נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, קרא היום (שלישי) למועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, "להפסיק להתבכיין" על הבחירות שצפויות להתקיים ב-8 בנובמבר. במסיבת עיתונאים בבית הלבן אמר אובמה כי על טראמפ "להפסיק לומר שהבחירות מכורות". לדברי נשיא ארצות הברית, אדם רציני לא היה יכול לטעון שהבחירות עוברות מניפולציה. "לא ראיתי בחיי, או בהיסטוריה המודרנית, מועמד לנשיאות שמנסה להכפיש את הבחירות לפני שהחלו ההצבעות אפילו. זה חסר תקדים. הייתי מציע לטראמפ להפסיק ליילל ולהתחיל לקדם את עצמו כדי להשיג הצבעות".



"לא יודע איך לנצח"


בתוך כך, סקר חדש שהתפרסם שלשום מצביע על יתרון יציב של כ־11% לטובת קלינטון ברמה הארצית. פרשנים מעריכים כי סיכויים של טראמפ, שאותו מאשימות שורת נשים כי הטרידן מינית, לסגור את הפער ולנצח את הבחירות, "הולכים ומתמעטים". בינתיים, רשימת "האשמים" במצבו העגום של טראמפ, כך נדמה, הולכת ומתארכת.



בסוף השבוע מצא המועמד הרפובליקני אחראי נוסף למצבו: תכנית הסאטירה המיתולוגית "סאטרדיי נייט לייב". בתוכנית, השחקן אלק בולדווין, שגילם את טראמפ, חיקה את התנהגותו המוחצנת של המועמד הרפובליקני בעימות השני עם יריבתו, הילרי קלינטון. טראמפ זעם על החיקוי ושלשום צייץ בטוויטר וכתב: "ראיתי את ה'חיסול' שעשו לי בתוכנית. הגיע הזמן להוריד מהמסך את התוכנית המשעממת והלא מצחיקה הזאת. החיקוי שעשה לי אלק בולדווין מסריח. התקשורת 'מסדרת' את תוצאות הבחירות האלו".



טראמפ ממשיך לתקוף את התקשורת, את הדמוקרטים ואפילו את חבריו מהמפלגה הרפובליקנית, שהתנערו ממנו בעקבות הגילויים האחרונים בנוגע להתנהלותו המינית עם נשים. בסדרת ציוצים חריפה שלשום בערב, תקף טראמפ את יו"ר בית הנבחרים הרפובליקני, פול ראיין, וטען כי מדובר באדם "שלא יודע איך לנצח". בציוץ אחר ציין כי "לדמוקרטים יש מכונה פוליטית מושחתת שדוחפת את הילרי המושחתת ולנו יש את פול ראיין, שתמיד פועל נגד המועמד הרפובליקני". טראמפ הדגיש כי הבחירות הן "הצגה אחת גדולה. המשחק מכור". הוא קרא לתומכיו להתאחד סביבו ולא לתת לדמוקרטים לגנוב את הבחירות.



בכיר במפלגה שממשיך לעמוד מאחורי טראמפ הנו יועצו הבכיר, ראש עיריית ניו יורק לשעבר, רודי ג'וליאני, שטען בסוף השבוע כי טענותיו של המועמד בדבר "בחירות מכורות" נכונות: "אני מצטער, אבל אנשים מתים בדרך כלל מצביעים עבור דמוקרטים ולא עבור רפובליקנים".



הילרי קלינטון. צילום: רויטרס



פרשת המיילים מסתעפת


בתוך כך, באתר "ויקיליקס" ממשיכים להדליף אלפי מיילים שגורמים מבוכה רבה למטה של המועמדת הדמוקרטית. שלשום, בגל ההדלפה התשיעי בתקופה האחרונה, נחשף בין היתר כי אחד מיועציו הקרובים בעבר של ביל קלינטון, מתח ביקורת חריפה על בתם של הקלינטונים, צ'לסי, ובאחד המיילים ששלח ליו"ר מטה הקמפיין של הילרי קלינטון, ג'ון פודסטה, כתב עליה כי, "כמו שאומרים - התפוח לא נופל רחוק. נשיקה על הלחי ובמקביל, היא תוקעת סכין בגב ובחזה". לא ברור אם התכוון היועץ לדמיון של צ'לסי לאביה או לאמה.



במייל נוסף טוען אחד המתרימים הגדולים למפלגה הדמוקרטית כי ישנן טענות כי הקמפיין של קלינטון "לא מעריך את קולם של המצביעים השחורים ולוקח אותם כמובן מאליו". בתשובה, הסביר פודסטה כי "אני עובד על זה. הבעיה תיפתר במהרה. עלינו לחזק את המבנה הכללי וזהו החלק הכי קריטי בו". במייל אחר טוענת אחת המקורבות לקלינטון כי אי יכולתה "להופיע בראיון ארצי ולהביע חרטה אמיתית על פרשת המיילים הופכת להיות, לצערי הרב, בעיה אישיותית (אפילו יותר מכנות)". בתגובה, טוען פודסטה כי "מנסה לחשוב על דרך להביא אותה (את קלינטון) לשם ואת הדרך הטובה ביותר להוציא את זה לפועל".



במקביל דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי ממסמכים שפרסם ה־FBI עולה כי תת־מזכירת המדינה פטריק קנדי הפעיל לחץ על הארגון בבקשה לשנות את סיווגן של תכתובות דואר אלקטורני שאוחסנו בשרתה הפרטי של קלינטון מ"מסווג" ל"לא מסווג", זאת בתמורה לשיתוף פעולה עתידי.