגיב במגוון תגובות פרופורציונליות כלפי רוסיה, בעקבות מה שמוגדר כ"חדירה רוסית לרשתות מודיעין אמריקאיות מסווגות". ושינגטון מאשימה באופן רשמי את הקרמלין על ביצוע התקפות סייבר על מערכות דמוקרטיות ועל הדמוקרטיה האמריקנית עצמה. כל זה מגיע לאחר שהפסקת האש שעליה הסכימו שר החוץ האמריקאי ומקבילו הרוסי בסוריה, נכשלה, ובארצות הברית כבר מתכננים להעמיד את רוסיה לדין בבית הדין הבינלאומי לחקר פשעי מלחמה.



מוסקבה מצידה מכחישה כי היא חדרה למידע אמריקני מסווג וכי היא מעוניינת להתערב במערכת הבחירות האמריקאית. בראיון למגישת CNN קריסטיינה אמנפור, אמר שר החלוץ הרוסי סרגיי לברוב כי "מדובר בהאשמות מגוחכות נטולות ביסוס". לדבריו, "זה מחמיא לנו כמובן, לקבל סוג כזה של תשומת לב וכאשר הנשיא אובמה קורא לנו 'מעצמה אזורית', אך עם זאת טרם ראינו שום עובדה שמקשרת את רוסיה לאירועים הללו".



ג'ון קרי וסרגיי לברוב. צילום: רויטרס



"לרוסיה אין שום אינטרס בנוגע לבחירות"


גם הילרי קלינטון, המועמדת הדמוקרטית לבית הלבן, התייחסה להתקפת הסייבר לכאורה שבוצעה על ידי הרוסים ואמרה כי היא נובעת מכך שהרוסים מעוניינים בזכייתו של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ בבחירות. בהופעה לפני משקיעים במוסקבה הגיב הנשיא פוטין להאשמות הללו ואמר כי "קיימת היסטריה מסוימת כשזה נוגע לאינטרס של רוסיה, אבל אין לנו שום אינטרס". לדבריו, "ההיסטריה הזו נועדה לגרום לאמריקאים לשכוח מהמניפולציה הנעשית על דעת הקהל. אף אחד לא מדבר על הדיווחים שיוצאים (הכוונה למסמכי הוויקיליקס), מה שחשוב זה המידע שנמצא במסמכים ולא האשמות שווא".



ובינתיים, מוסקבה מעבירה טילים המסוגלים לשאת נשק גרעיני לאזורים סמוכים לברית נאט”ו באירופה. גורמים רשמיים ברוסיה התייחסו בפומבי לחשיבות של צעדים אלה בתקופה הנוכחית. המתיחות בין ארצות הברית לרוסיה בשלב הזה, שבהרבה מובנים נמצאת ברמתה הגבוהה ביותר מאז נפילת חומת ברלין, הובילה את מיכאל גורבצ’וב, המנהיג האחרון של ברית המועצות, למסור הצהרה רשמית ביום שני האחרון בה קרא לדיאלוג מחודש ולמאמצים להרגעה בהסלמה המסוכנת בין המעצמות. "אני סבור שהעולם מגיע לנקודה מאוד מסוכנת” הזהיר גורבצ’וב והוסיף בהתייחסו להודעת ארצות הברית על הפסקת השיחות עם רוסיה בנוגע להפסקת אש בסוריה: "זה חייב להיפסק, חייבים לחדש את הדיאלוג".




ניסיון להשפיע על הבחירות? קלינטון וטראמפ. צילום: AFP



"ההסלמה מגיעה דווקא מהצד הרוסי"


"אכן לא מדובר בחידוש המלחמה הקרה", אומר איגור זבלב, ראש קרן מק-ארתור לשעבר, "זה הרבה יותר מסוכן, ובלתי צפוי מאשר המלחמה הקרה". הוא הוסיף כי לא סביר שהמתיחות תירגע בקרוב, במיוחד לאור השעיית מנגנוני ההידברות בין המעצמות. דיפלומט מערבי בכיר הסביר כי עימותים קודמים בין המעצמות התרחשו לצד מנגנוני פיקוח ותקשורת בין הבירות על מנת למנוע מצב של הידרדרות".



הדיפלומט המערבי הוסיף כי לאור פעולות רוסיה בסוריה, ההחלטה של רוסיה להציב טילים בעלי מסוגלות לשאת ראשי נפץ גרעיניים בקרבת מדינות מברית נאט”ו, והתקפות הסייבר על מוקדי מודיעין אמריקנים, "מתקבל הרושם שההסלמה וההליכה לקצה מגיעה מהצד הרוסי דווקא”.



"כשאתה רואה את התוקפנות הרוסית אתה מבחין בכך שמדובר הפעם בהסלמה נטולת פיקוח או איזון אסטרטגי. זה יוצא דופן ומסוכן בצורה בלתי רגילה", הדגיש. המאורעות האחרונים בין המעצמות כוללים בין היתר מעצרים של דיפלומטים אמריקאים במוסקבה, ותלונות רוסיות על כך שדיפלומטים שלהם מעוכבים לחקירות על ידי ארצות הברית".



הקפאה, סנקציות וחקירת פשעי מלחמה


גם שגריר רוסיה בארצות הברית סרגיי קיסליאק, לא מנבא עתיד ורוד: "טיב היחסים בין המעצמות נמצא כרגע בתחתית מאז המלחמה הקרה, הסיכון של אי הבנה גובר, במיוחד לאור הסיטואציה הרגישה עם מדינות הברית נאט”ו באירופה". השגריר הוסיף כי ערוצי הידברות מסורתיים בין המעצמות נמצאים במצב של הקפאה: "אנחנו עדים לכך שארצות הברית מבצעת מעשים לא ידידותיים כלפי רוסיה, הכוללים סנקציות. האמריקאים קוראים לבידוד רוסיה ושר החוץ הרוסי לברוב אמר כי ההצבה מחדש של טילים נושאי ראשי נפץ גרעיניים נובעת בבסיסה כתגובה למהלכים אנטי רוסיים מצד אמריקה".



לברוב גינה את דבריו של מזכיר המדינה האמריקאי ג’ון קרי אשר קרא לפתיחת חקירה כנגד רוסיה על ביצוע פשעי מלחמה. קרי גם גינה את התערבויותיה של רוסיה במערכת הבחירות האמריקאית ואמר כי "הם לא יצאו מזה בקלות. אנחנו נגיב בזמן שיראה לנו ובאופן שיראה לנו". עם זאת, לא נראה שינוי בקרוב בגזרה המתחממת בין המעצמות. פוטין הרחיב לאחרונה את אחיזתו בפרלמנט במוסקבה ונראה שהוא בעמדה נוחה להיבחר שוב במהלך 18 החודשים הקרבים.



מדובר בזמן המסוכן ביותר במערכת היחסים בין המדינות, אומרים פרשנים אמריקאים כאשר הם מצביעים על התקופה שעד לחילופי השלטון בארצות הברית כתקופה קריטית ביחסים בין המדינות. לדבריהם, רוסיה תנצל את העובדה שעד שייכנס נשיא חדש לבית הלבן בינואר היא כנראה תוכל להמשיך לעשות ככל העולה על רוחה בזירות שונות ברחבי העולם.