צבא ארצות הברית הפגיז עמדות דאעש בעיר הנצורה מוסול, כך דיווחה היום (ראשון) סוכנות החדשות הרוסית ספוטניק. על פי הדיווח שניתן ממקור בכוחות הביטחון העיראקיים, כוחות של צבא ארצות הברית, צרפת והצבא העיראקי, החלו בהפגזה הארטילרית כהכנה למתקפה על עיר הבירה של הארגון בעיראק, מתקפה שמתוכננת זה מספר חודשים.

בנוסף להפגזה, חיל האוויר העיראקי פיזר אלפי כרוזים ברחבי העיר, בהם הוא מזהיר את תושביה מפני הקרבות אשר אמורים להתחיל בימים הקרובים. "זהו הזמן לניצחון", נכתב בכותרת העלון שעוצב כמו דף עיתון, בציטוט מפי נשיא עיראק, חאדר אל עבאדי, "זמן לחגוג עיראק נקייה מדאעש ואמונות אפלות אחרות". בכותרת אחרת נכתב כי הצבא העיראקי "מתכונן לשחרר את מוסול ולהשיב את הביטחון והיציבות לאזור". תושבי העיר התבקשו להתרחק מאזורים מסוימים בעיר, מעמדות של דאעש, להישאר בבתיהם ולאטום את דלתותיהם וחלונותיהם.








אך גם ארגון דאעש מתכונן לקרב ההגנה בעיר ועל פי דיווחים בסוכנות הידיעות הכורדית "רודאו", לוחמי הארגון חסמו את כל הכניסות והיציאות לעיר. תושב מוסול מסר לסוכנות כי דאעש פיזר את לוחמיו בכל העיר והם בכוננות גבוהה. "דאעש מלכדו אזורים שלמים בעיר בעזרת פצצות ומטעני נפץ, וכ-3,500 לוחמים פזורים ברחבי עיר", הוא אמר והוסיף כי בין הלוחמים נמצאים כאלה שהגיעו מדיאלא, תכרית ואנבר.



מתכננים להשתמש באוכלוסיה כמגן אנושי


מוסול היא העיר השנייה בגודלה בעיראק. בעבר היא הייתה עיר שוקקת חיים בה התגוררו כ-2.5 מיליון תושבים ונודעה באוניברסיטה שלה שהיא אחת ממרכזי החינוך הגדולים במזרח התיכון. מאז שנכבשה על ידי דאעש ביוני 2014 ראתה זוועות רבות כאשר ארגון הטרור ניסה לשלוט על 600 אלף התושבים שנותרו בה. באוגוסט תשעה צעירים נקשרו לעמודי ברזל ונחתכו לשניים עם מסורים לאחר שהואשמו בהשתייכות לתנועת התנגדות. "דאעש בפאניקה" תושב אחד סיפר לטלגרף. "מאז שאיבדו את קאירה, הם הידקו את האבטחה, ביצעו מאסרים רבים, ועשו פשיטות בהן חיפשו נשק ופלאפונים לא חוקיים".



צבא עיראק. צילום: רויטרס
צבא עיראק. צילום: רויטרס



מפקדי דאעש מבינים את החשיבות הסמלית של שמירת השליטה בטריטוריה בעיראק. מלבד העובדה שמוסול היא העיר הגדולה ביותר שהם מחזיקים בה, בעיראק הכריז לראשונה מנהיג הארגון, אבו באכר אל בגדדי, על הקמת הח'אליפה באפריל 2013 ואלפי ג'יהאדיסטים נערכו בעיר למה שעומד להיות קרב עקוב מדם. תעלה רחבה נחפרה סביב מוסול לצד מחסומים רבים שמכונים "גדרות ח'ליפות". לדברי הטלגרף הג'יהאדיסטים מתכננים להשתמש בנשק כימי ולנצל את האזרחים באזור כמגן אנושי. האו"ם מעריך כי יותר מחצי מיליון אנשים הצליחו לברוח מהעיר. כיבוש מחדש של העיר יכול להביא למשבר הומניטרי מורכב.



המיתוס שקרס



אך בעוד דאעש מתכונן לקרב בחזית העיראקית, כוחות של צבא סוריה החופשית בגיבוי טנקים ומטוסים של צבא טורקיה שחררו את העיירה דאבק שבצפון סוריה מידי הארגון, במסגרת מבצע "מגן הפרת". לעיירה יש חשיבות סמלית לארגון הטרור, מכיוון שעל פי פרשנותם, בעיירה אמור להתקיים קרב אפוקליפטי עם המערב. "המיתוס של דאעש על הקרב הגדול בדאבק נגמר", אמר אחמד אוסמן, אחד מהארגונים בצבא סוריה החופשית שהיו מעורבים בקרב.



טנק טורקי במהלך מבצע "מגן הפרת". צילום: רויטרס
טנק טורקי במהלך מבצע "מגן הפרת". צילום: רויטרס



המקור למיתוס הוא מאמונה מוסלמית כי קרב גדול בין מאמיני האסלאם לכופרים אמור להתנהל בסביבות העיר. מאז כיבוש העיירה, מנהיגי דאעש השתמשו במיתוס ובעיירה כחלק מרכזי בתעמולה שלהם ואף קראו לירחון התעמולה שלהם על שמה, אך עם התקרבות הצבא הטורקי לאזור התעמולה בנושא פחתה ובכירים בארגון טענו כי זה לא הקרב המתואר במיתוס.