ארצות הברית האשימה היום (רביעי) את המדינה האסלאמית (דאעש) בשימוש באזרחים כמגן אנושי, במאבק של הכוחות העיראקיים על מעוז ארגון הטרור בעיר מוסול. דובר מטעם הפנטגון, ג'ף דייויס, אמר בתדרוך לכתבים בוושינגטון כי ללא ספק נעשה שימוש בתושבים. "האנשים מוחזקים שם בניגוד לרצונם", אמר דייויס והוסיף: "לא ראינו שינוי בימים האחרונים של אנשים שעזבו או ברחו".



בצל הלחימה ארגונים בינלאומיים וארגונים לזכויות אדם מזהירים משפיכות דמים במוסול. הצלב האדום קרא לגורמים המעורבים במבצע להימנע מפגיעה באזרחים ולפתוח מסדרונות בטוחים כדי לאפשר את יציאתם מהעיר על רקע הקרבות הצפויים שם. הצלב האדום גם קורא לכוחות הצבא המשתתפים במבצע שלא לפגוע בתשתיות האזרחיות ובמתקנים הרפואיים בעיר.



על פי ההערכות כ-700 אלף בני אדם נותרו בעיר כאשר כ-5,00 לוחמים של דאעש עומדים בפני יום הלחימה החמישי. הדיוויזיה התשיעית של צבא עיראק ממשיכה להתקדם מדרום־מזרח למוסול בזמן שכוחות של המשטרה העיראקית, ובהם כוחות מיוחדים למאבק בטרור, נעים אל העיר השנייה בגודלה במדינה מכיוון דרום.



לוחמים כורדים נערכים  למתקפה על מוסול. צילום: רויטרס
לוחמים כורדים נערכים למתקפה על מוסול. צילום: רויטרס



רשת אל־ג'זירה דיווחה אתמול כי משעות הבוקר המשיכו הכוחות להפגיז עמדות של דאעש באזור מוסול, ומטוסים של הקואליציה הבינלאומית תקפו מטרות של הארגון מהאוויר. על פי הדיווח, "במתקפות של לוחמי ארגון 'המדינה האסלאמית' נפלו הרוגים מכוחות הביטחון העיראקיים".



גם התקשורת המקורבת לכורדים דיווחה כי כוחות הפשמרגה ממשיכים להתקדם לעבר מוסול, וכי הם השתלטו לחלוטין על תשעה כפרים בשבע השעות הראשונות של הקרב.



"עומדים במשימה"


"חיילינו עמדו במשימות שלהם עד עכשיו", אמר הגנרל בראזני, שמפקד על הכוחות בכפרים ממזרח למוסול, והתראיין בשידור חי כשהכל סביבו נראה רגוע ובשליטה. "כעת אנחנו מחכים להוראות הבאות", אמר ברזאני והוסיף: "אני חושב שיידרשו לנו כשבועיים להגיע למוסול, אבל בתוך העיר הקרב יהיה שונה לחלוטין. יידרשו לנו עוד חודשיים, אבל זה תלוי גם בגשם".



הפנטגון הודיע בתום יום הלחימה הראשון כי צבא עיראק עמד ביעדים שהציב לעצמו עד כה, ואף מקדים את לוח הזמנים. עם זאת, הוסיף דובר הפנטגון פיטר קוק, כי לא ברור כמה זמן הקרב יימשך.



נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס גם הוא למבצע. במסיבת עיתונאים שערך בבית הלבן עם ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי אמר אובמה כי "אף על פי שמדובר בקרב קשה, דאעש יובס במוסול".



עם זאת, סוכנות הידיעות של ארגון המדינה האסלאמית, אעמאק, הפיצה סרטון מלב מוסול שבו נראים התושבים חיים בשגרה. בסרטון נראים לוחמי הארגון מפטרלים ברחובות העיר, וחמוש רעול פנים של הארגון מכריז: "אמריקה, אנחנו מבטיחים כי תובסי בעיראק ותעזבי בעזרת אללה שוב, מושפלת, הרוסה, עם הזנב בין הרגליים". נוסף לכך, סוכנות הידיעות של דאעש דיווחה כי לפחות 20 חיילים עיראקים נהרגו ונפצעו בפיצוץ מכונית תופת מדרום מזרח למוסול.



בתוך כך, ממשלת עיראק שבה ודורשת מטורקיה להסיג את כוחותיה מצפון עיראק. ראש ממשלת עיראק חיידר עבאדי האשים את הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן כי הוא מנסה לטרפד את המבצע לשחרור מוסול ואף השווה את ארדואן לשליט עיראק בעבר, סדאם חוסיין. בין טורקיה לעיראק ישנה מחלוקת בדבר השתתפותה של אנקרה בלחימה, שכן הממשל בבגדד מתנגד לכך.